krane i sterkrens - for lenge?

Sviker, bygge bryggeri å så hoppe på Speidel, det er feigt.

Spøk til side, 23 liter skulle være passelig, antar det var en 20 liter du kjøpte.

Uansett, lykke til med Speidel og brygging i 2011.

:D :)

Ja, 20Liters, men tenkte om det var mulig å brygge noe mindre f.eks rundt 10-13 liter, usaklig lite kanskje, men har jo et 19liters corny fat som vitner om at småbatcher kan være kurrant for meg :)

neslekkim skrev:
:D :)

Ja, 20Liters, men tenkte om det var mulig å brygge noe mindre f.eks rundt 10-13 liter, usaklig lite kanskje, men har jo et 19liters corny fat som vitner om at småbatcher kan være kurrant for meg :)

Har tenkt det samme, når jeg kanskje bygger en speidel, så stor at alt går rett i en Cornelius, da kommer BetterBotle inn.

Har ett enkelt bryggeri som tar 1 kilo malt, blir godt øl men tomt med en gang :))

Torvald skrev:
ser at vinogbar selger ein anna type krane http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=985 .
er det noken som har erfaring med denne?

Har et par slike og er rimelig fornøyd. Den er nok hakket med solid enn den hvite og røde, men er ikke like lett å få fra hverandre. Den har dessuten en litt irriterende designfeil: Når du lukker den er det ikke noe luftehull på toppen, så det blir bestandig litt vørter igjen i krana som renner ut i løpet av noen sekunder/minutter.

Dag skrev:
Får du den fra hverandre overhode? Hur då?

Jeg vil anta vinkelsliper kan fungere. Nei, jeg får den ikke fra hverandre, men den tåler koking helt fint, så det bekymrer meg ikke så veldig.

gustavf skrev:
Torvald skrev:
ser at vinogbar selger ein anna type krane http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=985 .
er det noken som har erfaring med denne?

Har et par slike og er rimelig fornøyd. Den er nok hakket med solid enn den hvite og røde, men er ikke like lett å få fra hverandre. Den har dessuten en litt irriterende designfeil: Når du lukker den er det ikke noe luftehull på toppen, så det blir bestandig litt vørter igjen i krana som renner ut i løpet av noen sekunder/minutter.

ok. da skal eg kjøpe ein og prøve det typen. Er diameteren på denne lik som den andre typen kran vinogbar selger?
litt dumt vis eg må kaste alle gjæringkara mine som allerede har eit 25mm hull i seg.

Torvald skrev:
ok. da skal eg kjøpe ein og prøve det typen. Er diameteren på denne lik som den andre typen kran vinogbar selger?
litt dumt vis eg må kaste alle gjæringkara mine som allerede har eit 25mm hull i seg.

Ja, det tror jeg. Mistenker den for å være en halv millimeter mindre, for hullene som er veldig trange med de hvite kranene er bare trange med den svarte.

Bruker også de hvite/røde fra Petit.

Ca hver 4 batch;
Skrur flens, pakninger og ring fra hverandre. Grovrengjør i klorbad med børste. Skyller av med kokende vann.
Monterer på gjærspann og kjører steam (Foma 3000) gjennom krane og inn i karet (med lokket på) ca 5-7 minutter før vørten går på.
Kranene ser ut til å takle det rimelig bra.

Ellers benytter jeg kokende vann, gjennomstrømmende 4-5 liter og StarSan imellom.
Så langt har det ikke blitt noe infeksjon på denne måten.

tenkte å prøve å droppe kran, slangenippel med slange i begge ender er enkel å rengjøre,
kok opp en klype til å føre langen ned i øllet for tapping, og dette burde fungere (også som gjærlås?)
innspill på den takk....

Vedlegg

• gjæring.jpg
    21,6 KB · Sett: 84
Tilbake
Topp