Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic

Et spørsmål her:
Er det noen som har noe tilsvarende oppsett for halvlitersflasker?
Vi bruker flasker av haandbryggeri-typen, og har så langt ikke funnet noen kasser som passer dem.
 
Morebeer har en utrolig og billig løsning som vi bruker .
Sammen med ei biltema pumpe får du en maskin som også vasker
flaskene skikkelig. Ta en tur så kan du få se herligheten.
Vi kjøpte akkurat en pall med kasser til 0,5 l fra Tyskland
 

Vedlegg

  • kasse.png
    172,5 KB · Sett: 2.126
Kompaktbryggeriet er i posten og da er jeg snart klar for mitt første brygg og første flaskevask. Hadde ikke nett i garasjen, men plastgulvet fra Bergo passet jo fint :)
 

Vedlegg

  • 20130108_205451.jpg
    20130108_205451.jpg
    90,7 KB · Sett: 1.118
Vi bruker Flasch-o-Matic metoden og er meget fornøyd med denenklere kan det nesten ikke bli. 5 min i kaustiksoda og 5 min i starsan og så settes flaskene oppned i kassen til lagring. 2 skylling i starsan tar vi på flaskedagen og bruker en slik som spyler starsan inn i flaskene,deretter opp på flasketre med plass til ca.3 kasser.

Vasket i dag 312 flasker på 2timer++det blir 13 kasser. Begge karene vi bruker er på 120 liter og vi fyller på ca.80 liter varmt vann i hvert kar. Kar med kaustiksoda får en stor spiseskje pr. 10 liter vann og kar med starsan får 15ml pr.10 liter vann. Mengde av kaustiksoda pr.10 liter vann er mindre enn andre har brukt her seg eg nå. Vi har brukt dette blandingsforhold før med bra resultat men da ikke til flere enn 6kasser pr.gang.

Bruker vi kraftig nok blanding med kaustiksoda ?
Hvor mange kasser kan vi vaske i samme omgang?
Kan vi spare starsan og kaustiksoda blanding til neste vask?

Er det noen på forumet som har gode svar å gi oss
 
Etter siste flaskerunde med flasch-o-matic metoden nå på tirsdag, har jeg hatt en ganske tørr hoste (dvs 3 dager) det er nok aller helst tilfeldig men bare for å ha stilt spørsmålet... Det kommer jo litt kaustisk damp ut i rommet når man blander dette. Det er kanskje ikke så lurt å puste inn altfor ofte? :)
 
Etter siste flaskerunde med flasch-o-matic metoden nå på tirsdag, har jeg hatt en ganske tørr hoste (dvs 3 dager) det er nok aller helst tilfeldig men bare for å ha stilt spørsmålet... Det kommer jo litt kaustisk damp ut i rommet når man blander dette. Det er kanskje ikke så lurt å puste inn altfor ofte? :)

Kan være det er nevnt tidligere, men hva er temperaturen på vannet med kaustik/krystall-soda blandingen? Jeg er av den tro at det skal brukes kald vann.Da slipper man avdampinger av eventuelle stoffer som kan være irriterende for slimhinner (øyne og svelg). Er iallefall det som er kjøreregelen for Salmiakk (som inneholder basen Ammoniakk). Kan være dette som plager deg.
 
Aha! :) Men jeg har prøvd med kald tidligere og da løser det seg ikke særlig godt opp i vannet. Stivner liksom litt i bunnen av karet
 
hmmmm, det er vel alltid den gyldne middelvei. ikke for varmt vann for å unngå avdamping, men ikke for kaldt til at det ikke lar seg blande.
Eller så kan du muligens blande en sterkere kaustisk løsning med varmt vann i et bedre ventilert område, så når flaskevaskedagen kommer har du en liten dæsj av dette oppi vaskekassa.
 
Høy temperatur øker effektiviteten på kaustikken.

Er det nødvendig å "nøytralisere" i starsan? burde være nok bufferkapasitet i vanlig vann til å nøytralisere restene.
Vil på det sterkeste fraråde å blande noen kaustisk konsentrat, ref Murphys lov

Kaustisk avdamp er først og fremst irriterende siden den absorberer fuktighet altså tørker ut slimhinnene i et lite øyeblikk.
 
Først, flott påfunn av Kristianiastudentene :) Forrige gang, når flaskene var nye, brukte jeg Kaustik som skrevet. Tenkte at siden flaskene er relativt rene nå at det holder med krystallsoda! Hvordan blandinfsforhold bruker dere på det?

Brekke

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Etter min erfaring legger krystallsoda igjen et lag på glasset som må skrubbes vekk. Derfor lite egnet.

Jeg har brukt pbw de siste gangene. Føler at to skyllinger er litt på kanten da. Men blir en ekstra starsan-skylling før flasking.
 
Tilbake
Topp