Knusing av malt

MegaTrond

Norbrygg-medlem
23CB4BDE-734A-46B6-81C5-1B753DD32F71.jpegTestet Grainfather mølla for første gang nå. Skal brygge i morgen så tenkte det var smart å teste først :) Hvordan ser knusinga ut? Har ingen erfaring med å knuse malten selv, altid kjøpt ferdig knust fra butikken. Brygger biab.
 
Vis vedlegget 57228Testet Grainfather mølla for første gang nå. Skal brygge i morgen så tenkte det var smart å teste først :) Hvordan ser knusinga ut? Har ingen erfaring med å knuse malten selv, altid kjøpt ferdig knust fra butikken. Brygger biab.
Blir bra det der. Hva har du mølla stilt på? Jeg tenker at det ikke gjør noe om du maler finere. Når du brygger BIAB, trenger du jo ikke tenke på tett mesk.

Har du vurdert å kondisjonere (fukte) maltet? Det er også en ide å kjøre maltet gjennom en ekstra gang. Men da vil det kanskje støve kraftig med den mølla, som har såpass lita trakt.
 
Blir bra det der. Hva har du mølla stilt på? Jeg tenker at det ikke gjør noe om du maler finere. Når du brygger BIAB, trenger du jo ikke tenke på tett mesk.

Har du vurdert å kondisjonere (fukte) maltet? Det er også en ide å kjøre maltet gjennom en ekstra gang. Men da vil det kanskje støve kraftig med den mølla, som har såpass lita trakt.
Har stilt den på 4 som skal tilsvare 1,1mm i følge manualen og hastighet 5. Kan eventuelt gå ned til 3 som er 0,95mm :)

Leste en plass at det ikke anbefales fuktig malt på denne mølla pga rust.
 
Det er 1.5 mm, i følge håndboka.
Det er temmelig grovt. Jeg veit ikke om det er noe spesielt med denne mølla, men om det er sammenlignbart med hva jeg har brukt, skjønner jeg egentlig lite. Hvete og Maris Otter vil gå mer eller mindre rett gjennom om jeg stiller mølla mi på 1,5 mm - for ikke å snakke om havre og rug, som du virkelig skal stille trangt for å få knust.
 
Har stilt den på 4 som skal tilsvare 1,1mm i følge manualen og hastighet 5. Kan eventuelt gå ned til 3 som er 0,95mm :)

Leste en plass at det ikke anbefales fuktig malt på denne mølla pga rust.
1,1 er greit etter mi erfaring. Jeg maler på 0,9, men 1,1 tar hvete og Maris Otter. Rug og havre maler jeg på 0,6.

Tviler på det med rust. Maltet er jo ikke vått. Pass bare på å vente 10-15 minutter etter fuktinga, så vannet får trukke godt inn i skallet. Du kan også kjøre gjennom litt tørt malt til slutt for å suge opp eventuell fukt.
 
Sist redigert:
1,1 er greit etter mi erfaring. Jeg maler på 0,9, men 1,1 tar hvete og Maris Otter. Rug og havre maler jeg på 0,6.

Tviler på det med rust. Maltet er jo ikke vått. Pass bare på å vente 10-15 minutter etter fuktinga, så vannet får trukke godt inn i skallet.
Da prøver jeg 1,1 :)
Satser på å få litt mer forutsigbar meskeeffektivitet med å kvernet selv. Har vært litt opp og ned med butikkkvernet malt.
 
Det er temmelig grovt. Jeg veit ikke om det er noe spesielt med denne mølla, men om det er sammenlignbart med hva jeg har brukt, skjønner jeg egentlig lite. Hvete og Maris Otter vil gå mer eller mindre rett gjennom om jeg stiller mølla mi på 1,5 mm - for ikke å snakke om havre og rug, som du virkelig skal stille trangt for å få knust.
Tja, ikke vet jeg hvordan mølla mi kan trylle….. bruker lit trangere setting for havre og rug. Jeg pleier å ha god efficiency av rund 90%
 
Tilbake
Topp