Konkurranser og ukultur

Jeg har nå fått anledning til å være med på både PF i januar som var og på IKT-NM 2015 som gikk av stabelen nå på fredag som var. Det er utrolig morsomt med slike arrangementer da man møter likesinnede samtidig som man får sjans til å smake på masse god, snodig og merkelig øl.

Det er ikke til å komme bortifra at man blir i godt humør av å smake på masse forskjellig med så lett tilgjengelighet som ved slike arrangementer. Likevel observerer jeg at enkelte blir så stupfulle at de nesten ikke klarer å stå, som jeg observerte et par ganger på fredagens arrangement.

Er ikke målet med slike arrangementer å smake på øl og kåre det beste ølet? Er jeg prippen her som syntes det er flaut å se at enkelte tilsynelatende kun drar på slike arrangementer for å drikke seg stup dritings?

Nå som ølbrygging er så populært som det er, føler jeg det er viktig å opprettholde en viss holdning til drikkekulturen. Disse konkurransene er vårt ansikt utad til mediene og generelt til samfunnet. Vil vi at det skal være fulle folk og fyllekultur som preger stemningsrapportene fra slike arrangementer?
 
På generell basis (uten å ha vært på nevnte treff) så syns jeg det er en uting å ikke kunne stå på beina.

Det er også meget vanskelig å beregne mengde alkohol man får i seg med håndbrygg, kontra pils.
På BØ i år, gjorde jeg ett bevisst valg på å spise masse før jeg gikk inn døra, samt at jeg drakk to glass vann mellom hver øl. Noe som gjorde at jeg holdt ut til jeg var "lei" uten å bli stupings.

Alt som heter smak og nytelse ryker også rett ut vinduet når man er beruset. Hilsen en som åpnet en Tomasmesse kl tre på natta.. Kunne like gjerne helt den i dass.
 
Dette gjelder heldigvis bare et lite mindretall. Men det bør kanskje være litt mer fokus på at vi ikke serverer til dem som er berusede. Også er det fint med god tilgang på vakter som kan hjelpe enkelte med å få trukket litt frisk luft når det er nødvendig.
 
Enig med alle tidligere talere, men det ER lett å gå på en liten smell: mye man genuint ønsker å smake, ofte øl med høy alkoholprosent, samt god stemning. Min løsning er som regel å gå tidlig hjem. Litt kjedelig.
 
Et glass vann for hver øl bruker å hjelpe for min del. Hvis det hadde latt seg gjøre så kunne kanskje alle tilbyderne hatt en mugge stående på sin stand som de kunne tilby dem som hadde lyst eller så det til å ha behov for det. Når det er mye godt øl i omløp kan det være fort å glemme det..
 
Jeg er flink til å drikke vann selv og er veldig for at det skal være lett tilgjengelig
men et glass eller fler mellom hver øl?
 
Klarer ikke å dy meg fra å kommentere dette.
Jeg har vert med på de arrangementene du nevner, og en hel del til.
Når det gjelder det siste, IKT mesterskapet tror jeg at jeg la merke til to stk som var relativt drita.
Dette var publikummere som hadde en hærlig opplevelse med masse godt øl. Er det et problem?
Helt ærlig var det rart det ikke var flere som var pære fulle etter å ha hatt mulighet til å smake så mye godt, og ikke godt.
På NM er det alltid en del som får for mye.
Når vi er med på et arrangement med fri flyt av øl er det ikke rart at en del får i seg litt vell mye.
For meg er det helt greit.
 
For min del har jeg vært helt pære full en gang på hver av PF og iktnm tidligere. Dette var i ingen av tilfellene et forsøk på dette, men så har jo alkohol den bivirkningen at den gir rus...
Har lært av dette og begrenser meg på konkurranser og smaker ikke på alt som er nå. Er nok flere som går på den smellen uten å egentlig mene det. Tror svært få drar på slikt bare for å bli fulle, men å hjelpe folk som er på vei mot en kjempesmell er nok ingen dum ide.
 
Jeg er enig, på en annen side så er det også vanskelig å beregne.

Utpå kvelden på PF i år, så var det noen som ikke fikk servering fra vår stand.
Når du såvidt klarer å gå, men vil ha en barleywine på 10%, så sier det seg selv.
 
Dette kan vel skje den beste, så mener selv at det bør være litt høyde under taket så lenge ingen er ufine, er som nevnt over her ikke sikkert at dette var med vilje heller, jeg har aldri vært på noen av arrangementene men ut i fra det noen svarer her virker det jo ikke som det er et veldig stort problem

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Vært pussa selv jeg. Fort gjort, særlig fordi man ikke alltid vet hva man putter i seg på et slikt arrangement.
Synes også det skal være takhøyde og forståelse. Og så må man jo hjelpe folk til å ta gode beslutninger, når det er behov for det.

Men hva med magen? Opplever det som et større problem at man får i seg mye grugg og gjær. Noen som kan ta ansvar her? Hva med en sentralt plassert dunk Biola?
 
Teorien er jo enkel: Enkeltpersoner som blir for fulle skal, selvfølgelig, nektes mer øl og pekes pent i retning av døra.

Så er det alle de praktiske problemene. Først og fremst, så er ikke hjemmebryggere vant til å vurdere hvor beruset andre er. Det er vanskelig, og de fleste hjemmebryggere har ikke erfaring i å vurdere hvem som bør nektes, og ofte har de fått en øl eller fem selv også. Å vurdere selv at man er så beruset at man bør ta kvelden, er heller ikke lett.

All ære til @Eriki og andre som sier "nei". Det er ikke lett å gjennomføre, selv om det har vært litt fokus på det de siste årene.

For å redusere mengden fyll, betyr nok tidspunkt også en del. Jeg tror de endringene som har vært gjort med PF de siste årene, med å stramme opp vaktholdet, be folk passe på å ikke gi øl folk som er for fulle og endre tidspunktene litt har gjort ting litt bedre der.
 
På PF i januar som var, stoppet vi servering når det kom folk bort til oss og veiva med glasset for å drikke lettdrikkelig steambeer uten å si takk. Da ble krana fort stengt. Jeg var ikke storfan av å servere til de som bare ville ha noe kjapt i glasset.

Setter utrolig pris på å bli hørt i dette, @gustavf og @Einar Michelsen. :)
 
Har selv kun stått på mottakersiden, men faller arrangementet under reglene om edru skjenkere?
 
Tilbake
Topp