Kombinasjon av Chinook, Citra og Centennial i en IPA

Gahr skrev:
Tror dette blir et helt prima øl. Personlig hadde jeg ikke brydd meg med tilsetninger på 30 minutter, men heller lagt dette til senere og kompensert for tap av bitterhet med å øke de sene tilsetningene noe. Hvis du ikke vil ha en markert bitterhet er sene tilsetninger en fin måte å gjøre det på. Om du tilsetter bitterhumlen som FWH vil du igså få en gansje ren bitterhet, men dette betyr lite i et humlerikt øl som dette.

Jeg brygger forøvrig en batch ABC Henrik Imperial Amber akkurat nå. Chinook på 60 og 10 minutter, hhv. 1,15 og 4,4 g/l. Og 3,6 g/l med Amarillo som tørrhumle.

Takk for tilbakemelding!

Hvorfor ville du ikke lagt noe på 30 minutter?

Har laget et forslag hvor jeg har fjernet tilsetningen av 15 gram Centennial på 30 minutter. Jeg har flyttet 10 gram til "0" minutter og 5 gram til "5" minutter. I og med at jeg ikke har mer av Centennial eller Citra har jeg økt tilsetningen av Chinook på 60 minutter fra 15 gram til 23 gram. Jeg ender da ut på ca samme antall IBUs, 60.

Jeg har ikke noe imot et øl med en viss bitterthet, men vil ha mer fokus på kraftig humlesmak og aroma enn en ekstrem bitterhet. Hvordan tror du dette blir sammenlignet med forrige "utkast" med tanke på hva jeg er ute etter?

23 g Chinook [12,1 %] - 60 minutter   30,6 IBU

20 g Centennial [10,2 %] - 15 minutter 11,1 IBU
5 g Citra [13,9 %] - 15 minutter 3,8 IBU

30 g Centennial [10,2 %] - 5 minutter 6,7 IBU
25 g Citra [13,9 %] - 5 minutter 7,7 IBU

35 g Centennial [10,2 %] - 0 minutter
35 g Citra [13,9 %] - 0 minutter

35 Citra og 15 gram Centennial tørrhummling.

Kan det være en idé og legge til noe Chinook som tørrhumle sammen med mine 35 gram Citra og 15 gram Centennial? Regner med å ha ca 18 liter i gjæringskaret (22 liter i gryta etter kokeslutt). Eventuelt hvor mye Chinook vil passe sammen med mengdene Citra og Centennial?
 
Gahr skrev:
Jeg brygger forøvrig en batch ABC Henrik Imperial Amber akkurat nå. Chinook på 60 og 10 minutter, hhv. 1,15 og 4,4 g/l. Og 3,6 g/l med Amarillo som tørrhumle.

Beklager og eg kuppar tråden, Marius K, det er ikkje meininga. Men for tida driv eg og spekulerer på humlesamansetnaden til ein pale ale som skal bryggast saman med nybyrjarkompis i påska. Tenker Magnum som bitterhumle, samt kombinasjon mellom Amarillo, Chinook og Simcoe på 10 minutts kok og ved flameout + Amarillo og Simcoe som tørrhumle. Har nokon erfaring med den komboen?
 
Her er versjonen jeg brygget i dag:

ABC Henrik Imperial Amber

22,5 liter
OG: 1076
FG: 1012
IBU: 65 (Noonan)

5,8 kg Best pale malt, 5 EBC
435 g Best münchenermalt, 25 EBC
435 kg Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC
580 Best crystal malt 120 EBC
30 g Chocolate malt, 1175 EBC
26 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 60 min.
100 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 10 min.
80 g Amarillo, pellets, 11,9 % aa, tørrhumle
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen
WLP001 gjærstarter per Jamil

Mesk:
64 °C i 20 min.
72 °C i 20 min.
77 °C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
Start på 18 °C, la stige til 20 °C i løpet av to dager. Tørrhumlen deles i to like deler. Tilsett første del dag 6 (etter ev. gjærhøsting), neste dag 8. Dag 11 kjøles ølet ned mot 2 °C. Fattapping dag 13.
 
Gahr skrev:
Her er versjonen jeg brygget i dag:

ABC Henrik Imperial Amber

22,5 liter
OG: 1076
FG: 1012
IBU: 65 (Noonan)

5,8 kg Best pale malt, 5 EBC
435 g Best münchenermalt, 25 EBC
435 kg Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC
580 Best crystal malt 120 EBC
30 g Chocolate malt, 1175 EBC
26 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 60 min.
100 g Chinook, pellets, 11,6 % aa, 10 min.
80 g Amarillo, pellets, 11,9 % aa, tørrhumle
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen
WLP001 gjærstarter per Jamil

Mesk:
64 °C i 20 min.
72 °C i 20 min.
77 °C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
Start på 18 °C, la stige til 20 °C i løpet av to dager. Tørrhumlen deles i to like deler. Tilsett første del dag 6 (etter ev. gjærhøsting), neste dag 8. Dag 11 kjøles ølet ned mot 2 °C. Fattapping dag 13.

Takk  ;D

Liker munchenermalt og chinook du.

Skal prøve denne ;D
 
Gahr skrev:
Amarillo + Simcoe = Sant. A match made in Heaven.

Høyrest veldig bra ut  :ilike:

Har prøvd Simcoe i pale ale før, men berre ein gong og då ikkje saman med korkje Amarillo eller Chinook. Har Simcoe i ein imperial porter på fat no (+ Cascade og Columbus), og det må eg seie funkar utruleg bra! Tenker at 60 % Amarillo og 40 % Simcoe som tørrhumle må vere eit brukbart startpunkt.
Etter å i kveld ha smakt m.a. Amager Modern IPA som nyttar ein haug med ulike humlesortar, så trur eg også eg skal ta sjansen på å smette inn litt Cascade. Kanskje 30 % kvar av Amarillo og Cascade + 20 % kvar av Chinook og Simcoe ved 10 minutt og 1 minutts kok.
 
Her var det skjedd en del siden jeg tok turen ut i kveld, ja!

Noen som kan se på innlegget mitt i # 21 litt lenger opp?  :skitbra:
 
På 30 min. koker du bort det meste av aromaen uansett, derfor velger jeg heller senere tilsetninger.

Mengden Chinook til tørrhumle må du nesten vurdere selv, men et sted alt fra 1/4-1/3 av den totale mengden tørrhumle går helt fint her i alle fall.
 
Gahr skrev:
På 30 min. koker du bort det meste av aromaen uansett, derfor velger jeg heller senere tilsetninger.

Mengden Chinook til tørrhumle må du nesten vurdere selv, men et sted alt fra 1/4-1/3 av den totale mengden tørrhumle går helt fint her i alle fall.

OK, da har jeg (nok en gang, hehe) gjort noen justeringer. Jeg har lagt til 15 gram Chinook som tørrhumle, og økt opp mengden tørrhumle fra 50 til 60 gram. Dette vil utgjøre et sted mellom 3,2 til 3,75 g/l litt avhengig av hvor mye jeg klarer å få over i gjæringsdunken. Chinook utgjør da 1/4 av mengden tørrhumle. Kjekt å få brukt litt av denne også, og ikke bare som bitterhumle!

Videre har jeg jekka ned mengden Citra som tørrhumle med 5 gram, og lagt disse på 15 minutter. Dette gav meg noen IBU ekstra som jeg har justert ned på tilsetningen på 60 minutter.

Jeg tror jeg da går for denne versjonen, og håper på det beste  :ilike:

20 g Chinook [12,1 %] - 60 minutter  26,6 IBU

20 g Centennial [10,2 %] - 15 minutter 11,1 IBU
10 g Citra [13,9 %] - 15 minutter 7,6 IBU

30 g Centennial [10,2 %] - 5 minutter 6,7 IBU
25 g Citra [13,9 %] - 5 minutter 7,7 IBU

35 g Centennial [10,2 %] - 0 minutter
35 g Citra [13,9 %] - 0 minutter

Tørrhumle:
15 gram Chinook
15 gram Centennial
30 gram Citra
 
Hei Marius K.
Ca 1 1/2 år siden du vurderte å brygge denne. Jeg lurer på om du brygget den,og ble det bra? Har du gjort noen justeringer og brygget på nytt?
Jeg har stort sett brukt Cascade i bryggene mine men skal nå lage en Citra/Centennial IPA. Jeg tenker jeg rett og slett skal kopiere din, med mindre den hadde noen åpenbare svakheter?
 
Hei Marius K.
Ca 1 1/2 år siden du vurderte å brygge denne. Jeg lurer på om du brygget den,og ble det bra? Har du gjort noen justeringer og brygget på nytt?
Jeg har stort sett brukt Cascade i bryggene mine men skal nå lage en Citra/Centennial IPA. Jeg tenker jeg rett og slett skal kopiere din, med mindre den hadde noen åpenbare svakheter?

Hei Ollam!

Denne ble brygget, ja. Dette var batch nummer 4, så hadde ikke blitt helt kjent med systemet mitt enda og traff ikke OG/FG iht oppskrift. Planlagt OG var 1,064 og jeg traff 1,058. FG var beregnet til 1,016 mot min på 1,010. Jeg ser i notatene mine, som er noe tynne, at jeg synes ølet hadde en fin humlesmak og aroma, men at det kunne vært noe fyldigere. Fylden hadde nok kommet med en noe høyere FG. Jeg har ikke prøvd å brygge denne igjen da jeg har en tendens til å teste nye humler i IPA/APA fra gang til gang, men ølet ble bra det. Skulle jeg endret noe så hadde jeg nok kastet i mer humle fra 15 minutter og utover, og heller redusert litt på humlen på 60 minutter, samt forsøkt å legge meg nærmere planlagt OG/FG.

Gi meg gjerne en tilbakemelding om du brygger den og om du synes den ble bra :)

M.
 
Tilbake
Topp