Kjøpe kjøleskap for gjæring - hva bør vurderes?

IM

 
Heisann,

Har planer om å gjøre alvor av å få mer kontroll på gjæringen fremover. Følger derfor med på Finn om dagen, for å finne meg et passende kjøleskap til formålet. Vingler litt frem og tilbake ifht hva slags type som vil være best. Kombiskap eller kun kjøleskap? Plass er ikke noe problem.

Har per i dag kun 30-liters gjæringskar (3 stk av dem), men ønsker å tenke litt fremover, så det må være et skap som også vil kunne ha plass til et 60-liters kar. Har planer om å kjøpe meg enten Speidel 50 eller BB Automatic 60 etterhvert.

Valg:
1. Kombiskap med fryser nederst.
Fordel:
- Får gjæringskaret litt opp i høyden, som vil være en fordel når jeg skal tappe på flaske/fat. Slipper kanskje å måtte flytte på karet.
Ulempe:
- Med en Speidel 50 eller BB 60, hvordan får jeg vørteren derfra og over i gjæringskaret, når det nå ikke er en naturlig høydeforskjell? Hva gjør folk? Vil helst slippe å måtte løfte en 60-liter fra gulvet og opp i kombiskapet.
- Får ikke plass til 2 x 30 liter

2. Rent kjøleskap
Fordel:
- Motsatt av "ulempen" over. Gjæringskaret kan stå lavt i kjøleskapet og derfor enkelt å flytte vørter fra Speidelen/BB'en og ned i gjæringskar/inn i gjæringsskap.
- Kan kanskje få plass til 2 x 30 liters gjæringskar, dersom jeg får ordnet meg en solid hylle.
Ulempe:
- Motsatt av over. Må flytte på gjæringskaret når det er tid for flasking/over på fat. Ikke noe artig å måtte drive og løfte 50-60 liter opp i høyden.

Hva er erfaringene deres? Er det noe annet jeg også bør tenke på?
 
Har du mye plass? Jeg annonserte etter kjøleskap på ei kjøpe/selge side på fb. Fikk et gratis Røros kjølehjørne.. Har plass til 1x60 liter + 3x3o liter på gulv, og 3x30 liter på hylle over. Sikkert ikke økonomisk, men må øl være billig?
 
Tja. Mye og mye. Har et kjellerrom, type 14-15 kvm tenker jeg, som jeg skal innrede som delvis bryggerom etterhvert. Så plass bør ikke være noe stort problem. MEN ser for meg at et kjølehjørne blir litt overkill, ihvertfall sånn i første omgang.

Ved et kjølehjørne, så regner jeg med at du har samme utfordringer som jeg skisserte med et helt kjøleskap over. Hva gjør du når du skal tappe av (i flasker eller fat) det 60-liters gjæringskaret ditt? Bærer du det rundt og løfter det opp i høyden?
 
Rent kjøleskap, uten tvil. Fryseren er jo bare til pynt, og i veien. Har du kun 1 kar i kjøleskapet, så kan du jo lage en hylle som løfter karet opp i den høyden du vil. Evt kan du splitte batchen i 2 30 liters kar og forsatt ha plass :)
 
Lars: Hehe.....Ja, ser den :). Skal nok alltids klare å løfte litt selv. 30-literne i dag er jo null stress. Dobbel størrelse går helt sikkert bra det også. Men nærmer seg jo en tyngde der det hadde vært behagelig å slippe :cool:

gle1: Godt poeng. Det jeg har tenkt ved et kjøleskap er jo som du sier at man kan splitte i 2x30 liters batcher. MEN standardhyllene i et kjøleskap er vel neppe sterke nok i seg selv. Så man må bygge egne hyller, antar jeg. Som du også sier. La oss si man lager seg noen solide trehyller/plater. Er innfestingene ("knaggene" man legger hylla på) i vanlige kjøleskap sterke nok til å bære typ 30-liters gjæringskar? Er jo plast all over innvendig i kjøleskap. Men det er vel kanskje ikke noe problem...
 
Lars: Hehe.....Ja, ser den :). Skal nok alltids klare å løfte litt selv. 30-literne i dag er jo null stress. Dobbel størrelse går helt sikkert bra det også. Men nærmer seg jo en tyngde der det hadde vært behagelig å slippe :cool:

gle1: Godt poeng. Det jeg har tenkt ved et kjøleskap er jo som du sier at man kan splitte i 2x30 liters batcher. MEN standardhyllene i et kjøleskap er vel neppe sterke nok i seg selv. Så man må bygge egne hyller, antar jeg. Som du også sier. La oss si man lager seg noen solide trehyller/plater. Er innfestingene ("knaggene" man legger hylla på) i vanlige kjøleskap sterke nok til å bære typ 30-liters gjæringskar? Er jo plast all over innvendig i kjøleskap. Men det er vel kanskje ikke noe problem...
Det er mer en nok bære et 30 liters gjæringskar. Skal du ha et 50 liters gjæringskar så ville jeg lagd et eget "stativ" som har egne ben å stå på, som står på en plate i bunn i kjøleskapet. For å være på den sikre siden.
 
Takk for tips gle1. Ja, enig i det du sier.

Summasummarum ifht mitt innledende innlegg - jeg går for et rent kjøleskap :)
 
Jeg har 1stk 125cm + 1stk 105cm kjøleskap oppå hverandre. Har du normal takhøyde går det akkurat med litt klaring. Jeg får da plass til totalt 3 stk 30L spann i disse to skapene. Skapene kan jo da også reguleres individuelt såklart.
 
Bruker bare ei 12mm kryssfinerplate i skapet mitt og det holder fint 65kg.

Ok. Det der ser jo bra ut E Brekke :). Omtrent noe sånt jeg kunne tenke meg. Men ser at du ikke har plass til normal gjærlås på toppen der. Hvor høyt er det kjøleskapet ditt? Evt.tørrhumling blir vel ikke så lett der heller....?

Vaffel - det er sant. Er jo en mulighet det.
 
Bruker bare ei 12mm kryssfinerplate i skapet mitt og det holder fint 65kg.

Heisann. Ser dette er et gammelt innlegg, men satser på en tilbakemelding likevel. Lurte på hvor du fikk tak i sånne hvite rør, som du har omplassert gjærlåsen med. Kunne ha trengt det selv pga. dårlig plass i fryseren.
 
Tilbake
Topp