Komplett nybegynnerguide til fat?

Hei, finnes det noen komplett nybegynnerguide på å ta i bruk Corneliusfat?

Har plukket opp litt her og der ved behov, men kunne tenkt meg og leste igjennom «fra A til Å» for å øke min kunnskap.

Jeg kjøpte meg et fatkit for en stund tilbake, og fikk en grei rask innføring av Bryggselv. Har også funnet frem både videoer som viser enkelte triks og evner å google svar på mine spørsmål ved behov. Men det virker som de fleste andre har en allmennkunnskap jeg ikke har når det gjelder fat, CO2, gassflasker, koblinger osv. Et eksempel er at fargene på ball lock har noe å si, det lærte jeg den harde måten. Sjelden det er nevnt noen plass om man ikke spesifikk søker det opp.

Har lett rundt og finner ikke en «komplett guide» til fat noe sted, tilsvarende man finner for flasking feks. I ølbrygging-bøkene mine er fat kun nevnt men noen linjer, ofte som et «neste steg» eller i slutten av kapittel som grundig går igjennom flaksing.

Noen som har tips til en bok, video eller tekst i noe form som kan hjelpe meg å få en bedre totalforståelse?

Jeg var heller ikke klar over forskjellen når jeg kjøpte et par ball-lock til Fermentasaurus, riktignok en stund før jeg kjøpte første fat. Kjøpte i butikk, på websider er de ofte beskrevet som gass/øl.

Det jeg i hvert fall ser nå som jeg søkte etter en komplett guide er at man er helt nødt til å samle sammen litt kunnskap og tenke selv.
Fant en guide som mener karboneringstein er den beste metoden for karbonering (les beste, ikke raskeste), og nevner mange mikrobryggeri bruker denne metoden. Men det beste er hva man skal gjøre etter å ha karbonert ferdig, da skal man ta av karboneringslokket og bytte til vanlig lokk, i stedet for å bare la det stå på og sette gass på den vanlige gass-posten.

Denne ser ok ut, men har bare bladd kjapt over.

https://www.morebeer.com/themes/morewinepro/kegging.pdf

Du får en del guider og videoer knyttet til keezer/kegerator-oppsett også, rettet mot valg av slangedimensjoner og serveringstrykk.

Hæ, er det forskjell på sort og hvit ball lock?

Ja, men du kan ha deler som går fint om hverandre, jeg har noen som går omhverandre her. Samtidig som det også finnes noen man får satt både hvit/grå og sort på. (Carbonation-cap f.eks, de tar begge deler)

Men som regel får du ikke trykt det skikkelig ned hvis du bruker feil.

mulig, jeg vet det er forskjell, har bare aldri tenkt at fargeforskjeller var noe annet en kun estetisk
hos bryggselv ser det ut som de "grå" er hvite
Fat - BryggSelv

Hei, finnes det noen komplett nybegynnerguide på å ta i bruk Corneliusfat?

Har plukket opp litt her og der ved behov, men kunne tenkt meg og leste igjennom «fra A til Å» for å øke min kunnskap.

Jeg kjøpte meg et fatkit for en stund tilbake, og fikk en grei rask innføring av Bryggselv. Har også funnet frem både videoer som viser enkelte triks og evner å google svar på mine spørsmål ved behov. Men det virker som de fleste andre har en allmennkunnskap jeg ikke har når det gjelder fat, CO2, gassflasker, koblinger osv. Et eksempel er at fargene på ball lock har noe å si, det lærte jeg den harde måten. Sjelden det er nevnt noen plass om man ikke spesifikk søker det opp.

Har lett rundt og finner ikke en «komplett guide» til fat noe sted, tilsvarende man finner for flasking feks. I ølbrygging-bøkene mine er fat kun nevnt men noen linjer, ofte som et «neste steg» eller i slutten av kapittel som grundig går igjennom flaksing.

Noen som har tips til en bok, video eller tekst i noe form som kan hjelpe meg å få en bedre totalforståelse?
Den beste måten å lage en komplett nybegynnerguide er å skrive en selv som nybegynner. Du skal ikke holde på lenge før du tar ting som en selvfølge og glemmer å fortelle om viktige detaljer. Mitt forslag er derfor å samle informasjonen og skri e en nybegynnerguide gradvis for deg selv. Når du synes du har nok kan du publisere den her på forumet. Det er mange som vil sette pris på det.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Tilbake
Topp