Komme raskt nok opp i temperatur ved stegmesking

Når eg skal gå frå ca 65 grader til 78 grader ved stegmesking synes eg det tar lang tid å komme opp i rett temperatur, og eg måler stor temperaturforskjell utanfor meskerøret og i sjølve mesken. Om eg skal meske på 78 grader i 10 minutt, når starter eg klokka? :) Er det når eg har nådd 78 grader i mesken? Er det problematisk at mesken blir utsatt for gradvis stigende temperatur fram til ein når 78 grader? Korleis gjer andre det her?

Tok ikkje tida sist, men syns det tok alt for lang tid. :) Sirkulerer du med pumpe for å komme raskere opp i temperatur i mesken? Bruker du lokket under deler av meskinga for å få raskere temperaturauke?

Hensikten med 78 graders steget er hovedsaklig denaturering av enzymer slik at de ikke blir aktive mer. Dette for å "låse" sukkerprofilen slik at den ikke ev. forandrer seg under skylling etc. Så derfor starter du å ta tiden etter 78 grader er oppnådd.
Sekundert så vil sukkeret i vørteren flyte lettere når det er på 78 grader så skyllingen kan bli mere effektivt, er vel mest aktuelt på brygg med høy OG.
I m itt system så øker temperaturen med 1 grad pr. minutt under stegmesking, og jeg har lest at dette er godt nok og at profesjonnelle bryggerier opererer med lignende tall. Håper dette stemmer :)

I mitt system som er en 39L kjele med falskbunn og 2kW kervel kokeplate er jeg helt avhengig av å sirkulere med pumpe under stegmesking. Overraskende hvor mye temperaturen på forskjellige steder i mesken kan variere hvis en gidder å måle nøye nok er min erfaring. Røring og resirkulering er fint.

Tok ikkje tida sist, men syns det tok alt for lang tid. :) Sirkulerer du med pumpe for å komme raskere opp i temperatur i mesken? Bruker du lokket under deler av meskinga for å få raskere temperaturauke?

Bruker pumpe ja. L/min husker jeg ikke nå. Lokket er alltid på under mesk ja.

Det er en ultimate sparge arm fra morebeer.

Hvis du får til å lede damp ut av vinduet med denne så vil jeg veldig gjerne se bilder :)

Ah, slik ja. Såg for meg at du brukte pumpa som fulgte med BB30 og berre hadde laga eit sirkulært hol i toppen av lokket for slangen. :)

Tilbake
Topp