Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic

Martin E skrev:
Aleksander_B skrev:
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:

Vi bruker omtrent det som anbefales på flaska - 15 ml til 10 liter, dvs omtrent to fulle målebegre til 40 liter. Vi gjenbruker ikke StarSan - noe som gjør at vi har et helt abnormt stort forbruk av stoffet. Burde kanskje spare litt mer på det...
Dere kan vurdere sterkrens (85% Fosforsyre) fra Petit. På flaska står det at 5ml Sterkrens til 10l gir pH 2.5 Dere kan med andre ord kutte ned 3/4 av megden syre dere bruker i dag, i tillegg til at Sterkrens er rimeligere :)
 
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Aleksander_B skrev:
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:

Vi bruker omtrent det som anbefales på flaska - 15 ml til 10 liter, dvs omtrent to fulle målebegre til 40 liter. Vi gjenbruker ikke StarSan - noe som gjør at vi har et helt abnormt stort forbruk av stoffet. Burde kanskje spare litt mer på det...
Dere kan vurdere sterkrens (85% Fosforsyre) fra Petit. På flaska står det at 5ml Sterkrens til 10l gir pH 2.5 Dere kan med andre ord kutte ned 3/4 av megden syre dere bruker i dag, i tillegg til at Sterkrens er rimeligere :)

Sterkrens er vel ikke no-rinse? Ifølge flaska har StarSan også andre virkestoffer enn Fosforsyre, veit ikke om det er tilfelle for Sterkrens eller om det er viktig...
 
Martin E skrev:
Sterkrens er vel ikke no-rinse? Ifølge flaska har StarSan også andre virkestoffer enn Fosforsyre, veit ikke om det er tilfelle for Sterkrens eller om det er viktig...

Sterkrens har vel ikke det herlige skummet til Starsan
 
Martin E skrev:
Sterkrens er vel ikke no-rinse? Ifølge flaska har StarSan også andre virkestoffer enn Fosforsyre, veit ikke om det er tilfelle for Sterkrens eller om det er viktig...

Står litt begge deler på flaska, at det går over til vann når sterkrens er ferdigreagert, men samtidig står det skylles rikelig med vann etter behandling.
Har etterlyst datablad på dette, men ikke fått noe..
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Aleksander_B skrev:
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:

Vi bruker omtrent det som anbefales på flaska - 15 ml til 10 liter, dvs omtrent to fulle målebegre til 40 liter. Vi gjenbruker ikke StarSan - noe som gjør at vi har et helt abnormt stort forbruk av stoffet. Burde kanskje spare litt mer på det...
Dere kan vurdere sterkrens (85% Fosforsyre) fra Petit. På flaska står det at 5ml Sterkrens til 10l gir pH 2.5 Dere kan med andre ord kutte ned 3/4 av megden syre dere bruker i dag, i tillegg til at Sterkrens er rimeligere :)

Sterkrens er vel ikke no-rinse? Ifølge flaska har StarSan også andre virkestoffer enn Fosforsyre, veit ikke om det er tilfelle for Sterkrens eller om det er viktig...
Sterkrens er no-rinse på lik linje med StarSan. Det er det sure miljøet som er bakteriedrepende i begge midlene, og begge nøytraliseres over tid når de er utblandet. StarSan er i tillegg tilsatt noe som gjør at det skummer, og så er det ikke like konsentrert fosfyrsyre som Sterkrens (tydeligvis mtp. blandingsforhold). Jeg vet ikke om det er slik at StarSan og Sterkrens nørtraliseres i tiden mellom du desinfiserer flasker, gjæringskar o.l, eller om det er mengden som er så liten at den ikke påvirker surheten i hele volumet når du tapper over på flasker, gjæringskar e.l.

Til slutt. Det har oppstått følgende uttrykk her på forumet: "Hvis det er godt nok for Gahr, er det godt nok for meg". Jeg synes å huske en ganske nylig post hvor Gahr nevnte hvor lang tid han hadde brukt på å bruke opp en Sterkrensflaske. Det var snakk om år. :)

Edit: her er en peker med litt info om Sterkrens. Link fra sticky i forumdelen "utstyr".
 
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Aleksander_B skrev:
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:

Vi bruker omtrent det som anbefales på flaska - 15 ml til 10 liter, dvs omtrent to fulle målebegre til 40 liter. Vi gjenbruker ikke StarSan - noe som gjør at vi har et helt abnormt stort forbruk av stoffet. Burde kanskje spare litt mer på det...
Dere kan vurdere sterkrens (85% Fosforsyre) fra Petit. På flaska står det at 5ml Sterkrens til 10l gir pH 2.5 Dere kan med andre ord kutte ned 3/4 av megden syre dere bruker i dag, i tillegg til at Sterkrens er rimeligere :)

Sterkrens er vel ikke no-rinse? Ifølge flaska har StarSan også andre virkestoffer enn Fosforsyre, veit ikke om det er tilfelle for Sterkrens eller om det er viktig...
Sterkrens er no-rinse på lik linje med StarSan. Det er det sure miljøet som er bakteriedrepende i begge midlene, og begge nøytraliseres over tid når de er utblandet. StarSan er i tillegg tilsatt noe som gjør at det skummer, og så er det ikke like konsentrert fosfyrsyre som Sterkrens (tydeligvis mtp. blandingsforhold). Jeg vet ikke om det er slik at StarSan og Sterkrens nørtraliseres i tiden mellom du desinfiserer flasker, gjæringskar o.l, eller om det er mengden som er så liten at den ikke påvirker surheten i hele volumet når du tapper over på flasker, gjæringskar e.l.

Det skjer nå iallefall ikke nøytralisering iløpet av den tiden, mtp at man kan bruke utblandet starsan i månedsvis og at colaen holder seg sur lenge.
det er vel heller det at volumet syre er så lite iforhold til det man blander i det. (fosforsyre er heller ikke giftig for oss og den blir også spist opp av gjæren etterhvert)
 
Martin: Hva gjør dere når dere renser flaskene i første runde i ett slikt gjæringskar?

Jeg har nettopp hentet 9 kasser og har 216 flasker å rense. Brukte krystall soda som rensemiddel, og hadde oppi 24 flasker.
Skyllte faktisk alle flaskene inni for å få ut ølrester. Men alikevel blir vannet skittent som fy.

Har dere noen råd om denne prosessen?

(Btw. Gud for et grisearbeid. Gleder meg til de er luktfrie og blanke igjen!)
 
Bjarte H skrev:
Sterkrens er no-rinse på lik linje med StarSan. Det er det sure miljøet som er bakteriedrepende i begge midlene, og begge nøytraliseres over tid når de er utblandet. StarSan er i tillegg tilsatt noe som gjør at det skummer, og så er det ikke like konsentrert fosfyrsyre som Sterkrens (tydeligvis mtp. blandingsforhold).

Sterkrens er 85% fosforsyre og desinfiserer, som du sier, på grunn av det sure miljøet. I Star-San er det også tilsatt andre stoffer, som gjør at virkningsmekanismen er annerledes og det ikke er det sure miljøet alene som desinfiserer. Derfor virker også Star-San på høyere pH enn sterkrens/fosforsyre.

Så vdt jeg vet er begge to stabile over tid og kan lagres uten nevneverdige problemer.
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Sterkrens er no-rinse på lik linje med StarSan. Det er det sure miljøet som er bakteriedrepende i begge midlene, og begge nøytraliseres over tid når de er utblandet. StarSan er i tillegg tilsatt noe som gjør at det skummer, og så er det ikke like konsentrert fosfyrsyre som Sterkrens (tydeligvis mtp. blandingsforhold).

Sterkrens er 85% fosforsyre og desinfiserer, som du sier, på grunn av det sure miljøet. I Star-San er det også tilsatt andre stoffer, som gjør at virkningsmekanismen er annerledes og det ikke er det sure miljøet alene som desinfiserer. Derfor virker også Star-San på høyere pH enn sterkrens/fosforsyre.

Så vdt jeg vet er begge to stabile over tid og kan lagres uten nevneverdige problemer.

Interessant at det ikke er lav pH som er desinfiserende i seg selv i StarSan, da er den "smartere" enn jeg trodde.

Ang. stabilitet er det i John Palmer, How to Brew at jeg har lest at StarSan mister egenskapene sine og blir tåkete med tid. Han brukte "remain active for several days", men det kan være at det tar mye lengre tid da. På etiketten til Sterkrens står det også noe om nøytralisering som antagelig vis er feil. Greit å få avklart :)
 

Vedlegg

  • P1020677.jpg
    P1020677.jpg
    159,7 KB · Sett: 1.384
Aleksander_B skrev:
Martin: Hva gjør dere når dere renser flaskene i første runde i ett slikt gjæringskar?

Jeg har nettopp hentet 9 kasser og har 216 flasker å rense. Brukte krystall soda som rensemiddel, og hadde oppi 24 flasker.
Skyllte faktisk alle flaskene inni for å få ut ølrester. Men alikevel blir vannet skittent som fy.

Har dere noen råd om denne prosessen?

(Btw. Gud for et grisearbeid. Gleder meg til de er luktfrie og blanke igjen!)

Bruk kaustisk soda istedet (husk vernebriller).
 
Enig. Krystallsoda er godt egna for "vanlig" flaskevasking, men når de kommer rett fra butikken ville jeg brukt sterkere lut (bokstavelig talt).
 
Jeg hadde ikke kaustisk soda forhanden, derfor brukte jeg krystallsoda nå. Tenker å bruke kaustisk når jeg skal bruke flasch-o-matic metoden.
Dessuten har jeg ikke skikkelig lange hansker, og når 24 flasker skal vaskes samtidig, må jeg ha over 20 liter i dunken. Så når de siste flaskene i bunnen skal tas, må jeg ta av vanskene og "dykke" etter dem. Vasker armen godt straks etterpå.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk
 
Også en fordel med flasch-o-matic-metoden :) Da slipper man å måtte dykke etter de siste flaskene, og trenger ikke så lange hansker. Har ikke brukt hansker ved bruk av krystallsoda, men har sørga for å skylle henda godt etterpå, blir fort tørre. Litt mer skeptisk til kaustisk, så der går det i hansker, men mister nok ikke armen med det aller første der heller om kontakttida er kort og du skyller godt etterpå.
 
Nettopp. :) Denne første omgangen med krystallsoda i gjæringskar er ment som grovrens og etikettfjerning. For å få vekk den værste skitten i og på flaska.
Ble relativt fornøyd med denne første omgangen. Flaskene er rene og luktfrie. (Noe som var poenget) En omgang i flasch-o-maticen så er disse så rene som de kan bli.
 
Vi bruker som regel bare oppvasksåpe i første runde (Zalo), som har til hensikt å fjerne etiketter og riste ut synlige rester. Det har funket bra. Deretter Flasch-o-maticen som beskrevet over.
 
Som oftest kommer man over flasker med litt mugg i. Gjør dere noe spesielt med det, eller blir det tatt av luten?

Sent from my HTC Hero using Tapatalk
 
Aleksander_B skrev:
Som oftest kommer man over flasker med litt mugg i. Gjør dere noe spesielt med det, eller blir det tatt av luten?

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Når du får flasker med sjans for mugg, tilsett en dråpe zalo antibak i hver flaske. De kan da stå i mange dager uten at det fortsetter å mugne i flaskene. Skyll ut såperestene før du fortsetter med kaustisk soda eller annet vaskemiddel.
 
Hvis vi finner flasker som er ekstra skitne, setter vi dem til side og panter dem. Vi er heldige nok til å ha ganske god tilgang på flasker. :)

Dvs at hvis en flaske ikke er synlig ren etter bløtlegging + risting i såpevann, kasserer vi den.
 
Har nylig gjort 1 endring på mitt Flasch-o-Matic oppsett
Skjerte av toppen på 10 kasser så jeg kan snu flaskene i kassa uten å ta di opp(en halv kasse under en halv over)
Sparer kanskje ikke så mye tid men jeg slipper å snu flaskene og di er enklere å få tah i når jeg flasker(det går jo dobbelt så mange kasser da)
 
Tilbake
Topp