Klarer Us05 og hamle opp med 22,5 l vørter med OG på 0,67?

Hei.

Har stolt hamlet opp med min første all-grain i dag, men begikk selvfølgelig noen nybegynnerfeil underveis.

Jeg hadde 28 liter vørter før koking, og regnet med ca 10% fordamping, men når vørteren var i gjæringspannet endte jeg opp med 22,5 liter, og mye høyere OG en forventet.
(kokte 2 kjeler med 14 liter i hver - full pupp i 60 min)

Jeg har lest at 1 pakke US 05 ikke duger til en vanlig batch med høyere OG enn 1060, og lurer litt på hva "farene" består av?
Jeg hadde som sagt bare 1 pose tilgjengelig, og rehydrerte den i vann før tilsetning.
Beersmith har forøvrig beregnet FG til 1012, men det når jeg kanskje ikke nå?

Oppskriften var som følger:
5 kg Marris Otter Pale Malt
2 kg Munchner malt - lys
Mesket ved 67 °C i 60 min- Batch sparge med skylling i 2 omganger på 78 °C.
40g Challenger 60 min
30g Challenger 15 min
30g Saaz 1 min
1 tsp Irish Moss siste 10 min.
Safale us 05.

Vil tro det går helt fint, teoretisk sett skulle du har brukt ca 1.5 pakke.

Forelden hadde jeg 20liter @ OG70, dette gjæret ned til FG 11 ved hejlp av ca 1.5pk US05 ved følgende skjema:
60 minutter 64 °C
30 minutter 68 °C
15 minutter 78 °C

Er vel stort sett at du kan få mer gjerkarakter i ølen enn ønskelig(mye av det samme som gjering ved høy temperatur)
Ville tro at litt tålmodighet før flasking burde fikse det :yes: (3 uker i primærgjæring istedet for 2 hjelper nok)

Da puster jeg lettet ut og satser på at alt ordner seg ved å ta tiden til hjelp.
Men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg vil få mer gjærsmak av å bruke for lite gjær?

Takk for tilbakmeldinger!

Etter 5 dager plopper det fortsatt jevnt og trutt i gjærlåsen, men jeg lurer litt på lukta den avgir.
Det lukter ikke surt eller direkte ubehagelig, men søtt og vinaktig på noe vis. Er dette normalt?

Fikk litt flashback til fatterns utallige vinballonger som alltid sto på baderommet i hinde hårde dager.

Forrige brygg lukta himmelsk av humle fra gjærlåsen omtrent fra dag 1, så nå ble jeg litt bekymret.

Ingen?

Ja ja, jeg rota litt rundt på engelske forum for å se om det fantes noen form for oversikt over karakteriske aromaer under gjæring, og slo meg til slutt til ro med denne:

Then quit sniffing the fermenter...quit looking at the fermenter...everything is fine. Just walk away from it for a couple weeks, and all will be fine...
Stepaway_copy.jpg

Fermentation is sometimes ugly, sometimes smelly, all sorts of waste products are being produced right now, that the yeast will eventually get rid of....

Ett siste spørsmål så skal jeg slutte å mase ;D (frem til neste brygg da)

1. Er det trygt å flaske nå?
- Ølet har nå stått 3 uker til gjæring ved 19 °C (økt til 22 °C siste 4 dager), og FG har vært stabilt på 1011 målt med to dagers mellomrom. All teori sier vel "go for it", men det bygger seg stadig opp trykk i gjærlåsen :jaha: Ikke sånn at det plopper, men stor nivåforskjell på vannstand i gjærlåsen ganske raskt etter at jeg slipper ut trykk ved å presse forsiktig på lokket.

Jeg har utviklet ett snev av "Flaskebombefobi" og vil bare ikke ha noen ulykker :)

Flask i vei. Ølet vil som regel gi fra seg CO2 også etter at gjæringen er helt slutt, særlig om temperaturen stiger. Varmt vann holder dårligere på kullsyre enn kaldt vann.

Tilbake
Topp