Klar for første brygg - tror jeg...

Nok en ting å holde styr på og å vaske;).

Jeg har to. Vel forvart i en skuff:p! Har en slags ide om å sette opp whirlpool under kjøling. Å røre i 20 minutter er kjedelig, men på den annen side så er det da en ting mindre å gjøre når jeg er ferdig. Og en ting mindre å rigge opp. Enn så lenge vinner den siste formen for latskap hver gang de to er oppe og fighter:). Men hvis du blir venner med pumpa di, og hvis du bruker en dyppkjøler, så er det et godt tips til noe du kan bruke den til.

Den ene pumpa var en del av ei pakke med brukt utstyr jeg kjøpte. Jeg får vel somle meg til å få solgt den og en del annet ræl jeg ikke bruker når bare pandemien er over.
Du som kontant sliter med å få godt øl burde rigge opp en pumpe alternativt gidde å sirkulere
 
Du som kontant sliter med å få godt øl burde rigge opp en pumpe alternativt gidde å sirkulere
Jeg sliter da ikke med å få godt øl? Derimot hygger jeg meg med å prøve å få det "enda bedre" - som politikerne sier. Og så er det alltid noen problemer, selvfølgelig - men det hører med.

Og om jeg sleit med å få godt øl, ville ikke ei pumpe gjort så mye fra eller til. Ei pumpe kan være nyttig/praktisk i noen situasjoner, men sirkulering er aldri nødvendig. Jeg resirkulerer forøvrig alltid noen liter med et litermål før jeg begynner å tappe vørteren fra mesken, for å få klarere vørter til kok. Det er riktignok temmelig diskutabelt om det er noen vits i det, men jeg gjør det da.

Jeg mener ikke at folk ikke skal skaffe seg pumpe hvis de tror de kan ha nytte av det, og for deg virker det som om det kan være greit å få jevna ut temperaturfoskjellene mellom topp og bunn i mesken, samtidig som du tilfører varme. For problemet var vel også at temperaturen sank så mye?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp