Gahr skrev:Tror dette blir et helt prima øl. Personlig hadde jeg ikke brydd meg med tilsetninger på 30 minutter, men heller lagt dette til senere og kompensert for tap av bitterhet med å øke de sene tilsetningene noe. Hvis du ikke vil ha en markert bitterhet er sene tilsetninger en fin måte å gjøre det på. Om du tilsetter bitterhumlen som FWH vil du igså få en gansje ren bitterhet, men dette betyr lite i et humlerikt øl som dette.
Jeg brygger forøvrig en batch ABC Henrik Imperial Amber akkurat nå. Chinook på 60 og 10 minutter, hhv. 1,15 og 4,4 g/l. Og 3,6 g/l med Amarillo som tørrhumle.
Gahr skrev:Jeg brygger forøvrig en batch ABC Henrik Imperial Amber akkurat nå. Chinook på 60 og 10 minutter, hhv. 1,15 og 4,4 g/l. Og 3,6 g/l med Amarillo som tørrhumle.
Gahr skrev:Her er versjonen jeg brygget i dag:
ABC Henrik Imperial Amber
22,5 liter
OG: 1076
FG: 1012
IBU: 65 (Noonan)
5,8 kg Best pale malt, 5 EBC
435 g Best münchenermalt, 25 EBC
435 kg Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC
580 Best crystal malt 120 EBC
30 g Chocolate malt, 1175 EBC
26 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 60 min.
100 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 10 min.
80 g Amarillo, pellets, 11,9 % aa, tørrhumle
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen
WLP001 gjærstarter per Jamil
Mesk:
64 °C i 20 min.
72 °C i 20 min.
77 °C i 5 min.
Koking:
90 min.
Gjæring:
Start på 18 °C, la stige til 20 °C i løpet av to dager. Tørrhumlen deles i to like deler. Tilsett første del dag 6 (etter ev. gjærhøsting), neste dag 8. Dag 11 kjøles ølet ned mot 2 °C. Fattapping dag 13.
Gahr skrev:Amarillo + Simcoe = Sant. A match made in Heaven.
Gahr skrev:På 30 min. koker du bort det meste av aromaen uansett, derfor velger jeg heller senere tilsetninger.
Mengden Chinook til tørrhumle må du nesten vurdere selv, men et sted alt fra 1/4-1/3 av den totale mengden tørrhumle går helt fint her i alle fall.
Hei Marius K.
Ca 1 1/2 år siden du vurderte å brygge denne. Jeg lurer på om du brygget den,og ble det bra? Har du gjort noen justeringer og brygget på nytt?
Jeg har stort sett brukt Cascade i bryggene mine men skal nå lage en Citra/Centennial IPA. Jeg tenker jeg rett og slett skal kopiere din, med mindre den hadde noen åpenbare svakheter?