Kloner i konkurranser og øl-sett

Jeg er kanskje mer enn litt "biased" her, men dog:

Da Nøgne Ø lanserte Two Captains ble det klarert med Vinnie Chilurzo og Russian River, siden oppskriften på ølet kom derfra.

Hvis det er snakk om å lage et ølsett av noe som allerede er et ølsett (eller et kommersielt tilgjengelig øl) ville det vel være ganske naturlig å klarere det med opphavet før det gjøres?

Man har ikke opphavsrett på oppskrifter, og man trenger således ikke noen tillatelse for å bruke andres oppskrifter, men ølmiljøet er så preget av åpenhet, ærlighet og kameratskap at det burde være en selvfølge å klarere slikt.

Hvis ikke ser jeg fort for meg at mange vil bli mer tilbakeholdne med å gå ut med oppskrifter offentlig, og det er vi ikke tjent med.
 
Ikke noe rart i det, egentlig. Jeg synes det er en kul premie. Men hvis det innsendte ølet er brygget på et eksisterende kit eller nøyaktig følger en oppskrift på et annet øl, bør det avklares med opphavet til originalen.
 
Ikke noe rart i det, egentlig. Jeg synes det er en kul premie. Men hvis det innsendte ølet er brygget på et eksisterende kit eller nøyaktig følger en oppskrift på et annet øl, bør det avklares med opphavet til originalen.
Enig, jeg knabber oppskrifter over en lav sko, men jeg endrer alltid litt på den, ofte bassert på hva jeg har av ingredienser.

Men da blir selvsagt spørsmålet, hvor mye må en endre for at den skal bli min. Regner ikke med, at det holder kun å trimme navnet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er egentlig en egenkomponert oppskrift? Vi har vel de fleste startet med ølsett, gått videre til å kjøpe inn ingredienser og brygge etter en oppskrift, for så å forsøke å sette sammen en øl fra grunnen av. Vi lærer hele tiden underveis ved å bruke oppskrifter som andre har satt sammen. Og hvor forskjellig fra andre er det egentlig mulig å gjøre det, det vil vel alltid bare være små forandringer? Hvor mye skal til for å kalle noe sin egen oppskrift?

Jeg ser ikke lenger hensikten med å tweake på en oppskrift bare for å kalle den 'min'. Jeg har respekt for de som gjennom århundrer har kommet fram til de ølstilene vi kjenner i dag etter prøving og feiling. Jeg behøver ikke å gjøre det etter dem, bruker heller oppskrifter fra folk som beviselig har peiling etter å ha vunnet konkurranser, eller oppskrifter mange har prøvd og er godt fornøyd med. Det viktigste for meg er å brygge et godt øl.

Ja jeg begynte også med øl sett, og ja jeg har kopiert noen oppskrifter. Men hvis jeg skulle ha vært med i konkurranse så ville jeg jo ha prøvd å lage noe annet enn et ferdig kit. Kjipt å stille med et kit som 3 andre også har sendt inn. Dessuten så hadde craft beer hvert ett kjedelig sted uten eksperimentering. Tenk hvis Nøgne Ø, Brew dogs og alle de andre små bryggeriene bare lagde tradisjonelle øl.
 
Har brygget et inspirert øl av 7fjell Småtøs. Som jeg vurderer å bruke i denne konkurransen. Men malt og humle skiller seg moderat ut. Så det vil vel ikke være feil og kalle det egen oppskrift med inspirrasjon ifra 7fjell?
 
Tilbake
Topp