Kjøling til Speidel...

Effektiviteten i kjølaren kjem vel av lengda på røret = Overflate, at det er kopar =leier varme godt og at den har litt "luft" mellom svingane.
 
når en holder på vann ut siden av dyppkjøleren så kjenner en tydelig at bevegelse hjelper utrolig mye. Liker konseptet med whirlpool, uten at jeg har det. Tror at dette gir samme nytte som å bevege coilen. Men det får vente til 3 kjeler opplegget er i gang.
 
Omrøring gjør kjølingen mer effektiv! Det er bare å kjenne på utløpet av kjøleren, så kjenner du hvor mye varme som 'forlater' kjelen. Holder du kjøleren i ro, så vil det bare etter et par sekunder komme tilnærmet kaldt vann ut. Jo varmere vann ut av kjøleren, jo mere effektiv er den.
EDIT: Jeg kostet på meg dyppkjøleren til Speidel 50. Dyr, men god. Kjøler som et dyr!
 
Sist redigert:
Etter å ha lest gjennom trådene er jeg like i stuss som jeg var i begynnelsen; tror allikevel jeg prøver meg frem med kjøleren jeg har - og evnt oppgraderer dersom jeg føler at den kjøler for dårlig...
 
Mål gjerne temperaturen på kjølevatnet og tida det tar når du rørar med kjøleren eller rører i speidelen - så får vi litt samanlikningsgrunnlag.

Såvidt eg kan sjå er kjølaren som er med bratberg 6 meter 10 mm rør/0,4 mm tjukk vegg = 19.7 fot. Då vil eg tippa kjøletida - med god omrøring slik at alt har omlag same temperaturen og ikkje berre i botnen - vil bli rundt 18+ minutt til 18 grader - litt avhengig av tempen på kjølevatnet ditt (estimert tid basert på ca. 7 grader kjølevatn).
 
Jeg gikk over til motsrømskjøler etter at jeg begynte med et 50 l. oppsett. Jeg seriekoblet vannet i motsrømskjøleren slik at etterpå går gjennom den lille spiralkjøleren (til 36 l. kjele) jeg hadde fra før. Dette oppsettet kjøler 50 l. kokende vørter til 18 grader på under 25 min, uten røring. Vinterkaldt vann, tipper ca 8-10 grader.ImageUploadedByTapatalk1425314661.773762.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er hva jeg har lært om dette det siste året. Brygging er en glitrende innfallsport for praktisk anvendt fysikk. :)

Konveksjonsstrømmer hjelper til i begynnelsen og gjør at behovet for røring ikke er så stort de første minuttene. Konveksjonsstrømmenes intensitet er kvadratisk med temperaturdifferansen (Δt). Så når vørteren koker og det er 8 grader i kjøleren så er de temmelig intense. Etterhvert når Δt faller så stopper de nesten helt opp. Da har røring eller pumping ekstremt mye å si.

Å sammenligne røring vs. ikke røring på forskjellig oppsett bærer ikke så mye mening. I tillegg til dimensjonene på kjøleren så vil også posisjonen i kjelen ha mye å si. En kjøler som ligger på bunn av kjelen vil være langt mindre effektiv enn en som ligger helt opp mot overflaten da konveksjonsstrømmene vil naturligvis være langt mer intense her. Lurt å henge opp kjøleren på kanten av kjelen slik at den ligger i overflaten.
 
Jeg gikk over til motsrømskjøler etter at jeg begynte med et 50 l. oppsett. Jeg seriekoblet vannet i motsrømskjøleren slik at etterpå går gjennom den lille spiralkjøleren (til 36 l. kjele) jeg hadde fra før. Dette oppsettet kjøler 50 l. kokende vørter til 18 grader på under 25 min, uten røring. Vinterkaldt vann, tipper ca 8-10 grader.Vis vedlegget 17239


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville det ikke være mere effektivt å sette en splitt på kaldtvannet slik at du fikk paralellkoplet kjølevannet? Med dette oppsettet vil du vel få varmt/lunkent vann fra motstrømskjøleren inn i spiralkjøleren og dermed lavere effektivitet enn med kaldt paralellkoplet? Har tenkt på en tilsvarende løsning selv da jeg har både motstrømskjøler og spiralkjøler. Tenkte da å resirkulere vørteren fra motstrømskjøleren slik at det blir en whirlpooleffekt som igjen øker effektiviteten til spiralkjøleren, men dette er fremdeles på et tankenivå.
 
Har også tenkt på dette, men vannet som går inn i spiralkjøleren er forbausende kaldt - ikke lunkent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er hva jeg har lært om dette det siste året. Brygging er en glitrende innfallsport for praktisk anvendt fysikk. :)

En kjøler som ligger på bunn av kjelen vil være langt mindre effektiv enn en som ligger helt opp mot overflaten da konveksjonsstrømmene vil naturligvis være langt mer intense her. Lurt å henge opp kjøleren på kanten av kjelen slik at den ligger i overflaten.

Ja, en kjøler som ligger på bunnen vil være NOE mindre effektiv enn en som henger i overflata. Selv om den henger i overflata vil konveksjonsstrømmene være ganske små og ut-vannet vil bli merkbart kjøligere veldig raskt. Røring er hypereffektivt. Det er det samme som å lage ekstreme konveksjonsstrømmer hele tiden.
 
Tilbake
Topp