Kontinuerlig røring i mesken.

Hei

Jeg har fått tak i en liten men kraftig saktegående motor (15 rmp) og har lurt på å montere "kniver" eller lignende på denne som kontinuerlig skjærer gjennom mesken under meskingen. Har dette noe for seg, eller vil det skade brygget på noe vis?
Det skal også sies at jeg kjører herms, så det er også kontinuerlig sirkulering av vørteren.

All respons mottas med takk :) :skitbra:

Etter hva jeg har fått med meg bruker de fleste større bryggerier en eller annen form for røremekanisme i mesken. Det er sikkert mange gode grunner til det. Så nei...tviler på at det skader

Hei,

Jeg tror nok det kan ha noe for seg, men enkelte påstår dette gjør vørteren uklar.
Tok dette bildet i meskekaret til Cantillon Brewery i høst:

X5ILMV1.jpg

Men røringen går som regel ikke kontinuerlig i meskekaret i større bryggerier. Bare under innmesk og oppvarming ved stegmesking. Skal du ha klar vørter må man resirkulere til slutt.

Og der kom bryggerimesteren på banen med gode råd  :skitbra: mange takk Gahr, og selvsagt dere andre også. Da har jeg litt mer kunnskap om bruken av røre. Da er det bare å montere styring for denne også i styreskapet. Begynner å ta form bryggeriet nå, venter jeg bare på siste innspurt fra kjølemontøren, få epoxy på gulvet og testkjøring...  ;D

Tilbake
Topp