Klarning vha gelatin :)

Kom over en post på forumet til Vin&Bar der det var en oppskrift hvor man benytter gelatin for å klarne ølet. Jeg har hørt om denne teknikken tidligere, men da ifm klarning av sats...
For de som ikke har hørt om dette tidligere, så er poenget å blande ut gelatin i varmt vann, helle dette oppi satsen (evt. ølet?). Gelatinen blir fast og fungerer som et "lokk" som vil falle til bunn. Resultatet er en klar sats som man kan... ja... gjøre noe med :)

Har aldri tenkt over at dette kanskje kan være en måte å klarne øl på? Noen som har prøvd det, eller har noen tanker om hvorfor dette ikke kan/kan fungere? Dersom det ikke setter smak, så må det jo være en rimelig bra måte å få klarne ølet rimelig kjapt etter gjæring?

Noen tanker?

Skjønner ikke helt dette hysteriet med å klarne ølet. Ølet blir klart nok hvis man har tålmodighet - og noen ølsorter skal ikke bli helt klart.
For min del er det ingen problem med litt uklarhet - så lenge smaken er rett...
nei, heller et uklart godt øl - enn en tynn klar pils....

Jeg har styrt litt med klarning av øl og vin, det ender med at jeg bruker filter, dette har ikke med hysteri og gjøre, jeg trenger heller ikke klart øl, men skal du servere en pils i fx et brullup bør den være klar, folk flest liker bare klar pils og eller vin, og er det klart er det godt, komentarer handler først og fremst om hvor klart det er, deretter at det evt. er godt.
Ikveld er det midtsommerfest med et corneliusfat klar weiss, tviler på at noe kommer med hjem igjen.

Jepp, må si meg enig med Oddvar her. Har ingen problem med uklart øl, men dette handler kun om en kosmetisk touch. Det ser litt finere ut, når man serverer, at ølet er klart.

Jeg har svært god erfaring med å klarne ølet med gelatin, og bruker det som regel på lyse øl. Bland 2 ts. gelatinpulver i en kopp lunkent vann. La svelle i 10 minutter. Rør om og varm det deretter i mikroen. Blandingen skal bli varm (og klar) men ikke koke. Hell det i Cornelius fatet, rist forsiktig - og vips etter 2-5 dager ar ølet krystallklart. Genial metode spør du meg...
Pass på å desinfisere utstyret som brukes til dette....

Viktste skrev:
Jeg har svært god erfaring med å klarne ølet med gelatin, og bruker det som regel på lyse øl. Bland 2 ts. gelatinpulver i en kopp lunkent vann. La svelle i 10 minutter. Rør om og varm det deretter i mikroen. Blandingen skal bli varm (og klar) men ikke koke. Hell det i Cornelius fatet, rist forsiktig - og vips etter 2-5 dager ar ølet krystallklart. Genial metode spør du meg...
Pass på å desinfisere utstyret som brukes til dette....

Tapper du det over i nytt fat eller forsvinner alt av gelatinrester i første glasset?

Fra humlegården får du kjøpt flytende gelatin i porsjonspakker. De skal pitches rett i fatet.

Ja, det er nok et poeng når man skal servere øl til andre.
Særlig hvis man lager lyse ølsorter så forventer nok de fleste at det skal være klart. Har ikke brukt noe klarningsmidler i øl enda, men bruker det flittig når jeg setter vin. Men da er det jo mest for å unngå at det skal bli bunnfall i vinflaskene.
Men, jeg synes nå at man helst skal servere øl til folk som setter pris på godt øl - og som har litt smaksreferanser å forholde seg til.

Oddvar Demmo skrev:
Ikveld er det midtsommerfest med et Corneliusfat klar weiss, tviler på at noe kommer med hjem igjen.

Det ble ikke slik, ølett var klart og fint når jeg tappet fra kegeratoren, tok det på ryggen og fraktet det med bil  i fem kilometer og deretter 300 meter til fots, tappet så en skvett i glasset, en fæl suppe, ooooyyyuuu, Oddvar slikt kan du ikke drikke, joda, svarer jeg , dette er Weiß, det skal være sånn, så jeg fortsetter å drikke Weiß, en kompis vil smake., det var god weiss sier han, ( han vet den skal være uklar)
Her kommer bryggeritabber inn i bildet, jeg hadde prøvd flytende klarningsmiddel, dette var glemt ta jeg tok med meg fatet, MEN, ølet var like godt uklart eller klart, og jeg får ha det for meg selv.

Tilbake
Topp