Klaringsmidler

Jeg er ny innen brygging, og har foreløpig bare brygget 7 batcher på Speidelen. Jeg har ikke brukt klaringsmildler så langt, men jeg ser på det siste brygget (en bock-lignende sak) at det med fordel kunne vært brukt. Smaken er god, men den ser noe grumset ut. Det er mulig den vil bli klarere etterhvert. Den står på fat, og det er kanskje naturlig at de første glassene er grumset?

Men så til saken. Er det vanlig å bruke klaringsmidler? Er det spesielle øltyper man bør bruke det på? Hvilke klaringsmidler anbefales?
 
Jeg har brukt isinglass på en lys pils, men ble egentlig ikke så veldig imponert. Dette var også på fat. Har kun tappet noen få glass, så det kan jo hende den blir klarere når jeg har tappet flere.
Ellers synes jeg de fleste øl blir ganske klare etter noen uker i ro på fatet, men de to første glassene går alltid rett i vasken.
 
Jeg har eksperimentert litt i det siste for å se hvor klar jeg klarer å få øllen og har fått gode resultater med følgende:

1/2 teskje Irish Moss siste 15 min av koken (Har hørt rykter om at clarity ferm tilsatt på samme tidspunkt vil gjøre den enda klarere)
1 pose Youngs Beer Finings tilsatt 2 dager før tapping på fat
10 g Isinglass når jeg tapper på fatet.

Da har øllen blir omtrent helt klar

PS! Jeg har ca 22 liters batcher
 
Oskar_L skrev:
Jeg har eksperimentert litt i det siste for å se hvor klar jeg klarer å få øllen og har fått gode resultater med følgende:

1/2 teskje Irish Moss siste 15 min av koken (Har hørt rykter om at clarity ferm tilsatt på samme tidspunkt vil gjøre den enda klarere)
1 pose Youngs Beer Finings tilsatt 2 dager før tapping på fat
10 g Isinglass når jeg tapper på fatet.

Da har øllen blir omtrent helt klar

PS! Jeg har ca 22 liters batcher

Clarity-Ferm skal IKKE tilsettes i kokingen. Det tisettes i primærgjæringen, samtidig med gjæren.
 
Bra noen er våkne og fanger opp slikt  :roedme:

PS! vi kan vel legge til at Clarity Ferm må kjøpes fra USA (MoreBeer har det i sin nettbutikk)
 
Whirlfloc/protafloc husker ikke hva jeg har,men bruker en 1/2 tablett 15 minutter før kokeslutt og det ser ut så langt til å gjøre underverker!


Kenneth
 
Jeg bruker ikke færre enn fire forskjellige remedier:

-Protafloc (1/2 tab. til 20-25 liter) 15 min. før kokeslutt
-1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen
-Polyclar (ca. 5 g) når gjæringen er over, 2-3 dager før fattapping
-Isinglass i fatet ved tapping

Moro er det.
 
Hahaha!;D det kan du si. Heldigvis er mengdene små, og det gjør jo faktisk at jeg får med mindre drit som må dumpes fra fatet ved tapping, da.
 
Ja ja, glemte jo å putte oppi protafloc-tabletten som er det eneste på siste batch med IPA, blir RAW-IPA det da sikkert, eller kanskje min første bryggetabbe
 
Eg brukar 1tablett prota-/whirlfloc pr. 20l 15min kok. Når fatet er karbonert har botnfallet satt seg såpass at eg ikkje har behov for noko anna. Ølet er ikkje like klart som filtrert øl men ikkje så forbanna langt unna heller.
 
Tilbake
Topp