klaringsmiddel

Hei. Er det noen som kan forklare meg litt om, klaringsmiddel som normalt skal brukes de siste 15 minuttene i kokeprosessen kan gi fra seg noe bi smak eller gi ølet dårligere effekt? jeg skal koke en Nøgne IPA i morgen. Litt usikker på om jeg skal bruke klarningsmiddel eller ikke.

Hei. Er det noen som kan forklare meg litt om, klaringsmiddel som normalt skal brukes de siste 15 minuttene i kokeprosessen kan gi fra seg noe bi smak eller gi ølet dårligere effekt? jeg skal koke en Nøgne IPA i morgen. Litt usikker på om jeg skal bruke klarningsmiddel eller ikke.

Det skal du. Men kok det ikke i 15 minutter. Tilsett det 5 minutter før kokeslutt. Du ødelegger noe av effekten av det om du koker det lenger. Dette gjelder uansett hva som står på pakningen. (Unntaket er Irish Moss, altså det som bare er tørket, og ikke prosessert til pulver eller tablett. Det skal ha 10 minutter.)

Det påvirker ikke smaken, men bruker du for mye, går det ut over munnfølelsen. Her er det avgjort ikke snakk om at mer er bedre!

Tilbake
Topp