Krise, eller??

TSH

Har kjøpt all grain ølsett, Kölsch.
Forstod det slik at den gjæres med "ale-gjær", men nå skal jeg rehydrere tørrgjæren jeg har fått med og oppdager at jeg har fått lager-gjær, Saflager S-23.
Får dette konsekvenser for gjæringstemp. Oppskriften sier 16 grader i 14 dager.:eek::eek:

Jeg har aldri brukt den gjæren selv, men den står oppført som en av gjær "valga" ved kjøp av Kôlsch All-grain settet på Bryggselv.no....
Så det stemmer nok :) Følg oppskriften, lykke til,,

Takker for svarene. Har ikke noe annet for hånden, så den blir brukt. Kanskje se over settet FØR jeg begynner neste gang:D

Kölsch er jo en hybrid, så helt gæli blir det ikke. Men WLP 029 gir nok en mer typeriktig smak. Hvis du vil bruke tørrgjær, så tror jeg US-05 gjæret helt nederst på temperaturskalaen vil også funke.

Kölsch er jo en hybrid, så helt gæli blir det ikke. Men WLP 029 gir nok en mer typeriktig smak. Hvis du vil bruke tørrgjær, så tror jeg US-05 gjæret helt nederst på temperaturskalaen vil også funke.
Har ikke utstyr til flytende gjær enda, det blir tørrgjær foreløpig. Brukte de to pakkene med Saflager S-23 som jeg fikk beskjed om.
Gjæringskaret står med temperaturstyring i kjøleskap på 16 grader. Det er bare å vente å se, eller rettere sagt smake:D
Det var mitt første all grain brygg og lærte mye på det.

Tilbake
Topp