Kjøleskap for gjæring trenger varmekilde.

Skal lage meg eit kjøleskap for gjæring. Men det kommer til å stå i ein uisolert garasje, her vil det jo bli kaldt om nettene. Skal styre det med STC-1000. Nåken som har tips til varmekilde eg kan bruke? Hadde vore kjekt om det var noko som var mulig å fått tak i på biltema/jula etc. :)

Hva er foretrukket varmekilde av en slik frostvakt, varmekabel surret rundt gjæringskaret eller en varmeplate fra eks. petit?

Liker de varmekablene. Da kan jeg gjære ubegrenset med gjæringskar bare jeg har et rom som er et partre grader kaldere en laveste gjæringstemt! Uten empiri på kjøleskapgjæring så holder jeg en knapp på kabler her også. Grunnen er at du kan ha ganske varierende temp i skapet så lenge den er under gjæringstemp. Varmekabelen sørger for rett gjæringstemt +- 0,3 grc. De jeg har er 8 meter og funker som snus på 40-50 liter selv om de skal varme opp 10-15 grader over omgivelsestemp.

Har gått over til varmekabel på alt selv. Synes det fungerer utmerket, og en er ikke avhengig av kjøleskap om en gjærer på to tre grader over omgivelsetemperatur. Kjekt om flere forskjellige øl gjæres samtidig.

Har frostvakt fra Bilema men varmekabel (kjøpt på Jula) syns jeg gir en bedre fordeling av varmen - stroppes fint rundt gjæringskaret (60L).
Frostvakten har noe svakere beskyttelse mot fukt noe som er litt viktig synes jeg - spesielt om den skal monteres under gjæringskaret.

Jeg holder på å sette sammen utstyr til et gjærskap. Der blir det STC-1000+ og varmekabler.
Dette blir i hovedsak til lager brygging.

Ser for meg at varmekabler eller varmeplate er kjekt til utgjæring av ale som Saison og lignende. De skal jo opp mot 25-27 grader på maks.
Ved å bruke kabler rundt bøtta slipper jeg å varme opp hele rommet slik jeg gjør med en panelovn i dag.

De kablene er jo litt mer plunder å kveile, samt feste tett inntill karet. Når den jobben er ferdig så er de utrolig anvendelig til utrolig mange situasjoner. Har aldri målt på innsiden av karet men sensoren på utsiden gir veldig jevne utslag og det betyr lite svingninger selv om den reelle tempen muligens har et offsett den ene eller andre veien.

Jeg har testet og logget mange forskjellige varmekilder den siste tiden. Den jevneste temp endringen får jeg med Frostsikringskabel hengende fritt i kjøleskap med pc vifte for sirkulasjon. Min kabel er kun to meter (Jula) og klarer ikke mer enn 21 ℃, mens lengre kabler bør håndtere langt mer. Fungerer fint med to meter dersom jeg har den rundt karet med isolasjon.
Nå har jeg en frostvakt, men den gir for store svingninger. Dette resulterer i at når STC'n skruer av varmen fortsetter temperaturen og stige så mye at kjøling går på - og så har jeg det gående... opp og ned. Jeg har koblet fra kjøling nå, men får fremdeles store variasjoner. Temperatur på vørter er dog langt mer stabil. ImageUploadedByTapatalk1431732599.296365.jpg
Det neste blir en keramisk pære på 100w. Ventes om en uke :)
http://goo.gl/7wVcpl

Leste den posten din og kikket på grafene. Har du testet i et rom der tempen varierer med et partre grader, ikke styrt av gjæringetemp. Og så med kabel tett rundt karet? Skulle likt å se noen slike logginger med både sensor i vørteren og sensor isolert mot karveggen.

Har ikke målt nøyaktig det. Har målt i kar og isolert på utsiden av kar (med vann). Dette blir litt unøyaktig under Stormgjæring da vann ikke egenproduserte varme som vørter gjør. Jeg fikk et avvik på 0,2 til 0,4grader.
Før jeg gjæret i skap, hadde jeg gjæringsdunk på bryggerommet hvor temperaturen varierer en del. Med isolering på kar, og varme rundt karet målte jeg ingen variasjon selv om temperaturen i rommet endret seg +/- 2 grader.
Jeg har også logget de forskjellige kjøleskapene jeg bruker. Tempertursvingningene inni et kjøleskap som bruker egen termostat er store, og størst på lave temperaturer. På det meste hadde jeg en svingning på 7 grader når det minste kjøleskapet stod på Max. Temperaturen på øl vil også variere, men jeg målte ikke mer enn 0,5-0,8 grader svingning på fat. Jeg målte ikke flasker siden dette er Cornelius-skapet. Bruker du en STC, blir dette mye bedre.
Mht STC kommer jeg til å bruke Max 100w og kontinuerlig sirkulasjon med vifte. Blir varmeelementet større, svinger temperaturen for mye, og faren for overskyting er stor. I værste fall overskyter du så mye at cooling starter og da blir det fort litt ping-pong

Sist redigert:
Via bb.sevland.no ser du den løpende målingen av gjæringsskapet mitt. Her tester jeg et 'for kraftig' element som en nødløsning til jeg får tilsendt 100w kjeramikkpære.
Under denne gjæringen har jeg gått på flere problemer. I starten hang STC'n seg opp, men jeg fikk resatt den 11.05 07:00. Deretter fortsatten en stor stormgjæring. Fra 11.05 15:00 til 12.05 17:40 hadde jeg brudd i loggingen og deretter gikk varmeelement og kjøleelement nesten kontinuerlig pga overskyting. Koblet deretter ut kjøledel og fikk kontroll over svingningene. Varmeelementet ble stilt ned en grad og gikk ikke på igjen før 14.05 06:00, noe som var for lavt. Selv om STC'n står på hysterisis 0,5 grader, overskyter varmeelementet med en hel grad.
Jeg er usikker på hvor mye dette vil påvirke brygget, men drikkendes blir det jo uansett. Relax ... osv...
I mellomtiden har jeg nå også programmert Arduinoen til å resette seg selv dersom den ikke får kontakt med server, eller henger i mer enn 8 sekunder. Det neste blir varsling til mobiltelefonen.
Selv om gjæringstemperatur er viktig, er trolig lite av min logging viktig i ølproduksjonen, men som datamann har jeg fått kombinert to hobbyer :)

Sist redigert:
Jeg bruker en gammel kupevarmer etter å ha lest om en annens erfaringer. Det er varme og vifte kombinert! Føleren henger bare i løse luften. Har 0.4 grader på Hysterese (Hy). Og 12 minutter forsinkelse(Cd) på kjøling. Har til gode å komme for sjekk akkurat når varme/kjøl er aktiv.

Har måttet stille temp manuelt for sjekk innimellom bare for å være sikker på at det fungerer... Er fornøyd ☺

Her er test med kupévarmer. Fikk det ikke til og måtte skifte varmekilde. Grønn er temp på gjæringskaret. Siste del er med frostsikringskabel.
ImageUploadedByTapatalk1431779077.091701.jpg

Varmekabel fra omlag 12.April? Det der var en jevn kurve ja!
Var det denne som lå løst eller mixer jeg noe nå? Var den surret stramt rundt karet?

Har så stor tro på de kablene altså. Mine er 8 meter med 10? Watt pr meter. De har lav effekt som gjør overskytingsfaren mindre, de virker jo direkte på karet slik at varmen går mer rett i vørteren og mindre ut i lufta. I tillegg har de en isolerende effekt på karet slik at temperaturfallet etter at kablene er koblet ut går saktere. Det eneste som er synd er at alt dette er synsing og sporadiske manuelle avlesinger av meg, samt at jeg bare hadde sensor isolert til karveggen, ikke i vørteren også.

Lav effekt alene er vel ikke ensbetydende med at overskytingen blir lav.
Tror f eks at en føler i direkte kontakt på overflaten til en vanlig lyspære ikke vil skyte noe særlig.
Hvis det ikke lagres varme (i varmeelementet) vil man kunne unngå denne skytingen.
-Trur eg

Fine eksperimenter!

Ser du med kupevarmer fikk en temperatur stigning på gjæringskaret på 0.2 grader i løpet av 10 minutter med en temperaturforskjell på 1 grad mellom gjæringskar og luft. Er dette måleteknisk eller reell vørtertemperatur, synes det var litt rask stigning ift. den tregheten jeg opplever i mine kar. Måler selv på samme måte med probe på utsiden av gjæringskaret, isolert med isopor og gaffatape.

Har ikke gjort mye testing med kupévarmer, kun denne ene kurven. Syntes temperaturen var så voldsom at jeg bare slo det fra meg. Mine målinger viser at jo høyere Watt, jo lettere får jeg overskyting. Mulig andre får annet utfall. Dette er ikke gjort forskningsmessig :)
Med 8 meter har du trolig tilstrekkelig effekt til å ha den fordelt i hele kjøleskapet noe som vil gi god varmefordeling. Tror ikke jeg da hadde hatt den på gjæringskar, men fastmontert i skapet av praktiske hensyn. Jeg måler alltid både luft og på kar siden jeg har opp til fire sensorer ledig

Det ser jo unektelig voldsomt ut på grafene, men svinger ikke gjæringskaret bare 0.2 grader? Og jeg tillater å betvile målingen litt uten å ha voldsomt grunnlag for det. Tror du må greie å overføre over 30w effekt til gjæringskaret med 1 grads forskjell i temperatur for å få til 0.2 økning på 10 minutter. Plastkaret tror jeg ikke har så god termisk ledeevne. Men dette er flisespikkeri fra min side, som sagt flott prosjekt du har.

Men jeg lurer på hva som er definisjonen på godt nok, et temperatursving på 0.2 grader er nok godt innafor og gjæra blir ikke skremt av det.

Tror også kupevarmer blir for hissig, mindre watt og rolige svingninger må være bra.

Tilbake
Topp