Konsekvenser av lav gjæringstemp...og behov for et råd!

Hei,
temaet gjæringstemperatur er jo allerede diskutert i det vide og det brede her på forumet, men jeg klarte likevel ikke finne svar på det jeg lurer på her: Hvilke konsekvenser får det for alen hvis den gjærer en grad og to under anbefalt temperatur, si 16-17 grader i stedet for 18-20?

Så til det jeg trenger et råd om: Jeg brygget en APA for to dager siden, og stomgjæringen er nå godt i gang. Denne står nå i boden, hvor tempen er ca 16 grader. Klistertermometeret utenpå dunken viser 17 grader, og har vist det hele tiden. Dette er én grad under den anbefalte temperaturen på 18-20 grader. Da er mitt spørsmål: Ville dere tatt dunken ut av boden og flyttet den over i et annet kjellerrom, som holder ca 19 grader? Og hvis- i så fall når? Umiddelbart? Etter stormgjæringen har gitt seg? Noen dager før jeg skal tappe på flaske?

For ordens skyld, gjæren jeg har benyttet her er US-05. Takk for alle svar!
 
Lavere gjæringstemp for US-05 vil gi færre estere og dermed en renere smak og aroma fra humla.
Du kan godt la den stå, selv om 16 grader er på grensen.
Om du velger å flytte den ville jeg gjort dette etter to-tre dager, når stormgjæringen er over og temperaturen i karet faller.
 
Først, dette ligger an til å bli en utmerket APA, ihvertfall temperaturmessig.
Når du gjærer litt lavt med US-05 får du renere smak fra gjæren, mindre fruktig.
Ser Håvard har svart allerede. Lykke til!

P.S når du ser temperaturen falle som Håvard allerede har sagt, flytter du den.
Ev. Hvis aktiviteten i gjærlåsen avtar, gitt at du har et helt tett gjæringskar, det er det ikke alle som har
 
Takk for tilbakemeldinger! Noen av dere som vet litt mer om hva som faktisk skjer med ølet ved (litt) for lave temperaturer? Fins det tommelfingerregler som er gyldige for alle gjærtyper?
 
Helt avhengig av gjærstammen og type, lager vs ale
Finnes ressurser både fra leverandør og erfaringsdatabaser på Internett, f.eks forum.norbrygg.no som gir deg en god pekepinn.

Tommelfinger regel må vel være at for en gitt gjærstamme så produserer den mindre fusel og estere dess lavere temperatur. Estere er smakskomponenter som du av og til ønsker mye av, fusel er det sjelden du vil ha. Hvis du benytter en seriøs oppskrift så står det i denne hva forfatteren hadde tenkt seg passet for ølet angående temperatur. Må være obs på at en oppskrift fra et kommersielt bryggeri gjærer på store tanker og trykk, så den temperaturen er det ikke sikkert passer i ditt bryggeri.

Edit: så er det vel verdt å nevne at hvis temperaturen blir alt for lav så får du gjerne problemer med gjæringsprosessen. Derfor øker vi gjerne temperaturen på slutten
 
Sist redigert:
Det er vel lite empiri på dette annet enn at det later til å fungere å sette en starter i kjøleskapet over natta og tilsette gjæren dagen etter i gjæringskaret. Og du kan kjøle ned til såkalt cold crash nær null grader og varme opp og flaskekarbonere etterpå uten problemer

Hovedregelen er at det er best med å ta temperaturforandringer relativt langsomt, basert på erfaringer. Gjæren er mer sensitiv på temperaturdropp enn økninger
Gjær er som folk flest, brå og uventede ytre påvirkninger setter igang forsvarsmekanismer
 
Etter 5 dager. Plutselig stod det 10,5 grader på InkbirdSmart. Står til gjæring i skap i garasje. Lyspæra røk. I følge statistikken har det vært slik i 1 døgn. Skal gjære på 18-20 grader.

Får dette følger?
 
Etter 5 dager. Plutselig stod det 10,5 grader på InkbirdSmart. Står til gjæring i skap i garasje. Lyspæra røk. I følge statistikken har det vært slik i 1 døgn. Skal gjære på 18-20 grader.

Får dette følger?

Hvilken gjær? Er det no aktivitet?
 
Etter 5 dager. Plutselig stod det 10,5 grader på InkbirdSmart. Står til gjæring i skap i garasje. Lyspæra røk. I følge statistikken har det vært slik i 1 døgn. Skal gjære på 18-20 grader.

Får dette følger?
Du får jo et ganske bratt temperaturfall der, og i teorien skal det stresse gjæren, slik at den skiller ut en type protein som ikke bidrar positivt - til smaken på ølet. Men det er teori; jeg vil gjette på at det går helt fint. Det er sikkert ikke så dumt å heve temperaturen gradvis, dvs. ikke mer enn 6 grader i døgnet. (Men det er kanskje litt seint å si det nå:).)
 
Takk for svar!
Brukte 12 timer på å få ølet i 18 grader igjen. Plopper i gjærlåsen, så liv er det fremdeles. Så får vi se om dette blir ok.
 
Tilbake
Topp