Kjøper dere gammel humle?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
I min lokale bryggebutikk er en god del av humlen fra 2015. Enkelte er fra 2014.

Jeg kvir meg veldig for å kjøpe "gammel humle", men er det bare jeg som er gammel og sur?

Hva gjør folk?
 
Det er garantert noen som selger fortsatt 2013 humle. For ikke lenge siden kjøpte jeg et par kilo 2015 humle på tilbud. Helt greit spør du meg. Men kjøper ikke 2014-2013 humle om det selges til fullpris. Liker det helst ferskt :)

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Så lenge den har blitt pakket og oppbevart fint så er det sjeldent noe problem, det spørs også når den har blitt pakket forsåvidt. Det kan også være at du får bedre humle fra f.eks 2014 enn 2015, pga hvordan "året" var. Bulk-pakkene kan ha en holdbarhet opptil 5 år, hvis oppbevart i kaldt, uåpnede. Dealerne sier ca tre år oppbevart kjølig. Er de oppbevart "varmt", så ryker kvaliteten veldig merkbart selv om det ikke har vårt åpnet. Desto kaldere oppbevaring desto lengre holdbarhet.

F.eks så hadde jeg igjen litt over 100g Columbus fra 2013 eller 2014, som var utrolig mye bedre enn columbus fra 2015. Den hadde ligget vakumpakket i fryser hele veien, til jeg fant den igjen.

Edit: Kan sakse dette som jeg fikk fra Charles Faram.

"We at Charles Faram wish to provide hops of the highest possible quality. Therefore we give a Best before Date of 3 years from the point of harvest providing, the integrity of the pack has remained intact.

Once the product has been opened this is reduced to 2 months, even in these circumstances the hops should be kept cool and wrapped tightly in their original packaging for storage.

It is worth noting that this is not an Expiry date and providing that the hops have been stored under the correct storage conditions, including the integrity of the pack they will be suitable for use for a period of up to 5 years from harvest."

Og:

"Once the pack has been opened, the sooner you can vacuum pack and store in a cool/dry/dark place the longer the hops will last. Hops can survive longer than 2 months after the seal has been broken but you need to secure them in the appropriate conditions in order for that to happen."
 
Har opplevd store forskjeller på høy alfa humle, både for aroma og bitterhet. Brukte en 2014 chinook i Halvor IBA for litt siden. Det skulle være 60 gram bitring, men jeg gikk opp til 100 gram da humla var 2014 og den luktet ikke så sterkt som jeg forventet. Allikevel føler jeg rent objektivt at øllet ikke ble bittert nok. Humla har vekselvis vært i fryser/kjøleskap.
 
Noen typer tåler lengre lagring enn andre, er jo også verdt å merke seg. Da må man sjekke HSI'en til de forskjellige variantene.
 
Om det er til aroma/smak hadde jeg ikke hatt betenkeligheter. Jeg brukte nettopp humle fra den lokale sjappa fra 2014 som smak og aromahumle og det ble en av de bedre pale ale jeg har brygget.
 
Jeg har vel ikke betenkeligheter med å bruke 2014-humle nå - fra Vestbrygg eller Bryggselv, i alle fall. Jeg stoler på at den har vært oppbevart skikkelig. Men jeg ville ikke kjøpt hvor som helst.

Og så er det som @Miguel sier: Det r ganske stor forskjell på hvor lagringsdyktige humlene er - om en skal tro det som skrevet står. Og det skal en vel.
 
Tilbake
Topp