Kjøler (spiral)

Noen som kan anbefale en effektiv kjøler til BB60? Skulle gjerne likt å hatt en som kan kjøle 50-60l kokende vørter ned til 20 grader innenfor en tidramme på 30 min. Vanntemperaturen bruker å være mellom 10-13 grader. En billig løsning er alltid det beste :)

Kjøleren som følger med er alt for dårlig til dette.

Det er en motstrømskjøler, kaldt vann går inn i bunn, varm vørter inn i toppen. På vei ned avkjøles vørteren av det kalde vannet (som går i rør utenpå røret vørteren går i). Bruker den til alt fra 10-liters batcher til 80-90 liter.

Okey, skjønner! Brukes denne under tappingen til dunk da, eller? Altså at man starter tappingen samtidig som at man begynner nedkjølingen.

Hvor lang tid vil du tippe det tar å kjøle ned 50-60l vørter med vann som holde 10-13 grader?

Brukes denne under tappingen til dunk da, eller?
Akkurat nå tapper vi direkte fra kokekjele til gjæringskar gjennom denne ja. Etter hvert er planen å kjøre gjennom kjøleren og tilbake i kjelen til ønsket temperatur er nådd (for å kunne whirlpoole).

Hvor lang tid vil du tippe det tar å kjøle ned 50-60l vørter med vann som holde 10-13 grader?

Tja, brukte i underkant av 20 minutter på 40 liter sist (ned til 16-17 grader). Mener vi har ligget på 35-40 minutter på 70-80 liter. Men det er da på sommeren, med langt strekke slange fra kran til kjøler, og da desto varmere vann inn. Vinterstid har vi foreløpig ikke kapasitet til større enn 40 liters batcher, så har ikke testet større enn det (med ordentlig kaldt kjølevann).

Akkurat nå tapper vi direkte fra kokekjele til gjæringskar gjennom denne ja. Etter hvert er planen å kjøre gjennom kjøleren og tilbake i kjelen til ønsket temperatur er nådd (for å kunne whirlpoole).

Tja, brukte i underkant av 20 minutter på 40 liter sist (ned til 16-17 grader). Mener vi har ligget på 35-40 minutter på 70-80 liter. Men det er da på sommeren, med langt strekke slange fra kran til kjøler, og da desto varmere vann inn. Vinterstid har vi foreløpig ikke kapasitet til større enn 40 liters batcher, så har ikke testet større enn det (med ordentlig kaldt kjølevann).

Ok, det virker å være en veldig effektiv sak. Akkurat whirlpoole har jeg ikke vært så mye borti og vet lite om, men tolker det slik at man da sirkulerer vørteren til den når ønsket temperatur. Til mitt bruk regner jeg med at det ville vært nok å brukt den under avtapping direkte til dunk, slik dere gjør, da slipper jeg å kjøpe pumpe og diverse.

Målet er å kunne avkjøle 50l kokende vørter ned til 18-20 grader innen 30 min, utifra det så ønsker jeg noe som er billigest mulig :)

Tilbake
Topp