Koke i erlenmeyerkolbe på induksjon

Gleden var stor over å pakke opp min flunkende nye 5-liters erlenmeyerkolbe på formiddagen på nyttårsaften. Nå står jeg likevel og klør meg  hodet over hvordan jeg skal få kokt i den. Har induksjonstopp, og har forsøkt å varme opp vann i den ved hjelp av vannbad (i et av bryggekarene) uten særlig hell. Etter lang tids fosskoking kryper temperaturen såvidt over 90 °C. Har noen her en vellykka teknikk for å få til dette, eller må jeg rett og slett koke i en egen kjele og helle over i kolben etterpå?
 
Sett kolben i en tørr panne og slå på varmen.  Med induksjon kan du regulere varmen ganske nøyaktig, men pass på at det ikke er noe søl som svies i pannen.
 
JørnP skrev:
Sant nok:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158118382
Har prøvd å koke i gryte med vann. Uten rist sto kolben og hoppa, med rist i bunn fikk jeg aldri temperaturen inne i kolben opp. Blir nok kokeplate. Takk for tipset!

Er ikke 100% fornøyd med den kokeplata, slår seg av når den synes det er varmt nok, men duger fint til koking av silikonslanger, så godt mulig den vil fungere til starterkoking også.
Ellers var jeg nok litt "optimistisk" da jeg satte den under kokekaret (75l) for å hjelpe varmeelementet, og bare flaks reddet meg fra få nærmere 60 liter kokende vørter over meg, da kokeplata kollapset.. Noen som vet hvor mye vekt en Kervel kokeplate tåler?
 
Tåler elernmeyerkolbene åpen gassflamme?
Forvarmer man vannet i en vannkoker så unngår man vel det helt store temperatursjokket.. 

Mange har vel en gammel Primus liggende å slenge..
Ellers får man ny brenner til en hundrelapp eller to på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat/ http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-Expedition/

Og tilhørende gassbeholder for en femtilapp: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjemikalier/Gassbeholder/
 
regner med at de tåler det, jeg bruker kanna fra en kaffetrakter på gasskomfyr, og det går ihvertfall greit...
 
Ramsvatn skrev:
Hva med å putte noen rustfrie kuler oppi e kolba?  Da brude det vel virke  ;-)
Tja, jeg har vurdert det, men jeg mistenker at det blir LITT stress å få dem ut uten å krafse for mye oppi starteren før jeg setter i gang magnetrøreren. Har nødig lyst til å ha pingpong-kamp nedi kolba i et helt døgn! :)
Tror Gahrs forslag om å skaffe seg en enkel varmeplate er løsningen jeg går for. 299,- for å slippe plunder er en grei investering.
 
JørnP skrev:
Tror Gahrs forslag om å skaffe seg en enkel varmeplate er løsningen jeg går for. 299,- for å slippe plunder er en grei investering.

Ja dette høres billig og greit ut.
Alternativet til vannbad er ellers å benytte et bad av silikonolje når badetemperaturen skal økes til over kokepunktet for vann.
Harald
 
JørnP skrev:
Har noen her en vellykka teknikk for å få til dette, eller må jeg rett og slett koke i en egen kjele og helle over i kolben etterpå?

Induksjon er, tross alt, såpass genialt til nesten alt annet enn å koke i en glasskolbe at jeg glatt lever med å koke starter i en kjele og helle over i kolben.
 
gustavf skrev:
JørnP skrev:
Har noen her en vellykka teknikk for å få til dette, eller må jeg rett og slett koke i en egen kjele og helle over i kolben etterpå?

Induksjon er, tross alt, såpass genialt til nesten alt annet enn å koke i en glasskolbe at jeg glatt lever med å koke starter i en kjele og helle over i kolben.

Har man litt starsan i kolben som helles ut, og heller over kokende vørter skulle det ikke være fare for infeksjoner.
 
Richard skrev:
gustavf skrev:
JørnP skrev:
Har noen her en vellykka teknikk for å få til dette, eller må jeg rett og slett koke i en egen kjele og helle over i kolben etterpå?

Induksjon er, tross alt, såpass genialt til nesten alt annet enn å koke i en glasskolbe at jeg glatt lever med å koke starter i en kjele og helle over i kolben.

Har man litt starsan i kolben som helles ut, og heller over kokende vørter skulle det ikke være fare for infeksjoner.
Så sant som det er sagt. Det er jo faktisk det jeg har gjort før jeg fikk kolben, og kan ikke si at det har gitt meg noen problemer. Induksjon er, som flere påpeker, En God Ting [sup]tm[/sup]. Men det hadde jo vært kult om det fantes et triks :) ! Tror imidlertid jeg lar det ligge, og går for de enkle løsningene.
 
Vil ikke et vanlig CampingGaz-apparat (de blå boksene) være bra egnet? Det vil kanskje være lettere å regulere flammen for å unngå overkok enn å styre med kokeplater?
 
Det som er litt drit er at e-kolben ikkje har heilt glatt kontaktflate i botnen, dermed blir varmeoverføringen dårleg. Varmeplata må då vere vesentleg varmare enn 100ºC for at kolben skal koke. Du kan sette den på ei steikepanne el.l og koke på induksjon, men ver forberet på at det blir varmt før vatnet kokar.
Har ikkje prøvd gass, men det er vel heilt vanleg i laboratorier der e-kolben har sin "oprinnelse". Tippar gass er mest effektivt. Primus er sikkert ikkje dumt.
 
Tilbake
Topp