Konvertere oppskrift mtp kortere koketid og humle-skjema (ekstrakt brygging hovedsakelig)

Hei,

Når jeg brygger ekstrakt så er det ingen vits for at jeg skal koke i 60 min meg bekjent.

Hvis jeg ønsker å konvertere en oppskrift som er fra 60 min til for eks 30 min, så får jeg en utfordring ift å beholde samme humle-profil som opprinnelig oppskrift.

For eks har jeg en pilsner/blonde oppskrift hvor jeg har like mye humle ved 60 min som ved 5 min.

Om jeg vil korte ned tiden på koken til 30 min, så tenker jeg at jeg må redusere 5 min tilsettingen noe for å få samme balanse, riktig?

Rent praktisk må i den ene oppskriften ha 100 gram saaz ved 30 min kontra 50 gram ved 60 og får da ca samme IBU.

Må jeg for eks halvere 5 min tilsettingen til 25 gram eller er det ingen god måte å finne dette ut på? Vil det ikke la seg gjøre fordi 30 min vil gi en helt annen profil?
 
Jeg har ingen egne erfaringer her, men hva med å koke 60min humla 30min i separat kjele med vann mens ekstrakten står på oppvarming?
Timer du dette riktig vil humle Thé ha kokt 30min akkurat når vørter kommer på kok
Det blir ikke identisk, men kanskje godt nok.
Da kunne du også kokt Thé i 45 min og ekstrakt i 15min
 
Det er mulig det går ann. Eventuelt kan jeg tilsette magnum ved 30 min for å kompensere for tap av IBU ved å flytte det frem 30 min? Det vil vel "nesten" gi samme resultat?
 
Var litt fleipete der på mandags morgen... :) Men hva med andre tidsbesparende tiltak som klargjøring av utstyr og vann dagen før, og ekstern plate på 'timer' slik at du har eksempelvis 90 grader når du starter?
 
Jeg komponerte en egen ekstraktoppskrift "Cream Ale Express" for 30 minutters koketid. Selv om humletilsetning ved 30 min bidrar med mer smak enn ved 60 min, så rekalkulerer jeg kun den humletilsetningen for IBU. Det vil påvirke smak, men når det gjelder 5 min humle, så handler det mer om aroma, og jeg ville latt den stå urørt. Om opprinnelig humleprofil har tilsetninger mellom 15 og 30 minutter, så ville jeg muligens redusert disse litt.

Når det gjelder redusert koketid for ekstrakt så er det positivt for lyse øl. Koking gir ofte mørkere farge på ekstrakt. Et annet tips er å skru av varmen mens man blander ut ekstraktet. Det kan veldig lett samle seg på bunnen og gi karamellisering nær varmeelementer eller til og med brenne seg. Jeg regner dette som et av mine beste øl, så jeg vil anbefale deg å prøve. Det kan hende du liker det som skjer med humletilsetning ved 30 min istedenfor 60. :)
 
Jeg tror en 5 mins kok vil inneholde like mye smak som aroma, mtp at mange aromastoffer fordamper rimelig kjapt når varmen blir høy nok.

Hvordan ble cream alen din?
 
Den ble bra, den. :) Det var et eksperiment for å se hvor raskt jeg kunne klare å få drikkbart øl, derfor "Express" i navnet. Jeg gjæret i 9 dager og karbonerte i 5 dager. Etter totalt 14 dager var ølet helt fint å drikke (type gressklipperøl). Det ble enda litt bedre etterhvert, men jeg var godt fornøyd. Vinner neppe konkurranser, men ingen usmaker.
 
Dette har jeg gjort flere ganger selv når jeg brygger ekstrakt-batcher. Ingen grunn til koke i 60 min da. Gjør sånn som Sarge sier, og gjør ingen ting med humletilsetninger mellom 15 og 0 min, men går kanskje litt ned på de som eventuelt er på 30-15 min. Bare en "fingern i lufta" best guess-justering. 30 min tilsetninga blir ikke dobbelt så stor, men 30% større enn om den var på 60 min (har jeg hørt fra Beersmith).
 
Jeg regner dette som et av mine beste øl, så jeg vil anbefale deg å prøve. Det kan hende du liker det som skjer med humletilsetning ved 30 min istedenfor 60. :)

Hadde forøvrig en liknende opplevelse. Et ekstrakt-hurtig-øl med 30 min koking som ble meeeget bra og da jeg skulle lage all-grain versjon av det samme brygget, så endra jeg ikke humleskjema i "don´t change a winning team"-ånden. En Amerikansk Stout forøvrig.
 
Har tenkt å lage en Blonde og jeg er litt redd det blir for mye humle-smak ved å flytte bitterhets-humla fra 60 til 30 min. I utgangspunktet har oppskriften 32 gram saaz ved 60, og jeg må nærmest dobble mengden for å få samme IBU. Kan jo benytte meg av FWH og redusere mengden med 10% (så vidt jeg skjønner) men det vil fremdeles bli ganske mye.

Hva om jeg tilsetter litt magnum? 12 gram magnum på 30 min vil vel ikke gi så mye smak ?
 
Skal du ikke ha noe humle etter 30 min. uansett da?
Da ville jeg ikke bekymret meg for litt ekstra humle ved 30 min.
medmindre den humla er helt utafor stilen da
 
Jo hadde tenkt å ha 20 gram saaz ved 5 min som opprinnelig oppskrift men tenker du at hvis jeg dobbler 30 min tilsetting (kontra 60) så kan jeg droppe den?
 
Jeg må ha 10 gram magnum 50 gram saaz (2,9%) ved 30 min og 35 gram saaz på 5 min ifølge foreløpige kalkulasjoner. OG 1,040 og IBU 20 og la på 10% på 30 min humle for å ta hensyn til FWH.
 
Tilbake
Topp