Klukking, flasking og for mye sukker i øl-settet!

Hei!
Jeg har satt ølsett-øl et par ganger før, med ett bra og ett dårlig resultat. Nå er jeg i gang med tredje forsøk (Geordie Scottish Export fra Europris). Jeg har en tendens til å ikke følge reglene til punkt og prikke, så jeg putta i 2kg sukker istedenfor 1kg som det står i bruksanvisninga, med håp om å få til et litt sterkt øl. De siste dagene har jeg lest en del på forumet her, og funnet ut at for mye sukker kan gjøre ølet både for søtt og ikke så godt heller (har inntrykk av at mange nybegynnere som meg gjør denne feilen, sikkert i ekstase over oppdagelsen av at man kan brygge øl sjøl og vil lage det sterkt når man først er i gang ;D).

Uansett, for 1kg sukker skal det ta omtrent en uke før ølet kan flaskes. Nå har det gått 6,5 dager, og i øyeblikket klukker det 4 klukk per minutt. Det sitter en vanlig gjærlås på dunken. Hydrometeret viser 1020, så det er fortsatt en liten stund ned til "bottle"-feltet. Det smaker både gjær og sukker fortsatt. Det jeg lurer på er:

Kan ølet fortsatt klukke litt når man flasker det, eller skal det være helt dødt i dunken?
Hvis ølet fortsatt klukker når hydrometeret viser "bottle", er det best å la det klukke ferdig eller å flaske det?
Hvis man først tapper ølet over i andre kar for å minske bunnfall, mister man mye kullsyre da?

Jeg har kjøpt IKEA Slom flasker til å tappe på (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50108908).
 
Simen skrev:
Kan ølet fortsatt klukke litt når man flasker det, eller skal det være helt dødt i dunken?
Hvis ølet fortsatt klukker når hydrometeret viser "bottle", er det best å la det klukke ferdig eller å flaske det?
Hvis man først tapper ølet over i andre kar for å minske bunnfall, mister man mye kullsyre da?

Så lenge ølet gjærer, skal du ikke flaske det. Da vil gjæringa fortsette på flaskene og du har ikke kontroll med kullsyreinnholdet. Sannsynligheta for at du får ølbomber er stor. Dette gjelder uansett hva hydrometeret/oechslevekta viser.

Dersom du tapper over i et annet kar før flasking kan du redusere bunnfallet noe. Mesteparten av bunnfallet på flaskene kommer av den kontrollerte ettergjæringa du får når du tilsetter sukker på flaskene, og denne vil du uansett få. Mengden kullsyre du mister i omtappinga er minimal.
 
Hei å velkomen :biersmile:

Vi skal nokk klare å rettlede deg til å kunne lage noen fantastiske øl på egenhånd.

Det finnes allered mye god info på dette forumet.
Under artikler finner du greiefoklaringer og innføringer i mye av prosessene ved brygging
Her er to emner som kan være aktuelle for deg:
Bedre instrukser for brygging med ølsett
Ekstrakt brygging

Kvaliteten på ingrediensene du bruker har alt å si.
Vet ikke helt hvilke sett du får på europris men har mine mistanker.
To produsenter jeg selv har hatt god erfaring med er Muntons og Coopers.  (Er stortsett disse settene som blir nevnt her på forumet)

For å skaffe gode råvarer anbefaler jeg deg til å ta en titt på
www.vinogbar.no
www.petit-agentur.no
www.maltbua.no

Hvist du bor i Oslo området anbefaler jeg "vin og bar" siden de kan kjøre ut varene på kveldstid til 100kr, å ellers har en strålende service.
Ellers er egentlig alle veldig hjelpsome.

Ellers må jeg som allerede nevnt over advare mot å flaske før gjæringen er over.
Resultate vill kunne føre til overkarbonert øl, å i verste fall flaskebomber.
overkarbonert

Gjør det til en regel med det samme å la ølet stå i 2uker til gjæring selv om den aktive gjæringen er over i løpet av noen dager.
Gjæren vil alikevel fortsette å forbedre smaken, å det vil klarne mere sli att du får mindre bunnfall.

Ellers er jeg også usikker på de flaskene du henviser til.
Er disse beregnet for trykk?
Kan være en fare for att de eksploderer hvist de ikke er beregnet for det.
 
Takk for raske svar!

Jeg var veldig usikker på om disse flaskene tålte trykket sjøl, men etter å ha googlet litt rundt fant jeg ut at mange ølbryggere rundt omkring i verden bruker de med stort hell. En person som prøvde å lage champagne på de hadde derimot ikke så flaks, for da eksploderte de.
 
Må bare få legge til her at å tilsette sukker i øl er fyfy (med noen få unntak), og det blir mer en gjæra sats med litt malt og humlesmak enn en skikkelig øl. I de fleste "ølsett" står det likevel i oppskriften at man skal tilsette sukker, men da er det bedre å kjøpe spraymalt eller annen maltekstrakt (ca lik mengde, eller noe mer), og bruke det i stedet for sukker.

Jeg anbefaler også å lese "Bedre instrukser for brygging med ølsett" som Steinarja linka til ovenfor.

EDIT: leif
 
Leste gjennom de omtalte instruksene i stad, der var det mange bra tips! Vil nok avansere til malt neste gang, og kanskje i framtida brygge fra bunnen av. Når det blir tid for flasking på IKEA Slom flaskene skal jeg gi rapport om hvordan de fungerer, har tenkt å sette de oppi en pappeske i kjelleren for å minimere potensielle eksplosjonsskader :)
 
Fordelen med slike flasker med vippekork er at man kan slippe ut overtrykket i ny og ne. Tyske hjemmebryggere som er bastante og holder fast til renhetsloven gjør som oftest nettopp som Kristianhk foreslår. I noen tilfeller derimot så gjærer tyske hjemmebryggere ølet -nesten- helt ut, og flasker så brygget når de har oppnådd en viss FG som de vet er nok til at ølet karbonerer ferdig i flasken. Og her kan det gå galt noen ganger. De av dem som så bruker vippekorkflasker pleier så å slippe ut litt kullsyre dersom det viser seg at vørteren gjærer ut mer enn på forhånd antatt, og det kan du også prøve deg på dersom du merker at ølet er i overkant karbonert. :)
 
Tilbake
Topp