Koking og brygging med malt-ekstrakt

Om man ser bort ifra sanitære fordeler, er det noen grunn til at man må koke malt-ekstrakt når man brygger med dette?

Tenker på koagulering av proteiner, DMS osv.

Neida, det går bra
lurer støtt og stadig på dette selv og
egentlig aldri blitt no klokere

Innbiller meg at jeg bør koke siste 10 -15 min. for å koagulering av proteiner, DMS osv
men som sagt det kan kanskje bare være innbilning

Også tror jeg det kan være forskjell på produsenten

Bare et naivt nybegynnersvar - altså at man koker ekstrakt for å få humletilsetningene på riktig tidspunkt.

Øhh, hvorfor det
Man tilsetter ekstraktet uavhengig av når man tilsetter humla
bare ta høyde for boil gravity og humle utnyttelse mtp. ønsket IBU

man kan koke i vann også
som sagt, "bare ta høyde for boil gravity og humle utnyttelse mtp. ønsket IBU"

Har et eksperiment stående til karbonering nå, med LME som ble kokt i 15 minutter.

Mesket 200g puffet hvete og 150g havregryn i 25 minutter, med 5g Amarillo oppi. 1,5kg Golden Light på 12 liter. Hev i 9g Simcoe mens jeg ventet på oppkok, som en slags FWH. Deretter humle på 5min og 0min + tørrhumle i rikelige mengder. Håpet er at det skal bli en ganske okei All Day IPA-klone.

OG: 1.049. FG: 1.010. Teoretisk IBU: 41. US-05.

Å koke LME i 15 minutter går helt fint, det har jeg testet :) Lagde en veldig god pale ale på det.

Har ikke testet med pilsner ekstrakt, og det er jo spennende ift DMS

Men når jeg sier det gikk bra så vet jeg ikke om det hadde vært bedre å koke lengre, igrunn det jeg lurer på

Ja, ser nå at spørsmålet kanskje var om kok i det hele tatt er nødvendig med LME? Jeg er «ny» på dette med ekstrakt; starta rett på all-grain, og trives med dét, men innimellom strekker ikke tiden til så da gjør jeg noen ekstrakt-eksperimenter. :p

Overnevnte er 2. i rekken. Det første gikk relativt fint, men jeg fikk en BU:GU på rundt 1,5 – dét ble vel skarpt. Så første erfaring ble: Vær varsom med humla, spesielt ift FWH og en «spinkel» maltbase.

Brygger nesten bare ekstrakt jeg, nettopp pga mangel på tid og trives veldig godt med det:) Har laget noen allgrain batcher også men det er lenge siden jeg har hatt tid til det.

Holder nettopp på med en whirlpool hop experiment som ser ut til gi en spennende pale ale :)

Tilbake
Topp