Kølsch eller ikke??

Sverre K

Norbrygg-medlem
I disse koronatider lurer man på mye rart. Enn om man prøvde seg på en Vienna men Kølsch-gjær? Eller enda verre en Munchener med samme gjær? Kan det funke eller er det rene galskapen?
 
I disse koronatider lurer man på mye rart. Enn om man prøvde seg på en Vienna men Kølsch-gjær? Eller enda verre en Munchener med samme gjær? Kan det funke eller er det rene galskapen?

En kølsch kunne vel gjerne defineres som en münchener helles med kølschgjær:)? Så det går i alle fall utmerket. Jeg er ikke så sikker på om en Vienna ville kle kølschgjæren - der hadde jeg heller brukt en altbiergjær, hvis du ville lage noe overgjæret med gristen fra en Vienna.

Kølschgjæren kan du bruke til alt som skal være lyst og crispt, sånn som jeg tenker det. Altbiergjæren er tilsvarende morsom til mange øltyper med litt farge. Jeg har brukt den i en amerikansk red ale, og i en irsk rød. De blei nok ikke typeriktige, men de blei gode:).

Men du spurte jo om kølschgjæren:oops:!
 
Hvorfor ikke?
Hvis du skal brygge etter en definisjon av en ølstil så passer det kanskje ikke inn, men du kan jo brygge hva du vil hvis det ikke må passe inn noe sted :)
 
Hvorfor ikke?
Hvis du skal brygge etter en definisjon av en ølstil så passer det kanskje ikke inn, men du kan jo brygge hva du vil hvis det ikke må passe inn noe sted :)

Spørsmålet dreier seg vel om hva som har utsikter til å bli godt. Og sjøl om det endelige svaret på det først kommer når du har prøvd, så kan man kanskje tenke seg noen kombinasjoner som sannsynligvis vil funke, og andre som ikke vil.

I produktbeskrivelsen av wlp029 sier Whitelabs at gjæren egner seg til kølsch og altbier - og jeg er skeptisk til altbier med køslchgjær. Det er to nokså ulike øl, og de to gjærtypene er også temmelig ulike.

Men sjølsagt kan man leke seg - i disse koronatider:) - med usannsynlige kombinasjoner. Og om det er galskap, hva så? Som det står på en kjøleskapsmagnet Lyset i Mitt Liv har hengt opp: "Jeg lider ikke av galskap, jeg nyter hvert minutt av det".
 
I produktbeskrivelsen av wlp029 sier Whitelabs at gjæren egner seg til kølsch og altbier - og jeg er skeptisk til altbier med køslchgjær. Det er to nokså ulike øl, og de to gjærtypene er også temmelig ulike.

I min bok er det to typer altbier, Düsseldorf-varianten og den nordtyske.

Vil tro at førstnevnte passer godt med denne gjæren, jeg har iallfall laget en slik med Spalter-humle. Den ble helt eminent.
 
I min bok er det to typer altbier, Düsseldorf-varianten og den nordtyske.

Vil tro at førstnevnte passer godt med denne gjæren, jeg har iallfall laget en slik med Spalter-humle. Den ble helt eminent.

OK; jeg har ikke prøvd, så jeg skal ikke si noe til det:).

Jeg tenker automatisk Düsseldorf når temaet er altbier. Men jeg er klar over at vi har den nordtyske altbier'en også. Den har jeg aldri prøvd meg på - mens den Düsselforfske er en favoritt.
 
Tilbake
Topp