Kjøleskap med innebygget "fryseboks"

neslekkim

Norbrygg-medlem
Disse såkalte fryseboksene i eldre kjøleskap, er det mulig å fjerne slike?
Får meg et kjøleskap idag, som jeg tenkte å sette ølfat inni, men det har altså en sånn fryseboks der, jeg får to fat inn i skapet når denne er der, men på hylla bak får jeg ikke satt noe pga at det blir for lavt (hadde sikkert gått med et 12L da)

Hvis jeg ikke får den bort, vil det fortsatt være kurrant å bruke for å gjære i?

Vi bruker et sånt gammaldags skap med liten fryseboks til gjæring. Fungerer helt fint med en UT-200 temperaturkontroller.

Fryseboksen er en del av kjøleledningen så fjerner du den kutter du også kjøleledningen (ihvertfall på mitt)  men jeg har ribbet bort all plast etc. og presset fryseboksen bak i kjøleskapet, der er det ikke plass til noe alikevel

Jeg så noen hadde gjort one slikt, strippet den ned, og bøyd fryseboksen langs bakveggen, går det greit uten å ødelegge rør og slikt?, åsfall er det en bra mulighet.
Får skapet om noen minutter nå, så jeg skal sjekke litt hvordan det ser ut inni, evt knipse noen bilder.

neslekkim skrev:
Jeg så noen hadde gjort one slikt, strippet den ned, og bøyd fryseboksen langs bakveggen, går det greit uten å ødelegge rør og slikt?, åsfall er det en bra mulighet.
Får skapet om noen minutter nå, så jeg skal sjekke litt hvordan det ser ut inni, evt knipse noen bilder.

Det er vel sånn ca. akkurat det jeg har gjort,
Rørene kan bøyes, til, enkelt og greit at de knekker, vet ikke bedre beskrivelse :)

Edit: inntill de vil knekke :)

Ok, bare jeg vet når de knekker da :), knekker de så må jeg jo bare hive skapet allikavæl:)

Hm, ser ut som blikket boksen er laget av inneholder kanaler som sannsynligvis er "kjølerørene", og dette er formet som en firkant, ikke som en U som enkelte kjøleskap.. dang..

Ser mørkt ut som ølskap dette, jeg får trolig to fat inni dog, så jeg kan bruke det litt slik inntil jeg får noe bedre, og heller recycle dette til et gjæringskap.
Får se å mekke en kasse til temperaturstyringa så jeg kan bruke til dette istedet..

Så, på kjøleskap med fryseboks, så er det fryseboksen som kjøler skapet også?
På veggen bak, så går det bare et rør inn som leder inn til fryseboksen, men finner ikke ut hvor det går tilbake igjen, hm..

Æsj, blir nok et gjæringsskap dette, gikk greit å få to tomme fat inni skapet, men når jeg satte inn et fult så får jeg ikke igjen døra.
Skapet er et gammelt Philips, med innredning i døra, så jeg må evt sage av den, forsøkte først så skru av innredningen, men da fulgte pakningen med, så eneste utvei er å sage istykker plastikken på døra, og evt tapetesere den med sån biltemafolierte greier, gudene vet hvordan det ser ut innenfor der.

Gamle brukte kjøleskap ass, lukter sur melk gjør det også..
Men gjæringskar ser ut til å passe akkurat inni skapet, om nå hyllene tåler vekta..

EDIT kjølekretsen kan inneholde propan. Dette kan være greit å ta hensyn til, hvis du skulle bøye rør, og være så uheldig å knekke det :eek:

Takker for tips, lar være å rote med fryseboksen tenker jeg.

Sagde av innredninga på døra nå, så jeg skal få inn fatet jeg har, men døra var fylt med glava gitt :), enten må jeg finne en måte å kle den på, evt rive den ut og kle med motor-panser-isolasjon (eller hva det kalles)
Tenker det er vanskelig å få noe til å sitte på glavaen, men skal se om jeg får skrudd noe plast under lista rundt.

Bare styr med sånne gamle skap.. :)

Tilbake
Topp