Koke inne.

skr1970

Norbrygg-medlem
Er det fullstendig idiotisk å koke inne. Om man setter en batch på 50 liter til kok innendørs uten vifte men med luftemuligheter, hvilken skade gjør jeg og hvor mye galt kan gå galt. Og ikke minst, hva gjør jeg for å løse en slik utfordring?
 
Jeg har gjort det én gang. Det rant litervis med vann nedover vegger og tak.
Det skjer ikke flere ganger.
 
Er det fullstendig idiotisk å koke inne. Om man setter en batch på 50 liter til kok innendørs uten vifte men med luftemuligheter, hvilken skade gjør jeg og hvor mye galt kan gå galt. Og ikke minst, hva gjør jeg for å løse en slik utfordring?
Kokte 36L inne på et lite bad på onsdag, med badevindu oppe og dør til resten av huset på halvgløtt. Gikk forsåvidt greit men det kan være en fordel å kople ut brannalarmene på forhånd. Hadde to stykker i 2 etg. ved badet, og begge fyrte av. Nå kokte jeg med 9.6kW gassbluss også, så det kunne kanskje ha noe med saken å gjøre ang. alarmene. Sikkert også fint å være alene hjemme ev. sammen med andre som liker brygging. Tok et par dager før søt vørterlukt forsvandt fra 2. etg, men som sagt så blir det nok bra øl og fuktigheten forsvandt mest ut av vinduet. Hadde litt lav OG så jeg kokte det jeg fikk til for å kompensere. Tror ikke derimot at dette er supert i rom som ikke tåler fuktighet like godt som et bad.
 
Koker alltid inne, på kjøkkenet men ikke 50liter. Eneste jeg har bemerket meg er at om bryggeriet står litt høyt så legger dampen seg i taket. Noe som medfører kraftig kondens og drypping fra taket.

Har gjordt det til en vane å sette bryggeriet på en ølkasse. Lettere å få ut mesketønna også da.

Villaventen kortslutter også, så den skrur jeg av. Åpner vinduer/dører :)
 
Mesker inne, men skyller og koker ute på terrassen.
Blir ikke så mye damp på 67 grader og det er enklere å holde jevn temperatur inne. Når meskingen er ferdig så tar jeg ut kasserollen og varmeplaten som jeg har på et lite bord. Synes denne løsningen fungerer bra etter å ha testet den noen runder. Har tak over terrassen så det hjelper en del.
 
koker alltid inne. på kjøkkenet. Før gikk det veldig greit, med 30-liters elektrisk kjele som gikk oppå steikovnen. Da tok avtrekket unna det meste, men nå har jeg caso-topp og 36-liters kjele, så nå blir det vel mye damp i rommet. vurderer å skaffe noe ala speidel´s kobberhatt, og trekke avtrekksrør fra den og ut kjøkkenvinduet. Noen som vet om speidelhattene passer til brouwland-kjelene?
 
Koker på kjøkkenet, vinduet på gløtt og vifta på fult, ingen problem. Brygger riktig nok 16l batcher. Har også vert med når det er blitt brygget på 50l speidel uten vifte men da måtte alle vinduer opp
 
Kokte ca 30 liter + 16 liter samtidig i to kjeler på kjøkkenet her om dagen. Det gikk fint, men passer på å ha døra ut til teressen på gløtt for å få inn luft. Ingen ting på vegger eller tak, men passer på å tørke av undersiden av kjøkkenviften innimellom. Setter kjelene på sidene på koketoppen (har 90 cm topp) siden jeg har funnet ut at det samler seg mindre vanndråper på vifta på den måten.

Jeg har dog kjøkkenvifte som er noe kraftigere enn hva man vanligvis får på Elkjøp, IKEA eller lignende.

Det utgjør stor forskjell om man har et vindu / en dør åpen eller ikke.
 
Brygger i en 6-7m2 kjellerbod (20l) uten annet enn en IKEA ventilator til ca. 300,-. Sørger for godt med tilluft - null problem (bortsett fra at det er trangt)
 
koker alltid inne. på kjøkkenet. Før gikk det veldig greit, med 30-liters elektrisk kjele som gikk oppå steikovnen. Da tok avtrekket unna det meste, men nå har jeg caso-topp og 36-liters kjele, så nå blir det vel mye damp i rommet. vurderer å skaffe noe ala speidel´s kobberhatt, og trekke avtrekksrør fra den og ut kjøkkenvinduet. Noen som vet om speidelhattene passer til brouwland-kjelene?

Anar ikkje om speidelhattane passar. Men litt kreativ bruk av noko anna kanskje?

Denne kan relativt enkelt få nytt bruksområde: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80125812/
38 cm i diameter og dermed går den normalt sett utanpå ein vanleg std. 36 liters kjele.
 
Løste det på følgende måte: Tok et hull i lokket på labbdunken og tapet på en ventilasjonsslange med avtrekksvifte nederst på slangen som ligger ut av vinduet. Legger alltid en tresleiv mellom lokket og dunken slik at det blir godt trekk. Har fungert i snart to år. Totalt kostnad 200,-. Ikke pent dog.
 
Jeg brukte ikea-lampe og slange ut, for første gang, i helga.
Det var stor suksess, og jeg gleder meg å brygge igjen!
Vifte var det ikke behov for hos meg.
 
Jeg brukte ikea-lampe og slange ut, for første gang, i helga.
Det var stor suksess, og jeg gleder meg å brygge igjen!
Vifte var det ikke behov for hos meg.

Ingen problem at den er lakkert på innsiden? Innspill?
Vurderte samme lampen selv.
 
Tilbake
Topp