Koble om i kjøleskap, forstå koblingsskjema

Jeg har kjøpt meg en partycooler som skal brukes til gjæring, men til min store ergrelse så er det et display med en av- og påknapp som må trykkes inn hver gang strømmen kobles til. Jeg skal derfor koble ut displayet slik at kjøleskapet slår seg på hver gang strømmen kobles til, og det var heldigvis et koblingsskjema på den (se under). Jeg har fått tips fra en her inne som har samme skapet om at begge lederne skal kobles rett på kompressoren og vifta, men jeg vil skjønne hva det er jeg skal gjøre i skjemaet før jeg åpner opp. Kan noen hjelpe? Min første tanke var at displayet nødvendigvis må ha en kontakt strøm inn og en kontakt strøm ut, som så styrer et rele av noe slag. Hvis jeg kobler dette utenom displayet burde det være enkleste løsning, eller?

Vedlegg

• koblingsskjema.JPG
    koblingsskjema.JPG
    788 KB · Sett: 609
Dette er nok ikke så enkelt, det er elektronisk styring (start stopp ved riktig temp.) av kompressoren, og kobler du strøm rett på kompressoren så går den hele tiden.

Et alternativ kan nok være å bytte ut hele elektronikken med en STC-1000.

Et annet alternativ er å lage et rele eller annen elektronisk krets som legger inn noen sekunder etter strømpåslag (vha. en motstand,kondensator og diode), og som aktiviserer start-knappen på displayet.

Kan du sette ønsket temp på displayet?

Mvh
Erlend H.

Jeg vill uten å være bastant, si at det enkleste vil vel være å beholde displayet, og bare kortslutte over bryteren på kontakten til PCB.
Skal skapet da brukes med ut-200/stc-1000, stilles bare skapet over den instillingen de bruker. Hvis dette da er mulig?

Jeg glemte å nevne at jeg skal bruke en UT-200 til å styre temperaturen med. Kjøleskapet skal altså bare slå seg på når strømmen kobles til.

Da kan det gå å koble rett på kompressoren, men funker det som Magne sier å holde knappen inne hele tiden så er jo det det beste.

En ting du kan være obs på er at det ikke er alle kompressorer som takler stopp og påfølgende restart innen et kort tidsrom. Grunnen til dette er at det tar litt tid før gassen på trykksida siver igjennom kondensator og kjølesløyfe, og hvis kompressoren prøver å starte når det er trykk (mottrykk) i kjølekretsen så kan den bli stående uten å rotere.

Jeg ødela en fryser på hytta på den måten, kjørte med aggregat og koblet om litt ledninger mens fryseren gikk.

STC-1000 har innebygd timer for forsinkelse ved kompressorkjøring, der stiller du inn minimum tid mellom to kjølesykluser mellom 1 og 15 minutt.

Mvh,
Erlend H.

Erlend H. skrev:
Da kan det gå å koble rett på kompressoren, men funker det som Magne sier å holde knappen inne hele tiden så er jo det det beste.

En ting du kan være obs på er at det ikke er alle kompressorer som takler stopp og påfølgende restart innen et kort tidsrom. Grunnen til dette er at det tar litt tid før gassen på trykksida siver igjennom kondensator og kjølesløyfe, og hvis kompressoren prøver å starte når det er trykk (mottrykk) i kjølekretsen så kan den bli stående uten å rotere.

Jeg ødela en fryser på hytta på den måten, kjørte med aggregat og koblet om litt ledninger mens fryseren gikk.

STC-1000 har innebygd timer for forsinkelse ved kompressorkjøring, der stiller du inn minimum tid mellom to kjølesykluser mellom 1 og 15 minutt.

Mvh,
Erlend H.

Å holde knappen inne hjelper ikke, det er bare en knapp og ikke en bryter.

Ved å koble rett på kompressoren, skal jeg da koble "AC-L" mot "Comp", og "AC-N2" til "AC-N1"? Jeg har virkelig ikke peiling på dette :p

koble "AC-L" mot "Comp", og "AC-n2" til "AC-N1"..
Da vil kompressoren få konstant strøm, og styres da med ut-200 ja.
Viften er 12v dc, og det enkleste vil da være en 12v likespenningsforsyning rett på denne, som har tilførsel fra kompressorpunktet også. :)

Tilbake
Topp