Kölsch som har stoppa å gjæra litt tidlig?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg brygget en ... hrm... øl som er inspirert av kölsch for en ukes tid siden, brukte 2 rør ganske fersk White Labs gjær WLP029 German Ale/Kölsch (produksjonsdato 5. April på begge)
Problemet var at når jeg hadde begynt med brygginga fant jeg ut at jeg hadde for lite pilsenermalt, så da tenkte jeg "faen eller" og slumpa oppi litt annet jeg hadde liggende, så oppskriften ble slik

2730g Pilsmalt
700g Viennamalt
700g Maris Otter
470g Hvetemalt

45g Hallertauer Mittelfruh 60min
20g Hallertauer Mittelfruh 15min
11g Hallertauer Mittelfruh Flameout (Hadde ca. 10-15g igjen i posen med humle, så da slumpa jeg det oppi istedet for å la det gå til spille)

22 Liter Meskevann
13-14 Liter Skyllevann (skyller med hevert over posen mens noen holder posen)
2 Timers kok pga. litt lav Preboil Gravity (1.029)
Etter Tap til Trub o.l. satte jeg igjen med 19 Liter med OG = 1.051

Problemet mitt, er at det virker som at ølet har sluttet å gjære ved litt ... høy FG...
Har gjæret det ved 16 grader i 1 uke nå, og har satt karet i varmere rom i dag (19-20 grader) for å ta eventuelt Diacetyl og kanskje få fyr på gjæringa igjen, siden den ser ut til å ha stoppet (samme gravity i dag og på fredag, 1.014)

Mesketemperaturen har jeg ikke 100% kontroll over, da jeg mesker BIAB, og mister en del varme iløpet av meskingen. Mash in temperatur var 71 grader, men den falt fort til ca. 63 grader, så jeg fylte på med varmtvann, mens jeg rørte til 66 grader.
Alle temperaturmålinger er relativt i toppen av mesken, da jeg kun har ett digitalt steketermometer med ca. 15cm lang målepinne.

Jeg har tidligere mesket med samme temperaturer og samme utstyr, og da har de stoppa ganske fint på 1.009-1.011 alle sammen. (4 brygg)

Kölschen begynte å boble litt mer igjen i dag. Temperaturmåleren på gjæringskaret viser 19-20 grader nå. Får vel vekk det værste av Diacetyl tenker jeg, samt at jeg kanskje får ned gravityen noe.

Kanskje litt lite oksygen i starten av gjæringen? Hvor høy var OG?

Erfaringsmessig gir 1 rør i en 1 liters starter mye bedre effekt og kortere lagg-tid enn 2 rør uten starter. Gjær som er på "hugget" er bedre enn litt doven gjær, selv om man i utgangspunktet skulle tro at man har flere gjærceller..

Tilbake
Topp