Kjøler

Ved bruk av platekjøler,må ein da bruke pumpe eller går det greit vist ein har nok fall?
Ser at Petit Agentur(2349,-) og Humlegården(2045,-) selger Terminator platekjøler,men det vil kanskje vere ein del og spare ved å handle fra USA,eller?

Bruker nå kjølespiral men det går veldigt tregt(ca 50-55 min på ca 50l) :(
 
Hei, og velkommen til forumet, Olav!

Ved en platekjøler så tror jeg det vil gå an å kjøle på tyngdekraft, men du kan komme til å oppleve at det tar like lang tid å kjøle ned vørteren. Vi bruker selv en motstrømskjøler (rør-i-rør) og pumper vørteren igjennom, og kjøler samme mengde på trolig litt under en halvtime. Vi bruker pumpe hovedsakelig fordi gjæringskaret er høyt slik at vi ellers ikke kunne fått vørteren opp dit igjen.
 
Ok.
Kva slag pumpe bruker dere?ser at Petit Agentur også har March impellerpumpe til 2227,- "ikkje billig den".
 
Vi har en sånn March impellerpumpe, kjøpt for sikket 6 år siden. Jeg vet ikke hvor den var kjøpt, men jeg ser at morebeer selger samme pumpe (230 Volt varianten!) til $155 (=kr 800) eks. frakt og fortolling.

Vi har måttet rense pumpehuset for hånd noen ganger, siden belegget som oppstår over lengre tid gjør at impellerdelen ikke lenger fritt kan snurre rundt akslingen. Ellers så er jeg godt fornøyd med dem. De lager lite lyd og gjør jobben.
 
OlavE skrev:
Bruker nå kjølespiral men det går veldigt tregt(ca 50-55 min på ca 50l) :(

Du må vel nesten ha omrøring i kjelen hvis du bruker nedsenket kjøler, da går kjølingen på noen minutter, ca 10 min.
 
wow.. så genialt. Får vel vente til jeg har større volumkapasitet før jeg setter igang med det prosjektet. Men burde være optimal for 50 - 100L brygg. "Yngve" her på forumet bruker kobberkjøler på sin 100L Varmtvannsbereder kokekjele. Den kjølern er ENORM, og et helvette å håndtere, men kjøler ned på 20 min. :) Med denne lille modifiseringen burde det gå atskillig fortere.
 
Tilbake
Topp