Koke hele volumet?

Hei. Er det noen vits/fordel å koke hele volumet ved ekstraktbrygging for så å kjøle ned med spiralkjøler? Det virker jo veldig enkelt å koke ca halve mengden og fylle opp resten med kaldt vann også for å komme ned på passende gjæringstemp. Noen meninger ang dette?
 
Du vil få dårligere utnyttelse av humlen dersom du koker opp halve volumet, da konsentrasjonen av vørteren påvirker hvor mye bitterhet du får fra humlen.
 
Ikke nøvendigvis at man får dårligere utbytte av humlen, da man kan tilsette størsteparten av ekstrakten mot slutten (eks siste 15 min av kokinga).

Du kan koke opp halve mengden og tilsette det resterende via springvann. Mange gjør nettopp dette og opplever at dette ikke gir infeksjoner. Selv koker jeg jeg alltid hele volumet.
 
Ang. infeksjon. Når eg driver "latmannsbrygging" og brukar tørrgjær brukar eg oftare og oftare lunka vatn rett frå springen til rehydrering. Det har ikkje skapt problem så langt, men eg er relativt nazi på resten av reinholdet (trur eg sjølv iallefall), så ein snarveg her går nok som regel greit.

Ellers trur eg det er ganske normalt å koke lite volum og tilsette kaldt vatn rett i gjæringskaret som OP antydar.
 
Som Yngve J sier over; kok halve volumet vann sammen med halve mengden ekstrakt. Da blir utbyttet av humlen det samme som ved koking av hele volumet med all ekstrakten. Siste halvdel av ekstrakten trenger kun pasteurisering. Dette oppnår du ved å tilsette resten av ekstrakten i det du slår av varmen og så venter 5 minutter før du begynner kjølingen. Så snart vørtertemperaturen er kommer ned mot 35 °C kan du justere med kaldt springvann for riktig sluttvolum og gjæringstemperatur.
 
Tilbake
Topp