Finn Berger
Moderator
"No chill" som begrep og metode i moderne hjemmebrygging er knytta til australske hjemmebryggere. La oss si at de har videreutvikla og perfeksjonert metoden, da.hvis du mener no chill , altså naturlig avkjølelse så er det tusenvis av år gammelt og jeg har gjort det siden 90-tallet for de fleste av mine brygg, ingen "oppfinnelse", hverken av australere eller andre. At kjølespiraler fremstår som ekstrem vannsløsende er heller ikke overraskende for oppadgående folk; kanskje lett for amerikanerne å drite i det da men også nordmenn kan man regne med, grunnet vi har så mye vann . Men det er hovedgrunnen til at det er bare nok et eksempel av ressurssløsing som øker med hjemmebryggingspopularitet.
Jeg får helt cringe av å se hvor mye vann er sløst. Nå skal jeg visstnok få en spiral fra en her på forumet men en uke inn og ikke fått sporing eller noe melding men får se.er jo desember. Ellers ja, jeg bitrer etter erfaring så er ikke noe nøyaktig vitrnskap for meg, jeg vet ikke hvor mye flameout påvirker bitterheten i særlig grad for jeg får hovedvekten av bitringa mi alltid fra langtidskoket og jeg lar alltid brygget kjøle ned mellom 4-8 timer. Bitringa mi er alltid sånn jeg vil ha den og flameout variasjoner har aldri slått ut så mye for meg så nei, kan ikke si det er en kjent sak at man får problemer fra dette?
Har dere andre virkelige bitringsproblemer fra flameout/5 minuttshumling? Det eneste kjølespiraler gir føler jeg er tidsbesparelse mot en høy vannsløsingskostnad. Men det er jammen meg herlig å spare tid, det vet vi derimot alle.
Kjølespiraler drar mye vann, ja. Antakelig er likevel ikke hjemmebryggeres vannbruk av de store problemene i Norge - uten at det er noen grunn til ikke å tenke over om forbruket kunne reduseres.
Bitringsproblemer oppstår hvis vi tilsetter humle seint i kokinga og nedkjølinga tar urimelig lang tid, eller når vi tar pauser over 70 grader. Det er noe alle opplever og må ta hensyn til. Det er jo helst knytta til bruk av humletilsetninger i wp (whirlpool, begrepet er jo henta fra industrien og gir lite mening i hjemmebryggersammenheng), hvor vi tar 10-20 minutters pause på temperaturer hvor det stadig skjer isomerisering av alfasyra. Det er da plenty uisomerisert alfasyre fra seine tilsetninger i kok tilgjengelig, og ølet får en god del mer bitterhet fra dem enn om du hadde senka temperaturen raskt til under 70 grader. (Under 70 grader skjer det lite videre isomerisering.) Problemet oppstår sjølsagt også om du bare lar vørteren stå uten aktiv nedkjøling etter at du har kutta varmen.
Oppskriftkalkulatorer som Beersmith og Brewfather lar oss vel nå korrigere for denne effekten, uten at jeg skal si noe om hvor godt de treffer. Jeg bruker dem ikke, hvilket sikkert er dumt akkurat når det gjelder dette. NEIPAene mine har en lei tendens til å bli bitrere enn jeg ønsker. (Tørrhumlinga påvirker forøvrig også bitterheta - på ganske kompliserte måter.)
Problemet med bitterheta blir ekstra merkbart når vi brygger IPA-typer, fordi vi da som regel både bruker mye humle i seine tilsetninger og humle med høyt alfasyreinnhold. Det er vel ikke like merkbart med tyske edelhumler. (Og i øl der vi bruker dem, er det ikke like vanlig med wp-tilsetninger, heller.)
Sist redigert: