Jeg bruker kun whirlflock på sluttet av kok. Kjøler hurtig ned til 10 grader og tilsetter gjær.
Når gjæringen er ferdig etter 3 uker kjører jeg 1 uke med coldcrash. Etter 2 måneder på fat for modning har jeg krystallklar pils uten bruk av andre kjemikalier eller filtrering
Jeg bruker kun whirlflock på sluttet av kok. Kjøler hurtig ned til 10 grader og tilsetter gjær.
Når gjæringen er ferdig etter 3 uker kjører jeg 1 uke med coldcrash. Etter 2 måneder på fat for modning har jeg krystallklar pils uten bruk av andre kjemikalier eller filtrering
Cold crash, dvs senke temperatur raskt til 0 eller der omkring. Dette får partikler, gjær etc til å falle ut av løsning.
Whirlfloc, tilsetningsmiddel som kan kjøpes i bryggebutikker som gjør det samme.
Whirlflock; irish moss eller lignende gjør at proteiner feller ut siste 15 min av koketiden.
Dette sammen med sirkulering under mash gjør øl klarere ( med de to andre tipsene )
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.