Klarer ikke identifisere usmak - blir verre over tid!

Jeg har lest og lest om usmaker, men klarer ikke bestemme meg for hvilken usmak som ligner mest. Men det er en svak, litt besk smak som har dukket opp i en brown ale, og den er blitt mer fremtredende over tid. Ølet ble tappa i begynnelsen av desember, og var rundt og godt når det akkurat var ferdig modna. Jeg har en liten mistanke om at det kan være fordi jeg plaska litt mye når jeg tappa det, men som sagt, etter to ukers modning var det ennå helt greit. To andre feilkilder som jeg kommer på, er at det gikk ganske lang tid før jeg fikk kjølt det ned, pluss at gjæringstempen nok ikke var helt stabil.

Noen som har tips til hvordan man kan trene opp smaksløker og luktesans når jeg bor sånn at et kurs er litt vrient å delta på? Andre ideer om hva det kan være som har skjedd med ølet mitt - etter at det både har vært gtappa og modna?

Har ingredienser til en ESB og pils, men venter til jeg har fått laga en kjølespiral og ordentil gjæringsskap...

Det skal sies at usmaken ikke er veldig fremtredende. Noen genger er jeg så usikker på hva det smaker at jeg vet ikke helt om det er jeg som er uvant, heller enn at det er noe galt med ølet mitt!... Mulig jeg tenker for mye og nyter for lite.

Det skal sies at usmaken ikke er veldig fremtredende. Noen genger er jeg så usikker på hva det smaker at jeg vet ikke helt om det er jeg som er uvant, heller enn at det er noe galt med ølet mitt!... Mulig jeg tenker for mye og nyter for lite.

Er sånn selv også :) Er somregel siste rest i glasset jeg da stusser litt på.

Men sålenge det er fullt drikkende øl, så er det vel bare til å nyte!

Jeg har lest og lest om usmaker, men klarer ikke bestemme meg for hvilken usmak som ligner mest. Men det er en svak, litt besk smak som har dukket opp i en brown ale, og den er blitt mer fremtredende over tid. Ølet ble tappa i begynnelsen av desember, og var rundt og godt når det akkurat var ferdig modna. Jeg har en liten mistanke om at det kan være fordi jeg plaska litt mye når jeg tappa det, men som sagt, etter to ukers modning var det ennå helt greit. To andre feilkilder som jeg kommer på, er at det gikk ganske lang tid før jeg fikk kjølt det ned, pluss at gjæringstempen nok ikke var helt stabil.

Noen som har tips til hvordan man kan trene opp smaksløker og luktesans når jeg bor sånn at et kurs er litt vrient å delta på? Andre ideer om hva det kan være som har skjedd med ølet mitt - etter at det både har vært gtappa og modna?

Har ingredienser til en ESB og pils, men venter til jeg har fått laga en kjølespiral og ordentil gjæringsskap...

Hvor mye erfaring har du med å drikke brown ale? En brown ale har ofte en svak syrlig smak. Kan det være det? Og hva er egentlig en besk smak? Ubehagelig bitterhet?

Men det er mulig du har drukket dusinvis med ulike brown ale og at dette virkelig er smaken av en bryggefeil.

Mine yndlingstyper er brown ale og english pale ale (ESB), har drukket noen liter med det uten at jeg tør påstå at jeg er en connoisseur... Men akkurat denne usmaken kjenner jeg ikke igjen! Og det rare er at begge de to siste bryggene mine har fått den, både red alen og brown alen. De er jo ellers beslekta, men jeg tviler nå allikevel.

Men en fryktelig tanke har slått meg. Det er mulig alle flaskene mine er pestbefengte! Jeg fant nemlig eskevis med ganske gamle flaske av samme typen som Nøgne Ø (og alle andre) bruker. Og på nesten alle var det rester av grums som var nesten forsteina i bånn. Men jeg lot de stå i vann i dagesvis og løsne litt før jeg rista godt, slo det ut og fylte opp på nytt igjen. Sånn sto de til de så rene ut, og så gikk jeg til verks med børste og Star San. Men jeg er ikke helt sikker på om alt dette hjalp. Flaskene så helt gullene rene ut, men sikker kan jeg jo ikke være. Den andre store feilmarginen er gjæringa. Jeg gjærer inne i kjøkkenbenken min, men tempen varierer to-tre grader opp og ned. Det er jo ikke optimalt.

Nå har jeg satt to øl til på samme måten. En Tsjekkisk pils og en Speckled Hen klone. Hvis de utvikler samme smak så skal jeg ikke drøye mer med å løse problemene. Jeg har alt jeg trenger til gjæringsskap nå, og skal fikse det. Til neste brygg skal jeg kjøpe nye flasker, og for å sammenligne skal jeg også bruke en håndfull av de gamle. Hvis det ENNÅ er usmak så skyter jeg katta.

Det høres ut som en infeksjon jeg hadde i slutten på sommeren. Ødela en batch med infisert gjær. Smakte OK i begynnelsen, så ble det verre og verre. Etter fire-fem månder var det ikke drikkbart og flaskene var skikkelig "gushers".

Smaken kan jeg beskrive som besk og pepperaktig. Langt bak på tungen. Ingen andre enn meg kjente den så den var ikke veldig fremtredende.

Hehe, jeg har begynt å helle i meg ølet i det høyeste tempoet jeg syns er anstednig mens det enda er drikkanes! Vi får se hva som skjer med de andre bryggene. Men jeg kjøper nok nye flasker til neste gang, og kjører litt i begge så ieg får sjekka om det er synderen!

Shite. Det må nesten være flaskene...Av og til dukker det nemlig opp flasker som smaker fortreffelig! Jeg har tenkt at smaksløkene mine kanskje har vært litt lite treffsikre, men den jeg sitter med her nå er jeg bombesikker på at ikke har usmak! Føkkern. Må jeg kaste de eller kan jeg rengjøre de? Gikk endel hardere til verks med de to siste brygga mine.

Skal prøve. Det er snakk om hundre flasker som jeg fant så det ville vært surt å kaste! Når det er sagt: satans god brown ale i de som funka!

Tappa akkurat en litt humlete pilsner på flasker. Før modning var den og knallgod! Smakte nesten blomster :) Krysser fingrene...

Du må nok forberede deg på en skikkelig runde med rengjøring og desinfisering. Vask flaskene skikkelig og desinfiser dem grundig. Litt sterk klorblanding burde være et godt valg.

Ja, et eller anna skal jeg ha oppi der...Klor, agent orange eller hellig vann. Lærdommen er at brukte flasker kanskje ikke alltid er verdt bryet. Dessuten er 0.5 ofte litt for mye når ølet holder 5-7%. Har ikke noe behov for å bli brisen, vil bare ha godsmaken! Kanskje anledning for jåle opp brygget med 0.33 swing top

Hva med å bake dem i stekeovnen i 150 grader i noen timer? Jeg får plass til ca 30 flasker i min ovn, da trenger du bare sørge for at de er visuelt rene først.

Har lenge lurt på om oppvaskmaskin + starsan er godt nok? De ser skinnende rene ut, og starsan desinfiserer godt nok, så dette skulle holde???

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oppvaskmaskin er godt nok. Bruk varmaste program. Når maskina er ferdig, opnar du opp døra, og let flaskene tørke raskt gjennom avdampinga.

Tilbake
Topp