Gjæringstid for pilsner på 9-12 grader

Jeg har bestemt meg for å nok en gang forsøke lage en standard pilsner. Ales føler jeg at jeg har god dreis på, men det har som regel blitt ganske halvveis når jeg har forsøkt meg på lagertypen.

I utgangspunktet kan jeg ikke lage en pils som må gjære og karbonere over for lang tid, siden jeg ikke har kjøleskap med med temperaturregulator. Jeg planlegger å gjære/lagre det i boden, som på nå på vinteren har ganske stabilt rundt 9-12 grader. Jeg fortalte dette til Brygg Selv i Oslo, som med utgangspunkt i det satte sammen DENNE OPPSKRIFTEN til meg med BeerCalc:

VITAL STATISTICS:
Volum: 25 litres
OG: 1049
Boil Volume: 29 litres
Boil gravity: 1042
Alcohol (ABC): 3,8 % (håper jeg kan få den litt høyere ved å koke ned ølet litt)
Colour: 10 EBC(Golden)
Bitterness: 28 IBU
BU:GU: 0.57
FG: 1020

FERMENTABLES:
Pilsner Malt (5 EBC): 5000 g
Cara-hell (25 EBC): 200 g
Munich Malt (25 EBC): 200 g

MASH SHCEDULE:
63 *C: 80 min
75 *C: 10 min

HOPS:
Horthern Brewer (7,8 %): 25 g - 60 min
Horthern Brewer (7,8 %): 30 g - 10 min

FERMENTATION:
Saflager w-34/70: 3 pcs


Utgangspunktet er som sagt at jeg skulle lage en øl som ikke må lagres for lenge, og som kan gjæres på rundt 9-12 grader. Brygg Selv glemte dessverre å fortelle meg HVOR LENGE DEN BØR GJÆRE, OM DEN SKAL STIKKES OM ETTER HVERT, OG HVOR LENGE DEN MÅ LAGRES PÅ FLASKE.

Jeg håper noen av dere genier kan gi meg en pekepinn her. Planen er at jeg setter det på lørdag eller søndag.
 
Jeg har godt hell med å gjære på 10C i fem dager, så 18C i fem dager. Mål for å verifisere at du når FG. Kjøl ned så godt du kan en ukes tid (gelatin hjelper på klaring), flaskekarboner i romtemp i 2-3 uker, kjøl så ned flaskene.
 
Jeg har godt hell med å gjære på 10C i fem dager, så 18C i fem dager. Mål for å verifisere at du når FG. Kjøl ned så godt du kan en ukes tid (gelatin hjelper på klaring), flaskekarboner i romtemp i 2-3 uker, kjøl så ned flaskene.
Så du vil anbefale å karbonere i romtemperatur en stund altså? Selv med den gjæren?
Hvilken temp. mener du med "kjølig" igjen etter det?
 
Ja, flaskekarbonering bør skje to uker på opp mot 20 grader, og gjerne over.
Senere lagringstemperatur er jo 10 grader perfekt.
Bør så stå ca 2 dager i kjøleskap før den skal nytes.
 
Hei Ølbjørn!
Det er bare å brygge! få øllet til gjæring i boden!
La det stå å kose seg i 21 dager, tapp det på flaske å karboniser det på 22 grader ca i 14 dager.
2 uker i kjøleskapet å det er klart til drikking!
Dette går så bra
 
Har samme "problem" (utfordring) selv, vi skal lage denne oppskriften. Siden vi ikke har noe kontroll på temperatur så må den stå å gjæres i matkjelleren som holder en 7-8 grader. Hvor lenge bør den stå å gjære? Å skal den stå i romtemperatur i 2 dager før flasking som det står på instruks?
 

Vedlegg

  • IMG_20160219_183302.jpg
    IMG_20160219_183302.jpg
    135,7 KB · Sett: 41
Tilbake
Topp