Kjøling av vørter.

hvis du mener no chill , altså naturlig avkjølelse så er det tusenvis av år gammelt og jeg har gjort det siden 90-tallet for de fleste av mine brygg, ingen "oppfinnelse", hverken av australere eller andre. At kjølespiraler fremstår som ekstrem vannsløsende er heller ikke overraskende for oppadgående folk; kanskje lett for amerikanerne å drite i det da men også nordmenn kan man regne med, grunnet vi har så mye vann . Men det er hovedgrunnen til at det er bare nok et eksempel av ressurssløsing som øker med hjemmebryggingspopularitet.

Jeg får helt cringe av å se hvor mye vann er sløst. Nå skal jeg visstnok få en spiral fra en her på forumet men en uke inn og ikke fått sporing eller noe melding men får se.er jo desember. Ellers ja, jeg bitrer etter erfaring så er ikke noe nøyaktig vitrnskap for meg, jeg vet ikke hvor mye flameout påvirker bitterheten i særlig grad for jeg får hovedvekten av bitringa mi alltid fra langtidskoket og jeg lar alltid brygget kjøle ned mellom 4-8 timer. Bitringa mi er alltid sånn jeg vil ha den og flameout variasjoner har aldri slått ut så mye for meg så nei, kan ikke si det er en kjent sak at man får problemer fra dette?

Har dere andre virkelige bitringsproblemer fra flameout/5 minuttshumling? Det eneste kjølespiraler gir føler jeg er tidsbesparelse mot en høy vannsløsingskostnad. Men det er jammen meg herlig å spare tid, det vet vi derimot alle. :)
"No chill" som begrep og metode i moderne hjemmebrygging er knytta til australske hjemmebryggere. La oss si at de har videreutvikla og perfeksjonert metoden, da;).

Kjølespiraler drar mye vann, ja. Antakelig er likevel ikke hjemmebryggeres vannbruk av de store problemene i Norge - uten at det er noen grunn til ikke å tenke over om forbruket kunne reduseres.

Bitringsproblemer oppstår hvis vi tilsetter humle seint i kokinga og nedkjølinga tar urimelig lang tid, eller når vi tar pauser over 70 grader. Det er noe alle opplever og må ta hensyn til. Det er jo helst knytta til bruk av humletilsetninger i wp (whirlpool, begrepet er jo henta fra industrien og gir lite mening i hjemmebryggersammenheng), hvor vi tar 10-20 minutters pause på temperaturer hvor det stadig skjer isomerisering av alfasyra. Det er da plenty uisomerisert alfasyre fra seine tilsetninger i kok tilgjengelig, og ølet får en god del mer bitterhet fra dem enn om du hadde senka temperaturen raskt til under 70 grader. (Under 70 grader skjer det lite videre isomerisering.) Problemet oppstår sjølsagt også om du bare lar vørteren stå uten aktiv nedkjøling etter at du har kutta varmen.

Oppskriftkalkulatorer som Beersmith og Brewfather lar oss vel nå korrigere for denne effekten, uten at jeg skal si noe om hvor godt de treffer. Jeg bruker dem ikke, hvilket sikkert er dumt akkurat når det gjelder dette. NEIPAene mine har en lei tendens til å bli bitrere enn jeg ønsker. (Tørrhumlinga påvirker forøvrig også bitterheta - på ganske kompliserte måter.)

Problemet med bitterheta blir ekstra merkbart når vi brygger IPA-typer, fordi vi da som regel både bruker mye humle i seine tilsetninger og humle med høyt alfasyreinnhold. Det er vel ikke like merkbart med tyske edelhumler. (Og i øl der vi bruker dem, er det ikke like vanlig med wp-tilsetninger, heller.)
 
Sist redigert:
Det er ingenting å perfeksjonere med "naturlig" avkjølning, det er ikke en metode. Nå må jeg innrømme jeg har ingen interesse i tyske øl og dermed har heller aldri brygget en. Engelske som ipa derimot har jeg brygget mange ganger. Igjen, så kan jeg ikke si at jeg merker stor forskjell i bitring i sene tillegg av humler, selv om det er supertunge humler (13-20%). Men kan være jeg bare ikke har kjent godt nok etter, hvem vet? Jeg bitrer som regel med tunge humler i langtidskoket og alle sene humler bruker jeg for aroma og smakseffekt. Den hovedeffekten som jeg merker for ipa o.l. er at ingenting slår tørrhumling når det kommer til ipaer.
Jeg må innrømme jeg har ingenting imot godt bitret øl så det kan være jeg mangler noe mikrostyring på det men selv om jeg bruker naturlig avkjøling i tiår, så har jeg aldri fått bitrere øl enn det jeg ville grunnet bitringshumling. Jeg kjører 25g-40g (20-25l post boil) pellets med 11-20% i 60min og det tar seg av bitring. (Jeg hiver alltid i under kok og mot slutten også for det). Men igjen, har andre her innspill da; får dere overbitret øl for de av dere som kjøler gryta ute i en del timer? Hadde jo den der som jeg var redd enzymene skulle ødelegges på, som ikke gjorde det da men den overbitret jeg! Men mener nå at det var fordi jeg hev oppi altfor mye magnum ved feiltagelse i begynnelsen av kokinga :p
 
Sist redigert:
Det er ingenting å perfeksjonere med "naturlig" avkjølning, det er ikke en metode. Nå må jeg innrømme jeg har ingen interesse i tyske øl og dermed har heller aldri brygget en. Engelske som ipa derimot har jeg brygget mange ganger. Igjen, så kan jeg ikke si at jeg merker stor forskjell i bitring i sene tillegg av humler, selv om det er supertunge humler (13-20%). Men kan være jeg bare ikke har kjent godt nok etter, hvem vet? Jeg bitrer som regel med tunge humler i langtidskoket og alle sene humler bruker jeg for aroma og smakseffekt. Den hovedeffekten som jeg merker for ipa o.l. er at ingenting slår tørrhumling når det kommer til ipaer.
Jeg må innrømme jeg har ingenting imot godt bitret øl så det kan være jeg mangler noe mikrostyring på det men selv om jeg bruker naturlig avkjøling i tiår, så har jeg aldri fått bitrere øl enn det jeg ville grunnet bitringshumling. Jeg kjører 25g-40g pellets med 11-20% i 60min og det tar seg av bitring. Men igjen, har andre her innspill da; får dere overbitret øl for de av dere som kjøler gryta ute i en del timer? Hadde jo den der som jeg var redd enzymene skulle ødelegges på, som ikke gjorde det da men den overbitret jeg! Men mener nå at det var fordi jeg hev oppi altfor mye magnum ved feiltagelse i begynnelsen av kokinga :p
Det er vanlig å snakke om "no chill" som en teknikk/metode. Du må gjerne mene at det er feil å gjøre det, men det er nå engang sånn. Et eksempel: https://beerandbrewing.com/no-chill-brewing/

Når du alltid har gjort det på den måten du beskriver, får du naturligvis ingen opplevelse av at ølet blir for bittert. Men hvis du har brukt en IBU-kalkulator, og fulgt læreboka og kjølt raskt ned, og har vent deg til resultatet du da har fått, så vil du få deg en overraskelse om du slutter med aktiv kjøling. Du må korrigere for effekten av isomerisering av alfasyre under den langsomme nedkjølinga. Her er hva som anbefales i artikkelen jeg lenka til:

Because their wort remains hot longer than it does in conventional brewing, no-chill brewers often postpone the hops additions in the boil. This is an area in which you’ll just have to experiment, but to start, try postponing each addition by 20 minutes. So, your normal 60-minute bittering charge would happen at 40 minutes, for example. Any additions after the 20-minute mark, you can simply add to the HDPE container after racking.

Dette er basert på erfaringene til tusenvis av hjemmebryggere som har brukt denne metoden. Det er ellers rikelig med vitenskapelig kunnskap om hvordan isomerisering av alfasyre skjer under nedkjøling. Prosessen foregår helt ned til 70 grader, men avtar markant etter at vi kommer under 80 grader.

Kan jo legge til at følsomheta vår for økning av bitterhet kutter ut når vi når et visst nivå (100 IBU?). Så om en bare brygger superbitre IPAer spiller ikke dette noen rolle:). Men da skal du ta i litt. Det var vel en trend tidligere å gjøre det, men det trur jeg folk stort sett blei leie av.
 
Sist redigert:
Det er vanlig å snakke om "no chill" som en teknikk/metode. Du må gjerne mene at det er feil å gjøre det, men det er nå engang sånn. Et eksempel: https://beerandbrewing.com/no-chill-brewing/

Når du alltid har gjort det på den måten du beskriver, får du naturligvis ingen opplevelse av at ølet blir for bittert. Men hvis du har brukt en IBU-kalkulator, og fulgt læreboka og kjølt raskt ned, og har vent deg til resultatet du da har fått, så vil du få deg en overraskelse om du slutter med aktiv kjøling. Du må korrigere for effekten av isomerisering av alfasyre under den langsomme nedkjølinga. Her er hva som anbefales i artikkelen jeg lenka til:

Because their wort remains hot longer than it does in conventional brewing, no-chill brewers often postpone the hops additions in the boil. This is an area in which you’ll just have to experiment, but to start, try postponing each addition by 20 minutes. So, your normal 60-minute bittering charge would happen at 40 minutes, for example. Any additions after the 20-minute mark, you can simply add to the HDPE container after racking.

Dette er basert på erfaringene til tusenvis av hjemmebryggere som har brukt denne metoden. Det er ellers rikelig med vitenskapelig kunnskap om hvordan isomerisering av alfasyre skjer under nedkjøling. Prosessen foregår helt ned til 70 grader, men avtar markant etter at vi kommer under 80 grader.

Kan jo legge til at følsomheta vår for økning av bitterhet kutter ut når vi når et visst nivå (100 IBU?). Så om en bare brygger superbitre IPAer spiller ikke dette noen rolle:). Men da skal du ta i litt. Det var vel en trend tidligere å gjøre det, men det trur jeg folk stort sett blei leie av.
Ja, men langt fra alt som er skrevet på internett betyr at det stemmer, bare så det er sagt. Og igjen, tror jeg grunnet utiliseringen så ser man forskjeller på kanskje 5 IBU. dvs. når man legger i humler på slutten vil disse gjerne gi ca. 2-3 IBU.. med 20minutt over 70C som du sier ekstra for eksempel, kan man regne med så mye som 3 ganger mer, så kanskje 6-9 IBU, opptil 6 IBU mer.. hvis man har allerede 25 IBU så kan det bli 31 IBU.. ok, men så vanvittig forskjell, er det ikke, mener nå jeg. Dette tilsvarer mine erfaringer.

Ok, så disse australerne da.. .ok, ta vørteren oppi noe PLASTIKK av alle ting ut fra metallet???? WTF, metall er jo langt bedre enn plastikk å formidle varme, det er derfor alle prosessorkjølere er laget av metall og nettopp derfor at de som glemmer å fjerne plastikken på bunnen av kjøleren sin vil ha en altfor varm prosessor. Bare tull som det bare kan bli. Skal man kjøle vørteren "naturlig" så er det metall man skal bruke... Har man en ekstra metallbeholder som er kaldere, jada, å hive over i den hjelper.

Fra den samme elendige siden som du henviser til:

"Let the hot wort gradually cool for whatever length of time is necessary to reach pitching temperature. This might take a day or longer, but contamination should not be an issue since hot wort is a very effective sanitizer." <--- "Ja da, la det stå opptil en dag lengre" (herregud!), fordi "jo'a varm vørter er jo så steriliserende" LOL, mot slutten er den ikke varm, tvert imot er det rundt 40 grader og nedover det blir 'farlig' , det siste man vil gjøre er å forlenge denne tiden. Den siden er bare tull men nå har jo ikke australerne et vanvittig romprogram heller. ,)

Igjen, det kan gjerne være at jeg med begrenset erfring med aktiv kjøling (posten sa ingenting men den gode herren som sendte meg en ekstra kjøler fikk oppdatert meg og hentet den idag), mangler erfring som tilsier en vel bemerket endring i bitringen men igjen som jeg sier.. hovedvekten av IBUene mine kommer fra hovedbitringen (langkokingen med høy alfasyerinnhold); derfor kan det være dere merker lettere/bedre disse ekstra IBUene.

Det er lenge siden jeg hovedbitret med lav alfasyre, for eksempel fuggles eller mittelfraü; det kan gjerne være det er mer merkbart det, men den der australske 'metoden' å hive i plastikk og la det gå 24 timer esktra og i et varmt land attpåtil er helt høl i hue! ,x

Jeg er jo ikke noe feinschmekker da, en IBU på 25 og 35 er sikker for meg akkurat det samme. Jeg hadde vært en elendig øldommer: "gode greier, du er videre..." "tja, vet ikke, men nei, du er ikke videre, next!" "begynner å bli brisen, greit #3 vinner, because why not, let's just roll with it".
 
Får bare beklage hvis det blir for "off topic" å snakke om vannforbruket, men har blitt mer bevist på det. Selv om vi har mye vann, trenger man ikke bruke mer enn nødvendig ved bruk av kjølespiral. Det har også noen bonuser.

Jeg har begynt å samle vannet som går gjennom kjølespiralen i pensjonerte gjæringsbøtter. Bruker omtrent 80 liter vann (3x 30-liters bøtter fylt litt over toppen av skalaen på bøtta, som er 25 liter) på å kjøle 25 liter til 20-25 grader. Deretter overfører jeg til gjæringskar og gjør eventuelt resten av kjølinga i gjæringsskapet.

Kjølespiralen dypper jeg rett oppi ene bøtta etter kjølinga er ferdig. Vaskinga av den har derfor blitt mye enklere, da ingenting tørker fast mens den venter på å bli vaska. Resten bruker jeg på å vaske og skylle bryggekjelen. Fortsatt ikke nok vann til å vaske bøtta med maltrester, BIAB-posen og krandeler, men vannforbruket har uansett gått ned. Steget med soaking av kjølespiralen gjør det nesten verdt det i seg selv. Var alltid mye styr med å få skrubba bort tørka gugg før.
 
Får bare beklage hvis det blir for "off topic" å snakke om vannforbruket, men har blitt mer bevist på det. Selv om vi har mye vann, trenger man ikke bruke mer enn nødvendig ved bruk av kjølespiral. Det har også noen bonuser.

Jeg har begynt å samle vannet som går gjennom kjølespiralen i pensjonerte gjæringsbøtter. Bruker omtrent 80 liter vann (3x 30-liters bøtter fylt litt over toppen av skalaen på bøtta, som er 25 liter) på å kjøle 25 liter til 20-25 grader. Deretter overfører jeg til gjæringskar og gjør eventuelt resten av kjølinga i gjæringsskapet.

Kjølespiralen dypper jeg rett oppi ene bøtta etter kjølinga er ferdig. Vaskinga av den har derfor blitt mye enklere, da ingenting tørker fast mens den venter på å bli vaska. Resten bruker jeg på å vaske og skylle bryggekjelen. Fortsatt ikke nok vann til å vaske bøtta med maltrester, BIAB-posen og krandeler, men vannforbruket har uansett gått ned. Steget med soaking av kjølespiralen gjør det nesten verdt det i seg selv. Var alltid mye styr med å få skrubba bort tørka gugg før.
Jeg kjører min i oppvaskmaskinen:
504BC569-C464-4FD7-9FB2-B7B71A030CC8_1_105_c.jpegED86A929-873E-470E-A29B-C932062975AB_1_105_c.jpeg
 
Jeg lar den stå i bløtt natta over sammen med meskeposen, men lurer på om jeg ikke skal spørre nabo om å bruke oppvaskmaskin en da ;)
 
Nå er vel ikke infeksjonsrisiko så høy nå på året, med enpar minus.
Jeg forsøkte å spontanfermentere/infisere ett øl i fjor sent i oktober, det tok vel 10 d ute, (åpen beholder med netting over), før det skjedde noe.
På sommeren prøver jeg å mininere eksponering (åpen kjele) etter 80C selv ved spiral/motstrømskjøling, og pakker over med alufolie. Men nå … ikke så mye er ute og flyr, hverken insekter eller sporer. Men det er klart; dormante småjævler kan alltid virvles opp :oops:
 
Sist redigert:
Ønsker meg oppvaskmaskin i bryggerommet :p
Bruker familiens i etasjen over. Og når jeg tar ut den øverste kurven,
så år jeg plass til maltbøtten også :) Men så klart, nytt bryggerrom blir med oppvaskmaskin og hybelkomfyr:cool:
 
Sist redigert:
Bruker familiens i etasjen over. Og når jeg tar ut den øverste kurven, fså år jeg plass til maltbøtten også :) Men så klart, nytt bryggerrom blir med oppvaskmaskin og hybelkomfyr:cool:
Tok en periode ut øverste kurv selv, men da er det er 50/50 om det fylles vann i kammeret under maskinen som fyller opp en fordypning der en flotør trigger en "nødmodus" som starter en pumpe som merkelig nok ikke tømmer den delen der flotøren ligger, så maskinen står og pumper tørt fram til jeg demonterer bunnen og tørker opp med en klut. Det er da ikke på gulvet, men i et hulrom under maskinen som jeg får tilgang til gjennom et panel under døra. Oppsummert; for mye styr til at jeg gidder prøve flere ganger
 
hvis du mener no chill , altså naturlig avkjølelse så er det tusenvis av år gammelt og jeg har gjort det siden 90-tallet for de fleste av mine brygg, ingen "oppfinnelse", hverken av australere eller andre. At kjølespiraler fremstår som ekstrem vannsløsende er heller ikke overraskende for oppadgående folk; kanskje lett for amerikanerne å drite i det da men også nordmenn kan man regne med, grunnet vi har så mye vann . Men det er hovedgrunnen til at det er bare nok et eksempel av ressurssløsing som øker med hjemmebryggingspopularitet.

Jeg får helt cringe av å se hvor mye vann er sløst. (...)
Jeg vet ikke hvor mye vann som typisk brukes for å kjøle ned et brygg, men hvis man kjører på så mye at vannet kommer kaldt ut i den andre enden, bruker man alt for mye vann. Kjølingen fungerer optimalt om vannet som kommer ut holder så vidt under temperaturen på det som kjøles.

Jeg ble nysgjerrig nå på hvor mye vann som egentlig gikk og la utløpet i en gjæringsbøtte. Da ser jeg at jeg bruker en drøy liter i minuttet. Jeg brukte fem liter på å komme ned til 80 grader og femten liter til til 42. Antall liter pr grad kjøling øker etterhvert som vørteren blir kaldere, men ca 20 liter til skulle få meg ned til 20 grader. 40 liter ser jeg ikke på som noe krisebruk.

På denne ølen hadde jeg en whirlpool humle, så den sto ti minutter ved 80 grader, så det ble litt ekstra luftkjøling, men det sparte jeg neppe så mye som en liter vann på.

(og takk til @Eirik KG ) for ideen med å bruke kjølevannet til vask, jeg har av og til skylt av ting med det, men med litt oppsamling er det jo enda bedre)

Fasit ble 38 liter til 17 grader, fulgte ikke helt med på feil tidspunk, var litt for opptatt med å poste her...
 
Sist redigert:
Jeg vet ikke hvor mye vann som typisk brukes for å kjøle ned et brygg, men hvis man kjører på så mye at vannet kommer kaldt ut i den andre enden, bruker man alt for mye vann. Kjølingen fungerer optimalt om vannet som kommer ut holder så vidt under temperaturen på det som kjøles.

Jeg ble nysgjerrig nå på hvor mye vann som egentlig gikk og la utløpet i en gjæringsbøtte. Da ser jeg at jeg bruker en drøy liter i minuttet. Jeg brukte fem liter på å komme ned til 80 grader og femten liter til til 42. Antall liter pr grad kjøling øker etterhvert som vørteren blir kaldere, men ca 20 liter til skulle få meg ned til 20 grader. 40 liter ser jeg ikke på som noe krisebruk.

På denne ølen hadde jeg en whirlpool humle, så den sto ti minutter ved 80 grader, så det ble litt ekstra luftkjøling, men det sparte jeg neppe så mye som en liter vann på.

(og takk til @Eirik KG ) for ideen med å bruke kjølevannet til vask, jeg har av og til skylt av ting med det, men med litt oppsamling er det jo enda bedre)

Fasit ble 38 liter til 17 grader, fulgte ikke helt med på feil tidspunk, var litt for opptatt med å poste her...
Da tror jeg at jeg har ALT for høy gjennomstrømning på vannet! Er disse tallene med en vanlig spiralkjøler?
 
Jeg vet ikke hvor mye vann som typisk brukes for å kjøle ned et brygg, men hvis man kjører på så mye at vannet kommer kaldt ut i den andre enden, bruker man alt for mye vann. Kjølingen fungerer optimalt om vannet som kommer ut holder så vidt under temperaturen på det som kjøles.

Jeg ble nysgjerrig nå på hvor mye vann som egentlig gikk og la utløpet i en gjæringsbøtte. Da ser jeg at jeg bruker en drøy liter i minuttet. Jeg brukte fem liter på å komme ned til 80 grader og femten liter til til 42. Antall liter pr grad kjøling øker etterhvert som vørteren blir kaldere, men ca 20 liter til skulle få meg ned til 20 grader. 40 liter ser jeg ikke på som noe krisebruk.

På denne ølen hadde jeg en whirlpool humle, så den sto ti minutter ved 80 grader, så det ble litt ekstra luftkjøling, men det sparte jeg neppe så mye som en liter vann på.

(og takk til @Eirik KG ) for ideen med å bruke kjølevannet til vask, jeg har av og til skylt av ting med det, men med litt oppsamling er det jo enda bedre)

Fasit ble 38 liter til 17 grader, fulgte ikke helt med på feil tidspunk, var litt for opptatt med å poste her...
Hvis man bruker 40l til å kjøle 40l si, så er dette langt fra noe sløs. Å ja, ser senere du sa ca 2:1. Jeg må jo absolutt måle engang men det er jo klart enorm forskjell på å ha vørteren i bevegelse mot kjølespiralen og ikke da. Kan lett tenke meg minst 2x vannforbruk mer men kan jo mæle litt når jeg nå har gått nok over til permanent aktiv kjøling.

Men ok, 2:1 avkjølingsbruk er fortsatt helt greit, særlig her til lands da med hvor mye vann vi har. så 80 liter i svinn for 40l vørter er fortsatt 'ok'. Kan jo lett se for meg flere hundre liter personlig. Spesielt nå på vinteren skal vi ikke bruke mye vann for avkjøling. Men hvis vi stod i en varm plass som Spania, Tennessee, Australia eller Dubai da? Nja, kunne jo vært kjekt å sett.

Jeg kan gjerne ta å måle dette mer neste gang for det er jo viktig. Jeg hadde et brygg som took nærmere to timer da, med vannet på for jeg lot det stå, immot neste dag , 45 minutt da jeg rørte i vørteren nokså kontinuerlig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp