Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic

Nå har jeg lest og hørt en del om hvor slitsomt mange synes det er å vaske flasker. Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug har utviklet sin egen lavteknologiske patent for å vaske flasker, på folkemunne kalt "The Flasch-o-Matic", som gjør jobben en del lettere. Jeg tenkte jeg skulle forklare hvordan vi gjør det, så kan kanskje noen andre få noen ideer som kan gjøre flaskevaskingen litt lettere. Jeg synes nemlig ikke det er så fryktelig slitsomt. :)

Utgangspunktet vårt er brukte, brune 0,33 liters ølflasker. De er lette å få tak i, billige, er etter min mening av passe serveringsstørrelse og det finnes lett tilgjengelig kasser som gjør stabling mulig. Flaskene våre kjøper vi på en hvilken som helst dagligvarebutikk, vi gjenbruker våre egne eller får dem fra andre foreninger på Chateau Neuf, der det tradisjonelt konsumeres en del pils. Flaskene fra butikken er selvsagt de kjipeste å vaske fordi det kan ha vært både det ene og det andre i, så jeg forklarer hvordan vi behandler dem.

Det første vi gjør er å dytte alle flaskene ned i en bøtte med lunkent vann med oppvasksåpe slik at de fylles med vann. En kasse går akkurat i en vanlig 30-liters gjæringsbøtte. Her får de ligge i omtrent 5 minutter, til etikettene er løse. Så river vi av etikettene, og rister ut vannet som er inni - ingen børsting inni hver enkelt flaske. Vi kikker inni flaska for å se om det er synlige rester, i såfall kastes flaska. Dette gjelder veldig få flasker. Flaskene settes opp-ned tilbake i kassen, ingen skylling.

Vi har så laget tre rister av hønsenetting som passer akkurat oppå kassene. Disse festes oppå kassene med bagasjestrikker til sykkel. Deretter veltes hele kassa nedi en større kasse som er fyllt med lut, vi bruker 1-2 dl på et kar som rommer omtrent 40 liter. Karene kjøpte vi på IKEA. Vi lar luten fylle flaskene, og kassene får ligge i 3-5 minutter, deretter løftes hele kassa opp (bruk hansker!) og flaskene får renne av seg. Så senker vi den ned i et kar med Star San, for å nøytralisere luten, og tar den opp og lar løsningen renne ut igjen. Til slutt senker vi kassen ned i et kar til med StarSan, der den får ligge i et minutt for å desinfisere seg. Etter dette er kassene klare til tapping, og ettersom flaskene står opp ned, er det liten fare for at bakterier eller andre uhumskheter skulle komme til frem til flasking.

Så lenge vi har holdt på med denne metoden, har vi vært fornøyde med flaskevaskinga. Vi har nok vasket 2 000 flasker på denne måten, hvis ikke flere. Vi har selvsagt hatt noen få flasker som har vært infisert, men det har stort sett vært når vi ikke har fulgt denne prosedyren - for eksempel dersom vi har vasket for få flasker og mangler 10 stykker, og tar en snarvei et sted.

Å lagre flaskene opp-ned i kassene på denne måten når de er tomme er forøvrig også en grei ting - da er de klare for å kjøres gjennom Flasch-o-Maticen på et blunk. :)

Det var vår måte å gjøre det på - kanskje kan det bidra til å hatet mot flaskevasking ikke blir så overveldende. :p
 
Leste om en metode i en dansk bryggebok. (Håndbog i Ølbrygning av Simon Wrisberg, veldig bra bok)


Forkorter det litt :

Når flaskene er rengjort settes de på hodet i kassen, på bryggedagen helles 1 dl kokende vann i hver flaske samtidig med at kanten skoldes, slyng rundt og hell ut. Da er de klare for tapping   ;-)

Han sier at han ikke har hatt problemer med infeksjon, det han er redd for er at vi skal glemme å helle ut desinfeksjonsmiddelet av en flaske.

Så hvis vi er flinke til å skylle flaskene etter at man har brukt dem, så tror jeg det holdet med å helle oppi en dl. kokende vann før bruk.
 
@ Martin E, er det mulig å få se bilder av prosessen?  Tenker spesielt på hvordan det ser ut når ristene er festet til kassa.
 
Ørjan B skrev:
@ Martin E, er det mulig å få se bilder av prosessen?  Tenker spesielt på hvordan det ser ut når ristene er festet til kassa.

Jepp, jeg skal ta bilder neste gang vi flasker, trolig denne eller i starten av neste uke. :)
 
Bilder ble tatt! Men de er på telefonen til en annen i lauget. Skal mase på ham!

(Vi arrangerte VM i sløvhet samtidig som vi vasket flasker, så det ble litt problematisk)
 
Bård skrev:
Hehe da så.
To ting på en gang.. høres vrient ut. :)

Ja, det er litt som å tygge tyggegummi og gå opp en trapp samtidig. Vriene greier.

Uansett, bildene ble tatt og skal bli sendt meg i dag. Da legger jeg dem ut.
 
Ok, here goes:

Steg 1: Skylle ut av flaskene med såpevann og fjerne etikettene. Dette tok ikke gjøken i lauget bilde av, men det er vel de fleste som har vasket kjent med. Som nevnt bruker vi ikke børste, bare rister godt og heller ut såpevannet. Ingen skylling. Så fyllte vi opp de 3 karene med lut, syre og syre, som på bildet.

Steg 2: Stable flaskene opp-ned i kassene, fest fast hønsenettingen med sykkelstrikk.

Steg 3: Senk i luten, la flaskene fylle seg og la dem ligge i 3-5 minutter.

Steg 4: Snu kassen i lutbadet, løft den opp (slik at flaskene hviler mot den solide bunnen av kassa, ikke hønsenettingen), og la luten renne ut.

Steg 5: Senk kassen i badet syre og la flaskene fylles. Løft opp igjen og la skylle av seg.

Steg 6: Gjenta i det siste karet med syre, la ligge 1-2 minutter, løft opp og la renne av. Flaskene er klare til flasking - ingen skylling.
 

Vedlegg

  • 1.JPG
    1.JPG
    1,1 MB · Sett: 5.966
  • 2.JPG
    2.JPG
    1,3 MB · Sett: 6.102
  • 3.JPG
    3.JPG
    1,2 MB · Sett: 4.676
  • 4.JPG
    4.JPG
    491,8 KB · Sett: 6.634
Jeg regner med at HMS-forskriftene krever at dette gjøres uten hansker, slik at man kan kjenne om luten er blandet for sterk?  ;)
 
Tilbake
Topp