Korona og minstegebyr

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Heihå
Som innehaver av statlig tilvirkningsbevilgning og kommunal skjenkebevilgning har jeg gjort meg opp noen ekstra tanker omkring koronasituasjonen relatert til ølbrygging. Nå er jeg forsåvidt en veldig liten ølprodusent (under 1.000 l pr år) men dog, da har alle gebyrer jeg må betale ekstra stor betydning.
Staten vurderer og gjennomfører diverse tiltak og økonomiske lettelser til næringer som er i krise. Jeg for min del, må ai at koronasituasjonen absolutt har satt meg i en krise. Ikke får jeg levert øl til skjenkestedene, og ikke får jeg skjenke selv. Men gebyrene kommer likevel, full sats fra både stat og kommune. Jeg var i kontakt med helsedirektoratet om å fryse min bevilgning, og ettersom jeg ikke har produsert noe i år enda, spurte jeg da om jeg ikke kunne få tilbakeført m8nstegebyret (5.000,-). Det var avslag, men fryse bevilgning kunne de selvsagt gjøre likevel. Kommunen sendte krav nå i går på minstegebyret sitt (drøyt 5.000,-), selv om jeg for noen uker siden spurte om samme sak.
Er det noen av dere som vet om noen arbeider opp mot myndighetene med situasjonen til oss mikrobryggerne?. Jeg frykter enda større frafall på bryggeri pga av situasjonen, og håper for all del at noen husker oss.
Nå skjønner jeg at det finnes kreative løsninger, blant annet kan jeg starte å produsere butikkøl å levere til butikker, men da er inntjeningen min marginal. I tillegg har jeg ikke sl8kt øl, å det tar selvsagt noe tid før det vil være klart for salg. Jeg kan også få eget kommunalt utsalg på butikkøl, da vil inntjeningen bli bedre, men jeg får enda ett kommunalt gebyr på toppen av de andre.
Jeg er i utganspunktet ikke negativ, selv om jeg framstår slik nå, men jeg tror det er bra at noen påpeker de negative konsekvensene koronaen har for denne næringen også. Hvordan situasjonen virker inn på dere andre, vet jeg ikke, men vil gjerne høre meninger/erfaringer
 
Er det noen av dere som vet om noen arbeider opp mot myndighetene med situasjonen til oss mikrobryggerne?. Jeg frykter enda større frafall på bryggeri pga av situasjonen, og håper for all del at noen husker oss.

Bryggeri- og drikkevareforeningen er interesseorganisasjonen for kommersielle bryggerier. Jeg regner med at de er kjent med problemstillingene og de har generelt god oversikt over regelverk og løsninger.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp