Koke i erlenmeyerkolbe på induksjon

protto skrev:
Det som er litt drit er at e-kolben ikkje har heilt glatt kontaktflate i botnen, dermed blir varmeoverføringen dårleg. Varmeplata må då vere vesentleg varmare enn 100ºC for at kolben skal koke. Du kan sette den på ei steikepanne el.l og koke på induksjon, men ver forberet på at det blir varmt før vatnet kokar.

Ha litt rapsolje eller tilsvarende oppi stekepanna for å øke kontaktflaten?
 
Richard skrev:
Hva skjer når du får vann på kokende olje? Her snakker vi risikosport av dimensjoner :)

Olje er også brennbar så da må det være kontroll med temperaturen eller god erfaring, bulen i bunnen er et problem uansett, gammeldags kokeplate og tolmodighet tror nå jeg eller oppvarming i noe annet.
 
Jeg bruker en gassbrenner til mine startere, har 5- og 2- liters erlenmeyerkolber.
Pleier å koke opp i kjele siden det gjør det lettere å løse opp maltekstrakt. Nesten kokende vørter helles rett i erlenmeyerkolben uten forvarming, har ikke hatt noen problemer (men dette gjøres i vasken for sikkerhets skyld..).

Husk bare foamcontrol hvis du har teflon rørepinne, hvis det koker over kan vel muligens gassflammen slokke med propanlukt i rommet som resultat - trolig ikke så gunstig innendørs...
 
Tilbake
Topp