Kommentarer til første brygg

I går kveld/natt satte jeg mitt første brygg.
Det var en Kinn vestkyst klone, basert på ølsettet til vestbrygg.

Ting tok tid, mer tid enn jeg hadde forventet, men jeg kom i mål til sutt.
I det jeg skulle rigge meg til lakk kokekjelen min. Det er en Alu-kjele med et 2.5KW kokeelement i bunnen. Det var fiberpakningen som av en eller annen grunn var kommet ut av posisjon og dermed ble det ikke tett. Fikk fikset dette, men da lå jeg allerede litt bak tidsskjemaet mitt.

Jeg hadde tenkt å meske de ca 7 kg malt med ca 18 liter vann, men jeg bommet på temperaturen så jeg hadde i to liter til med kokende vann. Meske temperaturen var litt under de planlagte 66 gradene og jeg er litt usikker på hvor godt LABB tønnen holdt på varmen.

Jeg måtte også ut en tur, så jeg turte ikke varme opp vann mens jeg var borte, så da den timen mesken skulle stå var gått, var ikke skyllevannet varmt. Stresset litt og fikk etter ca 1t og 20 min begynt å tappe. Litt usikker på hvorfor jeg ikke bare begynte å tappe av den første vørteren før.
Fikk 10 liter av første avrenning.

Skyllet med ca 7 liter på ca 80 grader, rørte, lot stå i 15 min og tappet av etter å ha resirkulert 3-4 liter. Burde nok kanskje gjort dette flere ganger ser jeg nå i ettertid ettersom vørteren ikke var helt klar.

Skyllet ennå en gang med ca 8 liter, samme fremgangsmåte.

Hadde da ca 25l vørter i kjelen. Den skulle romme 36 liter, men det kan ikke stemme. Dersom det stemmer har jeg bommet totalt. (se bilde)

Vørteren skulle koke 90 min, dette gikk greit. Det kokte som bare det på 2.5KW elementet i kjelen. Avdampingen var så kraftig at kjøkkenviften min ikke klarte å ta unna.

Biltema kjøleren min fungerte også ganske bra. Det tok ca 25 min før vørteren var kald.
Da jeg tappet vørteren over i gjæringskaret lot jeg det renne gjennom en sil for å slippe å få med trub, men det var mye av det. Måtte tømme silen flere ganger.
Jeg luftet samtidig vørteren med en akvarium pumpe. Vet ikke om det var denne som gjorde det, men det skummet over i gjæringskaret.

Tørrgjør ble rehyrdret og pitchet og dunken ble satt i kjelleren. Her gjorde jeg kanskje den mest kritiske feilen, jeg satte den på gulvet. Det er mur gulv og ingen varme. Merket i morges da jeg skulle sjekke om det boblet noe at det var kaldt på gulvet. Har nå satt den litt opp. Håper ikke jeg har drept gjæren.

Dette settet skulle gi meg 22l øl. Jeg fikk bare 17.
SG før kok var på 1.060
OG: 1.080 ca ( det er 10 over oppskriften)

Til neste gang skal jeg skaffe meg et litt bedre termometer. Steke termometer fra ClasOhlson viser rett ser det ut som, men er vanskelig å jobbe med.
Jeg skal også få meg en målestav så det blir lettere å sjekke hvor mye vann jeg har fylt i de forskjellige karene.
Må også ha mer vørter før kok og bedre avtrekk

Alle tips til forbedringer og forklaringer på hva som burde vært gjort annerledes tas i mot med takk.
 

Vedlegg

  • IMG_1742 (Small).JPG
    IMG_1742 (Small).JPG
    54,1 KB · Sett: 459
Forbedringer kommer med prøving og feiling ;D
Jeg gjorde all verdens småfeil i starten, men så lenge jeg var obs på dem kunne det forbedres til neste gang. Når det gjelder gulvet og temperatur skal du ikke bekymre deg nevneverdig, gjæren tåler det fint. Men det er vel ikke så stor forskjell på temp mellom gulv og luft?
 
I begynnelsen er det alltid slike småfeil og knot som oppstår. Igjennom flere brygg vil du tilegne deg erfaringmed ditt bryggeutstyr, og til slutt kan du det nesten i blinde :)

Du kan forresten koke med lokket nesten helt på. Bare sørg for en åpning på ca 2cm, da demper det langt mindre, samtidig som du blir kvitt dms. :)
 
Grunnen til at jeg var litt bekymret for å ha satt dunken på gulvet er at det er ganske kaldt, men vi får se om det er aktivitet når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Skal prøve å ha på lokk neste gang. Må kanskje se om det er mulig å justere det koke elementet ettersom det koker ganske bra nå uten lokk.
Kanskje jeg skal droppe isoleringen av kjelen også, i alle fall innen dørs. Da vil litt av varmen gå ut der kanskje.

Øving gjør mester heter det jo, satser på det :)

Har lest litt om Whirlpooling og ser at jeg nok har litt å lære der også. Jeg rørte litt med kjøleren og trodde det var nok, men ser nå at jeg skulle rørt etter at vørteren var kald og så la det stå 20-30 min før jeg begynte å tappe.


Endre
 
Lokk er ok, så lenge du klarer min 8% avdampning. Neste gang du ser at du er i ferd med å koke av mer enn du ønsker, så fyller du bare på vann i gryta. Bruk en bryggekalkulator, feks appen brewzor eller programmet beersmith til å finne ut hvor mye vann du må tilsette eller koke bort for å få ønbsket OG.
 
OK, det var jo greit å vite at det er greit å tilføre vann. Tenkte på det i kampens hete, men hadde ikke tid til å undersøke om det var "lov".

Er det dumt å tilsette vann nå? eller etter at det har gjæret ferdig? Husker jeg ble fortalte at de gjorde det hos Hansa før de flyttet fordi kapasiteten deres ikke var stor nok en gang jeg var på rundtur der.

Endre
 
Det går fint å tilsette kokt avkjølt vann nå, bruk en bryggekalkulator til å regne ut hvor mye du trenger.
 
Nå bobler det som bare det :)

Regner med beersmith har et verktøy jeg kan bruke for å berenge hvor mye vann jeg skal tilsette.
Deresom noen har tips til når og hvordan tilsette vann så hadde jeg satt pris på tips.
 
Hei.

Tilsatte 1,5 liter vann, så det ble  ca 18,5 l vestkyst.
Dette skulle gi en OG på ca 1073,5 - bare litt over orginalen.

Denner har nå med tørrgjør Safale US-05 gjæret ned til 1010. Er dette normalt?
Det er også en lite gjær(?) hinne på ølet, hva gjør jeg med dette når jeg tapper om? bare prøver å unngår det?

Endre
 
Tilbake
Topp