Komfyrplugg til "vanleg" stikkontaktsforgreining.

Ok, men da kjøper eg meg rett og slett bare endehylser og tang og monterer om igjen. Hvis det er det beste? Får eg kjøpt dette på C.O. ?
 
Torvald skrev:
Ok, men da kjøper eg meg rett og slett bare endehylser og tang og monterer om igjen. Hvis det er det beste? Får eg kjøpt dette på C.O. ?

Elfa (elfaelektronikk.no) har i allefall.
Ingen skal beskylde dem for å ha billigsalg på tang, dog...
 
Kan eg bruka ei anna tang? korleis skal den klemmast fast?

Edit: og kva størrelse på hylsene er bra å bruke til ein 2,5 kvadrats kabel?
 
Torvald skrev:
Kan eg bruka ei anna tang? korleis skal den klemmast fast?

Edit: og kva størrelse på hylsene er bra å bruke til ein 2,5 kvadrats kabel?

Du kan bruke en vanlig kombitang, men det er ikke idéelt, men det er lite idéelt å bruke 3000 kr på å klemme på 6 hylser også, da.
Hylsene er merket med tverrsnittet de er til i nettbutikken, så finn noen som er merket 2.5 mm2. Bare finn noen så du slipper å bestille en pakke på 1000 stk.

Du kan forsåvidt også bare spasere til din nærmeste elektriker å spørre om han kan gi/selge deg de få nitene du trenger. Kanskje kan han til og med låne deg en tang om du tar med kabelen din.
Om det ikke er lang vei, ville jeg kanskje prøvd det først.

Edit: Rettet noen av skriveleifene
 
Som sagt, jeg ville tvunnet endene, selv om det ikke er optimalt. Det har funket bra hos meg 'long term'!
 
Dag skrev:
Som sagt, jeg ville tvunnet endene, selv om det ikke er optimalt. Det har funket bra hos meg 'long term'!

Ok, da gjør eg det. Tvinne godt med tang? Og kor hard skal eg feste skrukoblingene da?
 
Dag skrev:
Som sagt, jeg ville tvunnet endene, selv om det ikke er optimalt. Det har funket bra hos meg 'long term'!

Har sett noen dårlige koblinger med loddetinn gjennom tidene (lenge siden siden lodding ikke brukes lenger)
men kan ikke huske problemer med tvinning, men, det hadde jeg kanskje ikke lagt like godt merke til heller.

Det beste av alt, branntilløp har jeg ennå tilgode å se, og jeg tror jeg har sett det meste, har jo vert i utlandet.
 
Da var det gjort og testa med vatnkoker, funker bra, så får eg håpe den holder. Ilddåpen blir om eit par veker, så da kjem det som sagt oppdatering i anna tråd.

Takk for hjelpa!
 
Torvald skrev:
Da var det gjort og testa med vatnkoker, funker bra, så får eg håpe den holder. Ilddåpen blir om eit par veker, så da kjem det som sagt oppdatering i anna tråd.

Takk for hjelpa!

Det går jo greit i 99.99% av tilfellene, det er de 0.01% der man får varmegang og brann etter 10-20 år (eller før) som er problemet.
Men så lenge det brukes under oppsyn: Det er sikkert 20 andre ting i huset ditt som tar fyr først (med mindre det er helt nytt).

Men generelt: ikke undervurder dårlige koblinger; jeg har sett opptil flere tilfeller der bare tilfeldighetene avgjorde at det ikke ble brann.
(Spesielt på 12/24Volts halogen-skinner som ikke-fagfolk har koblet selv, diss er 20 ganger farligere enn 230V lampe-koblinger, siden strømmen er så høy.)
 
Det er jo ikkje verre enn at ein ettertrekker klemmene etter ei tids bruk.
Det bør ein gjere uansett nite, loddetinn, fleirkordela eller heil ved. Trur nok det er her det slurvast mest rundt om, då rein kopar også har ein lei tendens til å "gi seg" over tid.
Endehylsene gjer ingenting for å forbedre dette så ikkje gjer dette til ein falsk tryggheit folkens.

Hovedføremålet med å bruke endehylser er å samle kordelane og unngå at ein eller fleire trådar glepp ut av terminalklemma. Dette vil redusere kvadratet, samt gi kortslutningspotensiale. Derfor føreslo eg loddetinn for å forbinde kordelane.

Om det er nedfesta i lovverket at det er forbudt å bruke loddetinn skal eg ikkje uttale meg om. Om det gjeld faste installasjonar kan så vere. På frittståande apparat og skøyteledningar har eg mine tvil.

Eg har ingen betenkelegheitar med å anbefale det igjen, då klemmer av slik type uansett skal ettertrekkast. Loddetinnet gjer ikkje saken verre, det blir klemt saman første gangen slik at koparen også blir klemt.

Les om nitar/endehylser her:
http://www.specialtycontrolsystems.com/wire_ferrules/wire_ferrules.php
-Og ja, eg har sett varme/røyk -utvikling i elektriske annlegg både i hus og industri. Det var ikkje på grunn av loddetinn men mangel av ettersyn.
 
protto skrev:
Om det er nedfesta i lovverket at det er forbudt å bruke loddetinn skal eg ikkje uttale meg om. Om det gjeld faste installasjonar kan så vere. På frittståande apparat og skøyteledningar har eg mine tvil.
Kabler brukt til fast innstalasjon er ikke av typen med mange tynne tråder. PR kabel er en kordell, fordi den skal være stiv, mens ledere til skjultanlegg har noen få tykke kordeller, for å være mer fleksible å trekke.
Det er skjøteledningene som har disse tynne flertrådete lederene for å være mest mulig fleksible.
Dermed er det vel stort sett der problemet er størst, selv om ja, de andre vill også løsne over tid pga korrosjon/varme osv...

Regner med at den kabelen han har laget er mer enn bra nok, og holder i mange år.
(Noen som har gått over stikkontaktene sine i det siste :) )
 
Vi blir neppe helt enige. Når det gjelder ettertrekking, jeg har et hus som er over 40 år nå og jeg har sett på en god del av det elektriske og bl.a.  skiftet el.skap, men ikke en skrue har ennå vert løs og behøvd ettertrekking, men jeg har ellers sett mye som trenger det så da lurer jeg på første tiltrkking.

Synes ellers det er greit at ikke alle hobbyelektrikerne her på forumet ikke gjør det mer "farlig" enn nødvendig og det er jo i denne "kraftindustrien" risikoen er størst.
 
Magne:
Installerte nettop ein 3x10kvadrat PFXP, og den er relativt finkordela og mjuk. Likevel godkjendt for innstallasjon i vegg og bakke utan vidare beskyttelse.
PN er fleirkordela, og kan i mange samanhengar med fordel brukast nitar på. Pluss ein uendeleg mengde industrikablar der det er heilt normalt å bruke nitar, eller rekkeklemmer som "fangar" alle kordelane.

-Men opnar ein støpselet på ein butikkjøpt skøyteledning er det ikkje ofte det er brukt noko som helst og kordelane spriker gjerne som ei gammal sj¤€e ;)

Oddvar: det er ingen tvil om at nitar er det desidert beste og ville vere mitt personlege førstevalg, fordi eg har tilgang på det og har eiga nitetang. Men for ein kar som berre skal koble ein kabel til bruk kanskje ein gang i veka under oppsyn vil eg fortsatt meine å lodde ledningane vil vere det beste for å unngå at kordelane spriker i klemma.

Korleis alle "hobbyeletrikarar" tolkar infoen frå eit åpent forum må vere med sunn fornuft og på eiga ansvar. Er ein usikker; søk profesjonell hjelp ;)
 
Alltid mye enklere når man kan avslutte en diskusjon med SKÅL!  :skitbra:
 
Bumper denne da jeg har noenlunde samme spørsmål som trådstarter.
Har fått meg en Caso pro 3500 og har mulighet for å benytte den på et komfyrstikk.
Kan jeg bytte hannkontakten på en skjøtekabel med jord til komfyrkontakt, og så plugge hannen rett i veggen og CasoPro plata rett i hunnkontakten? Eller er dette fyfy? Ser egentlig ikke store forskjellen på min ønskede løsning og det å bytte kontakt på plata sin ledning. Men hva vet vel jeg?
 
Tilbake
Topp