Klarning

Hei! Jeg har snart to brygg som er klare til å flaskes. Jeg kunne godt tenke meg å klarne de en tanke før tapping/karbonering på glassflaske. Jeg vurderte sette de kaldt,6-8 grader, for å få utfelling. Men hva vil da skje mht karboneringen? Vil gjæren som er igjen gå i dvale, og jeg ender opp med flatt øl? Etter sukkerlake tilsatt, tenkte jeg å oppbevare flaskene 2 uker i romtemperatur, før settes mørkt og kaldt i kjeller for lagring.
Kort oppsummert, hva er "fasiten" her? Synspunkter på dette hadde vært til god hjelp! :)

En enkel måte er å tilsette en spiseskje gelatin i litt kokt og nedkjølt vann som du har oppi karet når ølen står kaldt.

Hvis man trenger mer sukker eller lengre tid til karbonering med denne metoden har jeg ikke forsket på. Har iallefall opplevd at de ikke blir like karbonerte hvis de står like lenge som en batch uten gelatin.

Takker for innspill så langt! Vurderte også ta en gelatinløsning, sette kaldt et par dager og så flasketappe. Men gelatinen vil kanskje felle ned all gjær, slik at karbonering blir veldig dårlig..?

Den blir svakere. Men hva som er løsningen vet jeg ikke ref forrige innlrgget mitt. Men det blir iallefall veldig klart.

Men husk at ikke alle øl trenger å være krystallklare for å se innbydende ut. Litt haze i en apa eller ipa synes jeg er sexy :)

Takker for innspill så langt! Vurderte også ta en gelatinløsning, sette kaldt et par dager og så flasketappe. Men gelatinen vil kanskje felle ned all gjær, slik at karbonering blir veldig dårlig..?
No worries, det tar gjerne litt lengre tid før karboneringen er ferdig, si en uke ekstra, men det blir fint med litt ekstra tålmodighet.

Hvis du vil ha ølet virkelig klart bør du få det ordentlig kaldt (si 0-4C) FØR du har oppi gelatinen, og deretter gi det et par dager på den temperaturen før du stikker om og flasker.

Forøvrig er jeg litt enig med @Miguel, bryr meg ikke så mye om litt haze, er mest hvis jeg brygger til andre som gave e.l. at jeg gjør noe mer enn cold crash

God video. Det har jeg ikke tenkt på før, at CC vil trekke inn luft.

Hans gelatin er helt hvit. Den jeg har brukt er ltt offwhite/gulaktig. Kan det bety at min er med smak? Har ikke kjent noe enda, men..

Sammenligningen hans av glassene er jo ikke helt gyldig. Det skitne var first pour som alltid er skittent da all truben kommer der.

Sist redigert:
Hva er issuet med at Cold Crashing vil trekke inn luft. Litt luft øverst i gjæringsbøtten i 2/3 dager vil det virkelig utgjøre en fare for oksydering?

Tilbake
Topp