Koke flasker i 50L Braumeister - dårlig idè?

Funderer på om jeg skal fylle Braumeister'n med tomflasker og desinfisere dem i den.
(med rist på, slik at ikke varme elementene går heden..)

Er dette en dårlig idè mon tro?
 
Desinfiser flaskene i ovnen. Rengjør og skyll de først, stable de oppå hverandre og sett på ovnen til 100-150 grader. Ta av evt. sving-korker med plast-detaljer.

Hverken pølser eller flasker bør finne veien oppi en maskin til oppunder 20 laken ;)
 
Humm. Vi ser nok ting litt forskjellig. Hadde jeg hatt denne maskinen til 20' + hadde jeg valgt å bruke den til mest mulig som den kunne brukes til. Den er jo helt ypperlig til sousvide av store kjøttstykker som lammelår osv.
Er det noe ølbryggere kan så er det renhold og hygiene. Nå koker ikke jeg flasker, men hadde jeg gjort det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å koke dem i den. Hvorfor skulle jeg det?
 
Jeg ser vel heller ikke spesielt problemer med å koke flasker i den bare en beskytter varmeelementene.
Jeg har også fundert på alternative bruksområder men da samboeren ville skolde et par moskusender i den før flåing måtte jeg si bom stopp for slike planer. Enn så lenge blir den bare brukt til ølbrygging..
 
Nja, det ble vannkokeren istedet, tente ikke helt på ideen om å få vår skinnende blanke tyske vidundermaskin full av andefjær..

De var forøvrig fra dine hjemtrakter, nærmere bestemt Vigane.
 
Ender ribber jeg etter hot-wax prinsippet. Smelter ett talglys i varmt vann, putter anda oppi og røsker så av fjærene i klaser. Slipper sølet med fjær over alt..
Men skjelden jeg ribber ei and, som regel skjærer jeg bare ut bryst fileene

Litt digresjon dette kanskje.. men har ut fra tipsene over slått fra meg tanken å desinfisere flasker i Speidelen
 
Tilbake
Topp