Koldcrashe hveteøl

Har noen erfaring med å koldcrashe hveteøl? Tenker da på om man fjerner uklarheten som enkelte ganger er ønskelig i slikt øl? Målet er å redusere bunnfall, men samtidig ha uklarhet når den tømmes i glasset.
 
Jeg hadde ikke stolt på et hveteøl uten bunnfall. Malt- og humlerester har vel uansett falt til bunnen i karet nå, gjæra ville jeg tatt med videre i flaska.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Flasket et hveteøl på fredag som vi coldcrashet. Det skal testes til helga. Var usikre selv, så håper at det blir bra. Det er uklart og fint enda, og det har kommet et fint lag på bunnen. Jeg innbiller meg at gjæren formerer seg under karboneringen, så noe må det jo bli uannsett.
 
I en oppskrift i Eric Warners "German Wheat Beer" (s.105-107) blir ølet flasket direkte etter at utgjæringen er ferdig. Her er det riktignok karbonering med speise, men jeg ser ikke helt at det skulle bli annerledes om vi bruker sukker. Så står flaskene 5 dager i 20 grader, for deretter å bli satt i 7 grader i 4 uker. (De eksakte temperaturene er neppe så viktige, men ikke under 20 grader de første dagene.)
Jeg har behandlet weissbier på samme måten som andre aletyper de to gangene jeg har brygget det tidligere , og det har gått bra. Men jeg skal kanskje prøve å flaske tidligere nå, og i alle fall se om jeg klarer å la det stå i 5 uker før jeg drikker det. Det blir tøft:(! En motforestilling jeg har mot å flaske tidlig, er at det antakelig er en del svovel i ølet, og jeg kan tenke meg å gi det litt tid til å kvitte seg med det før jeg flasker. Men det er kanskje ikke nødvendig?
 
Gjorde CC på en Paulaner klone, det ble alikevel uklart og en god del bunnfall på flaskene, nok til å få frem godsmakene for de som ønsket det lille ekstra...
 
Har cold crashet ølet hvis jeg har hatt kapasitet til det (ledig plass i kjøleskap/gjæringskap) . Også flere hvete øl uten at det har tatt vekk det typiske med hveteøl smak og utseende..

Så jeg kommer til å fortsette med det så lenge jeg ikke finner andre grunner til å ikke gjøre det.. Bunnfall i flasken får en alikevel med hveteølet... Selv om jeg nå mer eller mindre fater alt av øl :)

Evt kan en jo dele en batch i to, en som cc og en som ikke blir cc og se om det blir store forskjellen på smak og utseende. Kan jo hende noen allerede har prøvd det her på forumet :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp