Kjøletåke

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Hvor lang tid tar det før kjøletåken oppstår, lure på ved filtrering hvor lenge ølet må være nedkjølt.

Det tar ikke lang tid. Kan ikke tenke meg at det går mer enn over natta hvis det står kaldt, men må innrømme at jeg aldri har taimet det.

Hvor fint skal filteret være da for at man kan filtre bort kjøletåke? Etter alt jeg vet så er det proteiner som forårsaker tåken. Er det forresten ikke mulig å ha et proteinasesteg på ca 55 gr. for å få bukt på den?

Filteret tar den kjøletåken som er der, men ikke potensialet for kjøletåke på enda kaldere temperaturer. Ergo bør man kjøle ølet til minst like kaldt som serveringstemp, og kanskje helst enda litt kaldere.

Mao: Hvis du serverer ølet på åtte grader, og filtrerer ølet på åtte grader, så skal det i prinsippet være klart ved åtte grader. Dette filtrerte ølet vil antakelig danne mer kjøletåke hvis det kjøles enda kaldere, men det betyr jo ikke noe hvis du aldri gjør det.

Eduard skrev:
Hvor fint skal filteret være da for at man kan filtre bort kjøletåke? Etter alt jeg vet så er det proteiner som forårsaker tåken. Er det forresten ikke mulig å ha et proteinasesteg på ca 55 ºC for å få bukt på den?

Jeg har et 0.5 asoluttfilter og det tar kjøletåken  i motsetning til et vanlig 0,5 filter.

Jeg vet ikke så mye om kjøletåke og hvorfor den oppstår.

Grunnen til at jeg spurte var om det kunne være mulig å kjøle ned ølet under filtrering veg å legge kjølespiral og filtrene i isvann, jeg prøvde men det ble ikke bra så heretter kjøler jeg nok ned ølet godt først, det fungerer og ølet blir vannklart.

Kjøletåke oppstår (er jeg blitt fortalt) når tanniner og proteiner i ølet binder seg til hverandre ved lave temperaturer, og dermed danner partikler som er store nok til at de kan hindre lys.

Og tanniner får man for mye av når man bruker for varmt overristlingsvann. Så det vil kunne innebære at hvis dette vannet er for varmt, altså over 78 gr., at dette kan bidra til dannelse av kjøletåke. Jeg bare lurte, siden jeg ikke så ofte har kommet over kjøletåke i ølet selv og som regel har vannet på 78 gr. (og det blir enda litt kaldere når vannet når ølet).

Eduard skrev:
Og tanniner får man for mye av når man bruker for varmt overristlingsvann. Så det vil kunne innebære at hvis dette vannet er for varmt, altså over 78 ºC, at dette kan bidra til dannelse av kjøletåke. Jeg bare lurte, siden jeg ikke så ofte har kommet over kjøletåke i ølet selv og som regel har vannet på 78 ºC (og det blir enda litt kaldere når vannet når ølet).

Når jeg skyller (med 80 grader) så er mesketempen fra 66 grader og stiger opp mot 78 grader på slutten, naturlig nok, men selfølgeli over 78 hvis skyllingen tar lang tid. Jeg antar at det er temperaturen i mesken som bestemmer dette med tanniner og ikk skyllevannet direkte, det blir litt ulogisk eller tar jeg feil.

Ja, det blir litt ulogisk. Men kanskje det er verdt et forsøk å senke temperaturen ned til 78 gr. og se om det gir endringer i tanniner/kjøletåke og utbytte. For det ville jo vært kjekt å slippe å filtrere, derson kjøletåke er den eneste grunnen til filtrering overhode.

Eduard skrev:
Ja, det blir litt ulogisk. Men kanskje det er verdt et forsøk å senke temperaturen ned til 78 ºC og se om det gir endringer i tanniner/kjøletåke og utbytte. For det ville jo vært kjekt å slippe å filtrere, derson kjøletåke er den eneste grunnen til filtrering overhode.

Jeg får prøve det.
Når det gjelder uklart øl hadde jeg et spørsmål før
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=821.0 I ettertid har jeg lurt på om det er etter at vi fikk ny vannkilde problemet oppsto, det første vannet ble hentet i en elv som førte mye rart med seg, nå blir vannet hentet fra fjellvannet som er kilden til elven, dette fjellvannet har lite nedslagsfelt så jeg tror det er grunnvann som kommer opp i dette fjellvann.
Vet ikke hva dette gjør med bryggevannet, men jeg får kaaanskje en vannanalyse, da er det forhåpentlivis lite kalsium som er problemet.

Når det gjelder dette med klart øl, da mener jeg vannklart, så er det bare det at av og til passer det best, som fx. i et bryllup jeg ble bedt om å stille opp med øl, selv plages jeg ikke med litt tåkete øl.

Man kan også vaske ut tanniner under skyllingen hvis pH i mesken stiger for mye (opp mot 6-tallet) mot slutten av skyllingen.

Tilbake
Topp