Komfyrplugg til "vanleg" stikkontaktsforgreining.

Bl.a såg eg nettopp ein platetopp til kjøkken der kabelen var 1,5kvadrat med komfyrplugg i enden :) Det ser litt feil ut, men den var levert slik frå fabrikk.
Ein kan jo sjå på sjøyteledningane og forgreinarane ein brukar rundt om både inne og ute til støvsugarar, vedkappsager og tv/stereobenk.

Det er ikkje mange vanlege skøyteledningar som har meir enn 1,5kvadrat kabel, men det er ingen som har betenkelegheitar med å benytte dei på 16A kursar. Og dei er faktisk godkjendt for det.
 
Så lenge man vet at det man kopler på en kurs ikke overbelaster den, går det greit å sette et komfyr støpsel på en induksjonsplate. Vis det skulle oppstå en kortslutting i induksjonsplaten din vil fremdeles 2,5mm[sup]2[/sup] være nok til at sikringen løser ut før kabelen tar skade av det. Det at man  skal ha 4mm[sup]2[/sup] kabel på en 20A kurs,uansett installasjonsform (kabel i rør, ledninger i rør, kabel på vegg osv) er et særnorsk tillegg til de europeiske normene for installasjon av lavspentanlegg. Når det gjelder Apparat kabler og skjøteledninger så sorterer de under en annen norm, med andre krav til tverrsnitt.
Jeg har selv satt på en del komfyrstøpsler hos kunder som har kjøpt ny komfyr/platetopp. Det som er superviktig å passe på er at man setter på endehylser(metallhylse som passer akkurat utenpå kobberet på en avmantlet ledning) og klemmer til denne med en endehylsetang før man skrur fast ledningen i støpselet. hvis man ikke gjør dette vil man kunne få varmgang i støpselet og muligvis  brann
 
nordtvedt skrev:
Jeg har selv satt på en del komfyrstøpsler hos kunder som har kjøpt ny komfyr/platetopp. Det som er superviktig å passe på er at man setter på endehylser(metallhylse som passer akkurat utenpå kobberet på en avmantlet ledning) og klemmer til denne med en endehylsetang før man skrur fast ledningen i støpselet. hvis man ikke gjør dette vil man kunne få varmgang i støpselet og muligvis  brann

Ups, dette er ganske nytt?
 
Ikkje nytt akkurat. Niter kallar eg det der eg kjem ifrå (eller jobbar). Det er for mjuk, eller fleirkordela, ledning som dei fleste apparatkablar er. Kjem litt an på skruterminalen dei skal inn på, men er av og til eit must på slike ledningar. Eventuelt kan enden mettast med loddetin.
 
Mye nyttig info her. Jeg har satt et komfyrstøpsel på en forgreningskontakt, kun med hensikt å kjøre Speidel 20l og en grilltenner, men innser at jeg nok bør revurdere bruk, tilkoblingsmåte og kabeldiameter på den.
 
Mange bra innlegg her!

nordtvedt skrev:
Det som er superviktig å passe på er at man setter på endehylser(metallhylse som passer akkurat utenpå kobberet på en avmantlet ledning) og klemmer til denne med en endehylsetang før man skrur fast ledningen i støpselet. hvis man ikke gjør dette vil man kunne få varmgang i støpselet og muligvis  brann

Kor får man tak i endehylser og tang?  Men kan eg da i teorien, hvis eg Bruker endehylser, koble hankjønn komfyrplugg til denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162512484  og plugge indukjsonen i den?
 
Torvald skrev:
Mange bra innlegg her!

nordtvedt skrev:
Det som er superviktig å passe på er at man setter på endehylser(metallhylse som passer akkurat utenpå kobberet på en avmantlet ledning) og klemmer til denne med en endehylsetang før man skrur fast ledningen i støpselet. hvis man ikke gjør dette vil man kunne få varmgang i støpselet og muligvis  brann

Kor får man tak i endehylser og tang?  Men kan eg da i teorien, hvis eg Bruker endehylser, koble hankjønn komfyrplugg til denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162512484  og plugge indukjsonen i den?
Jo, det går selvfølgelig ann det, ikke den enkleste løsningen, og kanskje litt i gråsonen anngående hva som er lov, men til ditt bruk der det er under oppsyn under bruk, :)
-burde gå greit :)
Isteden for å koste på seg endehylser og låne/kjøpe en tang ville jeg som protto nevner mettet endene godt med loddetinn før jeg skrudde dem i kontakten.
Siden platen er på 3500W, og kabelen er på 1,5 kvadrat, er dette egentlig max av hva kabelen klarer uten å bli overopphetet, så den på 3 meter er ihvertfall max lengde. Jeg ville nok prøvd å finne en kabel på 2,5 kvadrat istedenfor.
 
Supert! Da skal eg finna ein vanleg skjøteledning på 2,5 kvadrat kappe av hankjønn delen, mette med loddetinn og feste på hankjønn komfyrplugg. Er det bare komfyrplugg sida som skal mettast med loddetinn?
 
Det finnes også "endehylser" som du presser på på samme måte som kabelsko/skjøtehylser, dette og "niter" er nok eneste brukbart på flertrådet ledninger.
 
Oddvar Demmo skrev:
protto skrev:
Eventuelt kan enden mettast med loddetin.
I 1978 da jeg begynte på elektro startet vi med å stryke beskrivelsen på lodding av ledningsender fra bøkene.
Joda, men det fungerer helt fint. Problemet for elektrikere i dag er velt tiden det tar kontra å klemme på en endehylse.
Poenget med det hele er jo bare å gi størst og stabilest mulig kontaktflate.
 
magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
protto skrev:
Eventuelt kan enden mettast med loddetin.
I 1978 da jeg begynte på elektro startet vi med å stryke beskrivelsen på lodding av ledningsender fra bøkene.
Joda, men det fungerer helt fint. Problemet for elektrikere i dag er velt tiden det tar kontra å klemme på en endehylse.
Poenget med det hele er jo bare å gi størst og stabilest mulig kontaktflate.

loddetinn er for mykt og du mister forbindelsen, det er jo en grunn til at det ikke er lov lenger (33 år siden:)  )  tvinning av kordellene skal heller ikke forekomme fikk jeg beskjed om av en sivilingenørstudent, tvinningen går opp og du mister også her forbindelsen. Det kan jo være greit å få det best mulig hvis du skal ut på noe uortodoks og ulovlig. :)
 
No har eg vert og handla 5m med 2,5 kvadrat kabel, ein massiv hunkjønn støpsel og ein hankjønn komfyrplugg. tenkte å kunn burke ca.2m kabel og burke mette alle ender med loddetinn før eg skrur dei fast. Tusen takk for all hjelp!  :)
 
Torvald skrev:
No har eg vert og handla 5m med 2,5 kvadrat kabel, ein massiv hunkjønn støpsel og ein hankjønn komfyrplugg. tenkte å kunn burke ca.2m kabel og burke mette alle ender med loddetinn før eg skrur dei fast. Tusen takk for all hjelp!  :)

Det går nok veldig fint skal du sjå :)
 
Montering gjekk som ein draum, og eg har så vidt fått prøvd kabelen. Induksjonsplata koster jo litt, så vatnkokaren blei testkanina. Og det gjekk strålande (så langt). Eg får ikkje brygga med denne før om ein veke eller to, men eg skal da legge ut bilder og info i ein anna tråd av nytt bryggeri, induskjonsplata på 3,5 kw og kabelen. 

Takk for hjelpa nok ein gang!
 
Metting av kabelendene med loddetinn går bra en stund, men ikke over tid. Da er det en av de sikreste måtene å få varmgang i skruefestingen på. Jeg ville heller ha tvunnet endene.
 
Javel? Var jo nettopp for å unngå varmgang eg metta med loddetin, noko som eg fekk annbefalt av fleire her. Hadde kanskje vert bra å diskutert detta litt meir, slik at me får ein enigheit om kva som er tryggast, vil nødig bruka noko som eg ikkje kan vera trygg på. men kva meiner du med "over tid" ? Og kva meiner deko andre om detta?
 
Synes ikke lodding av ledningsender er noe å diskutere når det for mer enn 30 år siden ble forbudt., MVH avdanket elektriker :)
 
Loddetinnet er mykt og gir etter når du skrur til. Det fjærer IKKE tilbake på noen måte. Tinnet blir akkurat så tykt som skruen har klemt det sammen. Tenk deg at du fester et arbeidsstykke i skruestikka, og taiter skruestikka akkurat slik at kjeftene berører arbeidsstykket. Slik blir koblingen. Hvis (når) du da begynner å få noe varmgang, vil tinnet utvide seg og bli klemt sammen enda litt til (skruen står fast). Når det da avkjøles igjen vil det trekke seg sammen og ledningen er plutselig løs. Da begynner moroa for alvor.
 
Tilbake
Topp