Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic

Yngve J skrev:
Ja, dette så veldig greit ut. Hvor kjøper dere lut? Står flaskene stødig i kassene når de står opp-ned?

De står stødig nok, hvertfall når de har rista over seg! Ingen problemer med flasker som faller ut.
 
Super tråd! Ser ut til å være en stor effektivisering i forhold til å vaske hver enkelt flaske, så jeg har planer om å ta i bruk denne metoden selv.

Har et par spørsmål angående skyllingen, og kan skilte med litt manglende kjemi-kunnskaper og erfaring forøvrig. :)

- Blir luten egentlig nøytralisert av starsan-løsningen? Ser for meg at lut-løsningen er mer basisk enn starsan-løsningen er sur, men dette er kanskje egentlig irrelevant.
- Vil det ikke bli igjen "mye" lutrester etter bare to skyllinger? Er det slik at lut ikke er giftig, i veldig utblandet form? Om du vasker f.eks. 10 kasser på denne måten vil vel kassene med starsan etter hvert inneholde en god del lut, og skyllingen bli dårlig på den 10. kassen?
 
Vi har målt pH i den midterste kassa, og den blir ikke nevneverdig høyere selv etter å ha skylt 10 kasser. Når vi i tillegg har en skylling til i en kasse til med StarSan, føler jeg meg veldig trygg på at det er uproblematisk. :)
 
Takk for fin guide. Har brukt denne to ganger nå (200 flasker vasket).

Modifiserte flaskeholderprinsippet litt i kveld:

Skjærte ut den flate delen av lokket på en IKEA-boks, la denne over toppen av flaskene i kassa, og merket senter på de 24 flaskene. Borret så 24 hull, med 28mm treborr (det jeg hadde liggende). La holdern over flaskene i kassa (stående riktig vei), og stakk inn et kobberrør jeg hadde liggende (skjærte til lengden). Tar 10 sekunder å bytte over holdern til neste kasse (dra ut røret, flytt holdern til neste kasse, stapp inn røret igjen).

bottlewashing1.jpg


Dypper flaskene først i kaustisk, og lar de stå der i 5 minutter. Dypper så ned i vanlig vann for å skylle, og lar de være slik fram til tapping (da lager jeg et nytt bad med Starsan for å sterilisere).

bottlewashing2.jpg


PS: Først dypper jeg flaskene individuellt i varmt (!) salovann for å fjærne etiketter og grovvaske. Etter fem minutter i det varme vannet praktisk talt "faller" etikettene av. Det fungerte kjempebra! Tusen takk for tipsene.
 
Jeg er også fremdeles litt bekymret for dette. :) Tenkte å sette kassen i badekaret etter lutbadet, og dusje av det verste før jeg setter kassen i starsan. Lut skader vel ikke emaljen i badekaret?

Og bør lut-løsningen være varm eller kald? Har dette noe å si?
 
Lut er drita skummelt å håndtere og ikke minst om man skulle komme til å få det i øyne eller i værste fall drikke det.  Det er ikke uten grunn det er varseltrekanter og dødningehoder på etiketten.  Til ekstreme flasker av typen "fått tak i på bakrommet i butikken med sneiper, snørr og gørr" og alt som følger med slike, er det sikkert på sin plass å bruke lut, men til de "vanlige" flasker av typen man resirkulerer fra "stallen" sin er Krystallsoda mer enn godt nok.

Samme resultat og man slipper å ha med den ubehagelige luten å gjøre. :) Vil garantert funke helt topp i Flasch-I-Matic'en også.
 
Richard skrev:
Kommer det ikke lut i karet med starsan du skyller i? Eller er det god nok skylling etter x-antall kasser.

Nei, det gjør det ikke. Vi har to skyllekar med StarSan, og har målt pHen i det første av dem, som ikke endrer seg nevneverdig selv etter 10-12 kasser. Når det i tillegg kommer enda et kar med ren StarSan, er jeg ikke bekymra.
 
Kaustisk Soda fungerer som bare det, og jeg bruker alltid hansker og vernebriller. Det fine med hansker og vernebriller er at du blir sexy når du har de på :)
 
Martin E skrev:
Richard skrev:
Kommer det ikke lut i karet med starsan du skyller i? Eller er det god nok skylling etter x-antall kasser.

Nei, det gjør det ikke. Vi har to skyllekar med StarSan, og har målt pHen i det første av dem, som ikke endrer seg nevneverdig selv etter 10-12 kasser. Når det i tillegg kommer enda et kar med ren StarSan, er jeg ikke bekymra.

Med to kar med StarSan skal man være sikker ja, eventuellt at man har et kar med vann man skyller i først for å så skylle i StarSan for desinfisering.
 
Vaska seks kasser i går ute i det fine været igår etter inspirasjon fra denne. Gadd ikke bruke penger på et stort vaskekar, så vi tok ein tur borti innkjørselen og lånte den tomme papirsøppeldunken til formålet :) Fungerte supert! Og istedetfor hønsenetting lot vi bare flaskene stå riktig vei i kassene under nedsenkning i karet, bare med ei ekstra tomkasse oppå for at flaskene ikke skulle flyte ut før de var fylt med vann. Ved uttaking satte vi tomkassa oppå igjen, for så å snu begge kassene på hodet så flaskene fikk rent av seg. Etterpå skylte vi alle flaskene godt inni, putta de i ein gjæringsdunk med starsan, og så var det bare å tappe i vei.
 
olavgn skrev:
istedetfor hønsenetting lot vi bare flaskene stå riktig vei i kassene under nedsenkning i karet, bare med ei ekstra tomkasse oppå for at flaskene ikke skulle flyte ut før de var fylt med vann.

Genialt! :idea: Vasket fire-fem kasser i dag, hadde med masse rot med hønsenetting som ikke var skikkelig montert. At jeg ikke tenkte på det selv! :bank2:
 
Bård skrev:
Maxbo..

Men virker ikke den en ekstra tomkasseløsningen bedre?

Dobbelkasseløsningen fungerer helt greit, er min erfaring, men jeg synes det er lettere å få tømt alle flaskene med hønsenetting.

Hønsenettingen vår har ikke gått i oppløsning enda. :)
 
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:
 
Aleksander_B skrev:
Hvor mye starsan bruker dere i hvert av karene? Lar dere kassene stå med starsan løsningen til neste gang flasker skal renses?

Kjempetråd! :biersmile:

Vi bruker omtrent det som anbefales på flaska - 15 ml til 10 liter, dvs omtrent to fulle målebegre til 40 liter. Vi gjenbruker ikke StarSan - noe som gjør at vi har et helt abnormt stort forbruk av stoffet. Burde kanskje spare litt mer på det...
 
Tilbake
Topp